×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بیش از ۹۰ درصد از ناباروری در کشور قابل درمان است

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم، برنامه «چشم انداز» رادیو گفت‌وگو با موضوع ناباروری و چالش های پیش روی آن و با حضور دکتر حمید چوبینه متخصص بیولوژی و تولید مثل و درمان ناباروری به روی آنتن رفت.

حمید چوبینه از وجود تعداد زیادی زوج نابارور در جهان گفت و بیان کرد: ناباروری یک مسئله بسیار مهم در حوزه علم پزشکی است که از دیدگاه جامعه شناختی و مسائل اجتماعی نیز قابل بررسی است. بر اساس آخرین آمار منابع علمی، در ایران بیش از ۲۰ درصد از جمعیت زوجین متأسفانه نابارور هستند که این تعداد، غیر از کسانی است که هنوز تن به ازدواج نداده‌اند.

او با اشاره به علاقه کم خانواده‌ها به فرزندآوری زیاد و اکتفا کردن به یک یا دو فرزند، آن را عاملی برای کاهش جمعیت دانست و گفت: به تعویق انداختن فرزندآوری توسط زوجین یک ناباروری خودخواسته محسوب می‌شود.

این متخصص بیولوژی، تولید مثل و درمان ناباروری افزود: این شرایط، جامعه را به سمت سالمندی سوق می‌دهد که باعث بروز خطراتی برای کشور خواهد شد. بنابراین سیاست‌مداران کشور باید مقوله افزایش موالید را در دستور کار قرار دهند تا بحران موجود برطرف شود به خصوص آنکه شرایط کرونایی، به ناباروری دامن زده است.

چوبینه یکی از مقولات ناباروری را مسائل جمعیتی دانست و درباره ابعاد دیگر آن اضافه کرد: مقوله بسیار مهم دیگر ناباروری، طلاق است زیرا یکی از علل اصلی طلاق در کشور ناباروری است. متأسفانه ناباروری کانون خانواده را می تواند تحت تأثیر قرار دهد به طوری که اگر زندگی زوجین منجر به طلاق هم نشود، باعث افسردگی و پرخاشگری خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران از درمان ناباروری در ایران از سال‌های گذشته گفت و اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد ناباروری که در کشور وجود دارد، با علم روزی که در ایران وجود دارد، قابل درمان است و اساساً ایران جزو کشورهای برتر در این حوزه محسوب می‌شود.

این متخصص بیولوژی، تولید مثل و درمان ناباروری درباره دلایل عدم مراجعه برخی از زوجین برای درمان ناباروی گفت: این امر نیازمند کار فرهنگی است تا خانواده‌ها این مشکل را بپذیرند و برای درمان اقدام کنند. البته خوشبختانه «تابوی» ناباروری در کشور شکسته است درحالی‌که در گذشته ناباروری یک ایراد بزرگ محسوب می‌شد و خانواده‌ها از بیان آن خجالت می‌کشیدند و این بیماری را مطرح نمی‌کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.