×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری به تصویب رسید

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز شورای شهر، اعضا به بررسی لایحه «اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» پرداختند و حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه اصلاح بودجه سال ۹۹ جلسه گذشته با قید دو فوریت تقدیم به صحن شد و با توافق شهردار به یک فوریت تبدیل شد و کمیسیون برنامه و بودجه همان روز تشکیل شد. گفت: در لایحه تقاضا شده که ۳۲ هزار ۱۳۴ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۴۷۰ ریال از سرجمع اعتبارات جاری و هزینه‌ای جا به جا شود.

وی ادامه داد: جز افتخارات مدیرتی شهری است که این بودجه فقط یک اصلاحیه بودجه دارد و امیدوارم شهرداری بتواند در این سال بحران زده، ۸۰ درصد منابع درآمدی خود را محقق کند.

رسولی اظهار داشت: براساس آنچه در کمیسیون بحث شده به دلایلی این عدد باید کاهش یابد و به ۳۱ هزار ۴۱۱ میلیون و ۹۲۹ هزار ریال برسد.

وی ادامه داد: بر اساس نظر کمیسیون برنامه و بودجه این عدد باید کاهش ۷۲ میلیارد تومان به عدد ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

رسولی درباره دلایل این کاهش گفت: ردیفی در بودجه شهرداری به عنوان تأمین نیازهای مالی دانشگاه علمی و کاربردی است که کل رقم برای کل سال ۹۵۰ میلیون تومان بوده است. در شورای پنجم اصلاحاتی در ساختار دانشگاه و تجدید نظر در رشته‌هایی مورد نیاز شهرداری است، صورت گرفت و بر اساس مصوبه شورا از اول مهر ۹۷ به جز رشته‌های مصوب انجام هر نوع هزینه ریالی و یا در اختیار گذاشتن ساختمان ممنوع بوده است. بنابراین اضافه کردن ۲ میلیارد تومان به این ۹۵۰ میلیون تومان از نظر کمیسیون توجیه ندارد و این پیشنهاد را در کمیسیون حذف کردیم.

رسولی ادامه داد: پیشنهاد دوم مربوط به بازپرداخت فاینانس پل صدر و بزرگراه امام علی است که ۷۰ میلیارد تومان اینجا تقاضا شده است. این پیشنهاد به این دلیل رد شده که شهرداری موظف بوده است گزارش نهایی قیمت تمام شده این دو پروژه به شورا ارائه کند. همچنان برای جامعه فنی و مهندسی کشور و حوزه عمران و تأسیسات شهری سوال است که این دو پروژه به ویژه پل صدر که برای آن مناقصه گذاشته شده و نهایتاً به اتمام رسیده است، چه فاصله‌ای بین بهای اولیه تمام شده پروژه و هزینه‌ای که به صورت رسمی ثبت شده است. شهرداری در این مورد به شورا گزارش ارائه نداده است.

رسولی درباره سومین حذفی اصلاحیه بودجه سال ۹۹، گفت: شهرداری تهران تقاضا کرده است که کارمزد بالاسری شرکت‌ها و سازمان‌ها از قبیل شرکت یادمان سازه، خاکریز آب، سازمان مشاور مهندسی و سازمان مهندسی و عمران را صفر حساب کنیم. معنای این صفر حساب کردن هزینه بالاسری این است که این سازمان‌ها و شرکت‌ها از ماهیت شرکت مجری خارج شوند و هزینه‌های آنها همانند سایر اداری و تشکیلاتی شهرداری تائید شود. این هم محل ایراد مراجع نظارتی و ما از منظر برنامه‌ای و بودجه‌ای است و ما با آن مخالف هستیم. لذا اصلاح کردیم که آن بخش از هزینه‌های مازاد مورد نیاز این سه واحد از محل بالاسری سه درصدی به دلیل بحران کرونا و کاهش تخصیص پروژه‌ها قابل تأمین نیست تأمین شود.

به گفته رسولی بنابراین بند یک تبصره دوم لایحه این تغییر دادیم که سازمان فنی و مهندسی شهر تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی، شرکت خاکریز آب و شرکت یادمان سازه مطابق مبلغ کارمزد بالاسری مشخص شده در بودجه مصوب اصلاحی به شرح جداول ۲ تا ۶ تعیین می‌شود.

رسولی افزود: درباره افزایش بودجه دانشگاه عملی کاربردی استدلال شهرداری است که ۲ میلیارد تومان به حق التدریس اساتید بدهکار است. این اعداد و ارقام از نظر ما فاقد اعتبار و روایی بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین، گفت: ردیف مربوط به بازپرداخت به فایناس پروژه‌های احداث تونل نیایش و دو طبقه شدن بزرگراه صدر و بزرگراه امام علی گزارشی دریافت نشده و عملاً خواسته نهاد ناظر یعنی شورا اعتنا نشده حذف شده است.

نوری گفت: در برخی از ردیف‌ها آنچه پیشنهاد شده از اعتبار مصوب بیشتر است. و اینکه در یکی از ردیف‌ها پاداش عملکرد متمایز کارکنان بیش از پیشنهاد اولیه بوده است. در حوزه خدمات شهری نگه داری فضای سبز چند برابر بودجه اولیه بوده است. و به نظر می‌رسد پیش بینی‌ها دقیق نیست.

وی افزود: صندوق بازنشستگی باید بتواند کار اقتصادی کند.

رسولی در پاسخ به نوری گفت: بیش از ۲ هزار ردیف هزینه‌ای داریم و در برخی از ردیف‌ها پیش بینی‌های اولیه دقیق و واقعی نبوده است. در برخی از ردیف‌ها اساساً بودجه مصوبی نداشته‌ایم و تحت تأثیر کرونا ناچار شده‌ایم ردیف جدید را بگذاریم.

وی گفت: ایراد مدیریتی به مدیران نیست این سازمان‌ها سازمان‌های مجری هستند اما در سال ۹۹ تحت تأثیر شرایط میزان تخصیص‌ها کاهش یافته است.

این عضو شورای شهر درخصوص وضعیت بیمارستان مسیح دانشوری که اعتباری از دولت برای توسعه فضاهایش گرفته است نیز توضیح داد: آنچه بناست بابت عوارض بدهد این است که از طریق تهاتر بدهد و به شرطی که طلب شهرداری از محل عوارض به جای نقد از طریق اسناد شهرداری محاسبه بشود.

سالاری در مخالفت با این اصلاحیه گفت: ما ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد در نظر گرفته‌ایم در حالی که شهرداری باید قبل از ارائه بودجه ۱۴۰۰، این اصلاحیه را می‌آورد تا برای بودجه ۱۴۰۰ خلاءها رفع شده و اصلاحش می‌کردیم.

رسولی توضیح داد: اینکه این اعتبارات از کجا برداشته شده است و نمی دانم این حوزه‌هایی که تصویب کرده بودم آیا تخصیص یافته است؟ ما نمی‌دانیم این کم کاستی‌ها مربوط به چیست و پیشنهاد می‌کنم اعضا رأی ندهند. چون برخی از ردیف‌ها هنوز اجرا نشده است.

رسولی گفت: هیچ تغییری در رقم بودجه ایجاد نشده و صرفاً جا به جایی صورت می‌گیرد.

هاشمی در جایگاه موافق گفت: به نظر من نیازی به این اصلاحیه نبود و در قانون شهردار اجازه جا به جایی ۱۰ درصدی بودجه را دارد. و دوم اینکه مسائل مطرح شده اینکه از کجا برداشته جز اختیارات شهردار است.

فراهانی بخش عمده این تغییرات را به دلیل شرایط تورمی و کرونایی برشمرد. و مظاهریان معاون شهردار تهران در امور شوراها با اشاره به اینکه اصلاحیه بودجه جز افتخارات ماست، گفت: برخی موارد در اختیارات بوده و برخی از سطح ۱۰ درصد بالاتر بوده است اما مجموعه ردیف‌ها نشان می‌دهد که چه تغییراتی در بودجه در حال اتفاق است.

وی در خصوص دلیل ارائه این اصلاحیه در اسفندماه گفت: محدودیت ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ باعث شد که این اصلاحیه دیرتر بیابد. و اینکه ۸۰ درصد تحقق یافته و به متمم نرسیده بود از افتخارات بوده است.

مظاهریان گفت: ۱۴ هزار میلیارد از اعتبارات سرمایه‌ای که به دلیل کمبود نقدینگی صرف پروژه‌های سرمایه‌ای نشده به هزینه‌های ناشی از کرونا افزوده شده است. در این میان برخی سازمان‌ها درآمدشان صفر شده و پیش بینی‌های ما تحقق نیافته است.

در نهایت کلیات این اصلاحیه به رأی گذاشته شد و با ۱۶ رأی به تصویب رسید. اما برای تصویب آن سه پیشنهاد ارائه شد.

حبیب زاده در خصوص پرسنل شهربان و حریم بان ۳۰ میلیارد کسری دارد که درخواست افزایش ردیف دارند.

رسولی با تأیید محتوای درخواست حبیب زاده گفت: اینها نیروهای پیمانکاری هستند و تبدیل وضعیت این افراد جز اختیارات شورا نیست اما قول داده‌ایم در بودجه ۱۴۰۰ یکسان دریافت کنند.

وی افزود: برای امسال نیز شهرداری پیش بینی کرده از محل اعتبارات جاری پرداخت داشته باشند. این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

فراهانی در پیشنهادی با اشاره به اینکه سال آینده ۴ انتخابات در تهران شهرداری کمک می‌کند گفت: در حال حاضر ۵ میلیارد تومان از سوی فرمانداری تقاضا شده و ۲ میلیارد را می‌توان تأمین کرد و برای اینکه بتوان کمک کرد پیشنهاد دو میلیاردی را داریم تا شهرداری بتواند کار را انجام دهد.

خداکرمی با این پیشنهاد مخالفت کرد و هزینه کرد برای انتخابات را با توجه به اینکه دیگر دستگاه‌ها در این زمینه بودجه‌های کلانی دارند به صلاح ندانست و گفت: نباید از بودجه عمومی شهری در این زمینه خرج شود.

امانی در پاسخ به سخنان خداکرمی گفت: شهرداری در دوران انتخابات در زمینه تبلیغات محیطی وظایفی بر عهده دارد و این فرصت به شفافیت هزینه کردها کمک می‌کند، ضمن اینکه تبلیغات شهری به حضور مردم در انتخابات کمک می‌کند و شهرداری باید هزینه کند و ما باید به ۲ میلیارد تومان رأی بدهیم.
این پیشنهاد با ۱۶ رأی به تصویب رسید.

اما خلیل آبادی پیشنهاد داد که با توجه به اینکه ۳ فرمانداری در حوزه فرمانداری قرار دارد و در توزیع آن عدالت برقرار نیست بخشی از این مبلغ صرف هزینه تبلیغاتی در دیگر فرمانداری‌ها شود اما این پیشنهاد رأی نیاورد در نهایت اصلاح پیشنهادات با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.
 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.