×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ایجاد کارگروه مشترک ارتباطی با زنان افغانستانی مقیم پایتخت

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در نشست صمیمانه با زنان نخبه، هنرمند و کارآفرین افغانستانی مقیم تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران امکانات زیرساختی همچون شهربانوها، شهردخت‏‌ها، مراکز توانمندسازی کوثر و بوستان‌‏های ویژه برای زنان مهیا شده که ترکیب این زیرساخت‎ها هم در ایران و هم در جهان بی‌‏نظیر است تاکید کرد: برای بهره‌مندی بانوان و دختران افغانستانی از این زیرساخت‌‏ها، هیچ محدودیتی وجود ندارد و در تلاش هستیم تا با همکاری و تعامل بیشتر با همشهریان افغانستانی‌‏مان ، مشکلات احتمالی را با ایجاد کارگروه مشترک برطرف کنیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه‎های «زنان و تولید ملی» خاطرنشان کرد: امسال به طور حتم یک غرفه ویژه محصولات زنان افغانستانی در تهران ایجاد خواهیم کرد؛ فقط با توجه به این موضوع که اولویت در این نمایشگاه با دست آفریده‎های زنان سرپرست خانواراست، تقاضا داریم که با توجه به این اقتضائات، خواهران افغانستانی کارآفرین که سرپرست خانوار هستند در نمایشگاه بیستم حضور یابند تا این نمایشگاه، شروعی برای تعامل بیشتر باشد.

اردبیلی همچنین با بیان اینکه برگزاری یک رویداد نوآوری اجتماعی با فعالان و کنشگران حوزه زنان و دختران افغانستان می‎تواند در  برنامه‏‌ریزی جهت رفع مشکلات آموزشی، سلامت و آسیب‏‌های اجتماعی به ما کمک کند ادامه داد: فعالان و کنشگران حوزه زنان و دختران در عرصه‌های مختلف می‎توانند در این رویداد با ایده‎پردازی و پردازش آن، شرایط تسهیلگری در اجرا را فراهم کنند.در پایان این رویداد می‏‌توانیم با حضور مسئولان از ایده‌‏ها رونمایی داشته باشیم و تلاش کنیم تا محقق شوند.

دستیار ویژه شهردار تهران در امور زنان و خانواده همچنین به موضوع اشتغال زنان افغانستانی در مراکز توانمندسازی کوثر اشاره و تصریح کرد: در بسیاری از کوثرهای کارآفرینی ما، همشهریان افغانستانی که اقامت مجاز و مجوز کاردارند، مشغول به فعالیت هستند و در تلاش هستیم که با رایزنی بیشتر شرایط ایجاد اشتغال تعداد بیشتری را در این مراکز فراهم سازیم.

وی با ابراز خوشحالی از این گردهمایی در ایام مبارک ماه رجب بیان کرد: یکسری از مسائل در حوزه زنان، مسائل مشترک است؛ در واقع مسائل جهانی زنان است؛ موضوعاتی همچون عزت نفس، دیده شدن، سقف هایی برای ابراز توانمندی و… اما باید به این نکته توجه داشت که ما خود، حلال مشکلات و مسائل‏مان باید باشیم.

اردبیلی ادامه داد: من به عنوان یک آینده پژوه بر این باورم که ما آینده آمیخته تری با هم خواهیم داشت؛ در حقیقت جهان به دلیل موج مهاجرت‎ها و گستردگی آن، به سمت و سوی جامعه‏‌های متکثر ومتنوع‌تری پیش خواهد رفت؛ بنابراین باید بتوانیم تعامل و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم که این مستلزم یک کار عمیق است.

وی اضافه کرد: در این هم‌افزایی‏‌ها باید به نکاتی توجه داشت؛ اینکه ادراک اولیه یک بانوی مهاجر افغانستانی از ایران به عنوان یک سرزمین وارد شده چه بوده و یا با چه تصویری وارد شده است؟ چه روایتی را تجربه و فهم و درک کرده است؟

اردبیلی تصریح کرد: بسیاری از اوقات مهاجران، امکانات و توانمندی‌هایی را با خود وارد آن کشور می‌کنند که به ظرف و امکان آن، افزوده می‌شود، بنابراین در شرایط کنونی بحث هم‎افزایی‌‏های فرهنگی و اجتماعی مدنظر است. با توجه به سال‏‌ها جنگ در افغانستان، جامعه ایرانی قطعا مزیت‎هایی برای مهاجران دارد ؛ مانند ساختارهای آکادمیک که فرصت رشد را در ایران مهیا کرده است اما سبک زندگی افغانستانی‎ها ویژگی‌هایی همچون سنت‌ها، ارزش‌‏های اخلاقی، جایگاه نهاد خانواده، والدین و شبکه خانواده هم‌‏افزا و خانواده محور دارد که امید داریم با تعامل بیشتر بتوانیم ترکیب‌های هم‌‏افزایی جدید خلق کنیم؛ امکاناتی که ترکیبات جدید توسعه‌ای را به همراه داشته اما ارزش‌های اخلاقی را از دست نداده باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فرصت میان فرهنگی ما، روابط اجتماعی ، شبکه های محلی وشبکه‌های خانواده محور بسیار ارزشمند است که باید از آن بهره جست.

شایان ذکراست؛ هریک از حاضرین در این نشست صمیمی در خصوص رویکرد فعالیت‌های خود توضیحاتی را بیان کرده و در خصوص معضلات و دغدغه‎های خود با مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران سخن گفتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.