×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اصرار شورای شهری ها بر اجرای مصوبه رد شده هیات تطبیق

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان جلسه دویست و هفتاد و نهم شورای شهر تهران، بررسی اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «تمرکز مأموریت‌های HSE شهرداری تهران و تغییر نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار شهر تهران» در دستور کار قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با قرائت گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: فرماندار محترم تهران به استناد دو بند این مصوبه را رد کرده که جای تعجب است چرا که این مدل برخورد با مصوبات درست نیست و منطبق با آیین نامه‌های مربوطه نیست.

صدراعظم نوری: ایرادات فرمانداری وارد نیست بر اجرای مصوبه اصرار بورزید

نوری گفت: نامه فرمانداری مورد بررسی قرار گرفت و در چهار بند پاسخ فرمانداری داده شد. در این نامه اعلام شد که این اقدام شورا متناسب با قوانین بالادستی است.

وی در ادامه مفاد نامه را قرائت کرد و گفت: عنوان صحیح مصوبه، «تمرکز ماموریت‌های HSE شهرداری تهران و تغییر نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار» می‌باشد و شورای اسلامی شهر تهران بدون ایجاد اداره کل جدید صرفاً با تغییر نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و در راستای تمرکز ماموریت‌های HSE شهرداری تهران، مصوبه فوق را به تصویب رسانده است.

نوری در ادامه بند دوم نامه را قرائت کرد و گفت: در خصوص موارد مطروحه در بند ۱ نامه مزبور، نظر به اینکه بندهای ۳ و ۸ ماده ۸۰ قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» مصوب ۱۳۷۵/۰۳/۰۱ و اصلاحات بعدی آن، مقرر می‌دارد که اجرای مصوبات شورا بدون ایجاد اختلال در جریان عادی امور شهری و تجویز به نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری است، در مفاد این مصوبه هیچ‌گونه وضع قاعده‌ای که مخل جریان عادی امور شهری باشد مشاهده نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به مفاد بند ۲ نامه فوق، با عنایت به اینکه وظایف تعریف شده برای حوزه ماموریتی HSE حسب استانداردهای جهانی و وفق قوانین و مقررات جاری کشور با وظایف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ویژه در بحث پیشگیری و کاهش خطر دارای همپوشانی بوده و اقداماتی موازی تلقی می‌شود، مصوبه موصوف به منظور مدیریت صحیح و یکپارچگی سیاست‌ها و برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی و انسجام در اقدامات اجرایی تهیه و تصویب شده است.

نوری اضافه کرد: به استناد مفاد ماده اول مصوبه «اساسنامه سازمان مدیریت بحران شهر تهران» -ابلاغی به شماره ۱۶۰/۶۴۲/۸۰۹۷ به تاریخ ۱۳۸۴/۰۵/۰۵ مصوب شورای اسلامی شهر تهران به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی، تصمیم سازی و پیگیری عملیات اجرایی ستاد مدیریت بحران شهر تهران، مرکز مدیریت بحران شهر تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر عنوان یافت.

وی در پایان تاکید کرد: از این رو با نظر به موارد فوق، مصوبه مدنظر نه تنها مغایرتی با اسناد و قوانین فرادست و وظایف احصاء شده برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ندارد، بلکه دقیقاً در جهت تحکیم، تقویت و کمک به پیشبرد و اجرای بهینه وظایف شهرداری‌ها بر اساس قانون مدیریت بحران کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۳ است.

وی از اعضا خواست نظر فرمانداری را رد کرده و بر مصوبه اصرار بورزند.

امینی: ایراد هیات تطبیق بر عدم تغییر عنوان نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران وارد است

اما امینی با اشاره به اینکه از دو ایراد هیات تطبیق در ایراد نخست، این هیات ذکر کرده که این مصوبه مغایرت دارد اما مشخص نکرده است که کدام قسمت از مصوبه با ماده ۸۰ قانون شوراها مغایرت دارد و گفت: بنابراین این ایراد وارد به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: ایراد دوم با توجه به اینکه قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس آنچه که برعهده سازمان را نهاده است شامل برنامه‌ها و اقداماتی دانسته که با هدف پیش بینی و پیشگیری و آمادگی و بازتوانی پس از وقوع سوانح است و در این ماده واحده تمرکز مرکز HSE بر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران دلالت بر تغییر دانست و گفت: این عنوان برای کل کشور است و ما قاعدتاً نمی‌توانیم در قانون تشکیلاتی ایجاد کنیم و این عنوان با آنچه در حیطه تخصصی قانون مدیریت و بحران مغایرت دارد.

این عضو شورای شهر بر این اساس ایراد فرمانداری را وارد دانست و گفت: تغییر تشکیلات تهران خلاف قانون مدیریت بحران و قانون کار است. و از نظر کمیسیون حقوقی و از نظر حقوقی ایراد دارد.

هاشمی بر اصرار بر مصوبه شورا تاکید کرد.

رسولی: ایرادات وارده از اختیارات هیات تطبیق نیست

رسولی گفت: به عنوان کمیته ساختار، دو بند ایرادی مورد اشاره که فرماندار از اجرای مصوبه جلوگیری شود از اختیارات هیات تطبیق نیست.

وی اظهار داشت: در ادامه استدلال‌های نوری می گویم تا قبل از اصلاح قانون مدیریت بحران در مجلس، در شهر تهران برخلاف سایر استان‌ها که در مواقع بروز تهران فرمانداری با استانداران است و همه دستگاه‌های حاکمیتی باید تبعیت کنند قانون قبلی استثنا این مسئولیت را متوجه شهردار کرده بود و شهردار هم طراز استانداران بود.

وی افزود: مجلس براساس لایحه دولت قانون را تغییر داد و در حال حاضر شهردار مسئول مدیریت بحران نیست و برعهده وزیر کشور است و تشکیلات شهرداری به عنوان دستگاه کمکی مسئولیت دارد و ایراد فرماندار فاقد وجاهت قانونی است.

به گفته رسولی شرح وظایف تجمعی با شرح وظایف سازمان مدیریت بحران همخوانی ندارد، ما باید قانونا تایید وزارت کشور را داشته باشیم نقطه نظرات را مورد توجه قرار می‌دهیم.
صدراعظم درباره نگرانی از تغییر نام این سازمان و ضربه وارد شدن به برند این سازمان گفت: این نام حفظ شده و ماموریت‌هایی به آن اضافه شده است.

وی در ادامه با اشاره به ایرادی مبنی بر اینکه این موضوعات در حیطه تخصصی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیست، گفت: وقتی از پیشگیری و بحران صحبت می‌کنیم یعنی چه؟ یعنی مقدماتی فراهم شود که به بحران نیانجامد.

وی افزود: اگر بحثی راجع به عنوان است براساس اساسنامه کاملش کنیم نه اینکه حذفش کنیم.

در نهایت هاشمی اصرار بر مصوبه شورا را به رای گذاشت و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.
 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.