×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

لزوم بهره‌‏مندی از ابزار هوش مصنوعی برای حل مشکلات زنان

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در این نشست با اشاره به  نگرش منفی به گسترش هوش مصنوعی اظهارکرد: نگاه تهدید محور به فضای ایجاد شده از سوی هوش مصنوعی، امکان نگاه به یکسری از فرصت‌های آن را سلب کرده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه هوشمند شدن در حال حاضر یک روند کلان است ادامه داد: اینکه ابعاد این روند هوشمندسازی، زیرروندها، نشانه‌ها و بخش‌های مختلف آن چیست و هوشمند شدن، ما را به چه دستاوردهایی می‌تواند برساند، موضوع جالبی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده ازهوش مصنوعی از دریچه‌های مختلف قابل مشاهده است، افزود: باید توجه داشت که مسئله هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی زنان به درستی بررسی شود. به طور حتم، هوش مصنوعی در حوزه آموزش، بهداشت، سلامت، کار، شغل، خانواده و نقش‌های مختلف زنان و خیلی دیگر از موارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

اردبیلی با تاکید بر این موضوع که می‌توان از این دریچه به هوش مصنوعی نگاه کرد که با هوشمند شدن در نظام مسائل زنان  تغییر و اتفاقات مهمی رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: می‌توان با  بهره‏مندی از این ابزار برای مسائل و مشکلات زنان، راه‌حل‌هایی را در نظر گرفت.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با طرح سوال‌هایی درباره چگونگی تاثیرگذاری هوش مصنوعی در جامعه و زنان اضافه کرد: در جهانی که هوش مصنوعی فراگیر می‌شود، فرصت‌های زنانه درآن جهان از چه جنس است؟ در جهانی که زنانه تر شده است فرصت‌های هوش مصنوعی چیست؟ اساسا مفهوم جنسیت زنانگی و مردانگی در جهان هوشمند چگونه است؟ آیا نقش‌ها، ابعاد توانمندی انسانی و تمایزهای جنسیتی در جهان هوشمند متفاوت می‌شوند؟ درآن جهان هوشمند تعادل چگونه ایجاد می‌شود؟ استعاره هوش مصنوعی چیست؟ این موارد همه سوال‌هایی هستند که لازم است در بررسی هوش مصنوعی به آنها توجه داشت.

وی افزود: آیا به هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار هوشمند نگاه می‌کنیم یا به عنوان جایگزین انسان‌ها و یا به عنوان سایبر نگاه می‌شود؟ همچنین در سناریوهای تهدید آمیز، این مسئله مطرح شده که آیا ما ربات‌های هوش مصنوعی می‌شویم؟ وهمین‌طور آیا هوش مصنوعی را رقیب و دشمن خود می‌بینیم و یا نگاه متعادل تری به آن داریم.

اردبیلی با اشاره به نگرش منفی به گسترش هوش مصنوعی هم گفت: یک نقل جدی از هوش مصنوعی این است که به طور جدی عمده مشاغل زنانه را از بین می‌برد؛ همانطور که حدود ۲۶ میلیون شغل برای زنان در آمریکا در مرز خطر اعلام شده است.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: حتی اگر هوش مصنوعی جایگزین انسان نشود و درجات خیلی بالا از خودآگاهی را پیدا نکند، باز هم به طور جدی زندگی همه انسان‌ها از جمله زنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران تصریح‌کرد: هنوز بسیاری از کشورها، سیاست‌گذاری برای هوش مصنوعی ندارند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

 

ایجاد بانک اطلاعاتی ایدههای مطرح شده

حجت‌الاسلام احمدکوهی مدیرگروه آینده‌پژوهان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم درباره تاثیرات هوش مصنوعی در جامعه زنان اظهار کرد: هوش مصنوعی در بحث زنان تاثیرگذار است؛ فارغ از این بحث که برخی مطرح می کنند که هوش مصنوعی زنانه یا مردانه دیده می شود؛ هوش مصنوعی در یکسری از موارد می تواند به نفع زنان و جامعه آنها باشد ومسائل‌شان را هموارتر کند.

وی افزود: البته عدم توجه به استفاده درست ازهوش مصنوعی می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به جامعه زنان وارد کند برای همین نیازمند مراقبت، توجه و سیاست گذاری صحیح هستیم.

حجت‌الاسلام کوهی با اشاره به چالش‌های توسعه و گسترش هوش‌مصنوعی برای جامعه زنان هم گفت: خیلی از پیش‌بینی‌های جهانی شاهد آن بوده که هوش مصنوعی می‌تواند این پتانسیل را داشته باشد که به جامعه زنان ضربه بزند و تبعیض وارد کند و یا آن تبعیض ها و نابرابری‌هایی را که وجود داشته ، گسترش دهد. این نگرانی در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و لازم است اقدامی در این‌باره انجام بگیرد تا شاهد این ضرر نباشیم.

مدیرگروه آینده‌پژوهان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رفع چالش‌ها می‌شود اقداماتی انجام داد که هوش مصنوعی دامن زننده به بعضی از ظلم‌ها و نابرابری‌ها در زنان نشود و بتواند کاری کند که به نفع‌شان باشد.

وی با اشاره به فواید هوش مصنوعی و مجهز شدن زنان به این ابزار بیان کرد: ذات هوش مصنوعی می‌تواند نفع‌هایی برای جامعه زنان داشته باشد که در این جلسه برفواید آن با همفکری دیگر افراد شرکت کننده نگاهی داشتیم و مورد بحث قرار گرفت.

حجت‌الاسلام کوهی تصریح کرد: هوش مصنوعی نه الزاما به نفع و یا ضرر جامعه زنان است بلکه ملزم هستیم به درستی و در زمان مناسب از آن استفاده کرده تا فرصت‌های خوبی از جمله پویایی، حرکت، نشاط و سلامت  را برای جامعه زنان به ارمغان بیاوریم.

وی گفت: در بحث هوش مصنوعی و مسائل زنان این وظیفه فعالان و نهادهای دیگر است که این موضوع را به عنوان یک عامل مهم در تحول مسائل زنان جدی بگیرند و برای آن برنامه ریزی کنند.

مدیرگروه آینده پژوهان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایده‌های مطرح شده در این پیش رویداد هم گفت: ایده‌ها و نظرات افراد شرکت کننده در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود و ما این ایده‌ها را به عنوان نگاشت مسائل هوشمندی زیست بوم حکمرانی ایران جمع بندی کرده و منتشر می‌کنیم تا این راهکارها مبنایی برای اقدامات آینده کشور باشند.

گفتنی است برگزارکنندگان رویداد نوآیند با هدف کشف مسئله‌های نوپدید آینده حکمرانی ایران از طریق نوآوری‌های باز و مشارکت‌های جمعی سعی می‌کنند مسائلی را که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد را از پیش رقم بزند و در نظام حکمرانی ورود پیش دستانه به این موارد داشته باشند و تنظیم گری کنند. در پیش‌رویداد نوآیند ۳ با موضوع هوش مصنوعی و آینده مسائل زنان، بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از آن از جمله استفاده نادرست و نداشتن حریم خصوصی، دست کاری شبکه‌های اجتماعی، تهدید مشاغل زنان وهمچنین ورود نیروهای اجتماعی، حذف کارهای تکراری، فرصت‌های آموزشی، کمک به مسائل بهداشتی و سلامتی از جمله مباحث گفتگوی حاضران در این جلسه بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.