×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

روستای زرنان نیازمند توجه بیشتر مسؤولان

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، روستاهای زرنان بالا و پایین با قدمت ۱۷۰ سال در قسمت شرقی شهرستان قدس و ۱۴ کیلومتری پایتخت قرار گرفته‌اند که دارای بافت روستایی و سنتی بوده و ظرفیتی برای استفاده در حوزه گردشگری هستند.

زمین‌های کشاورزی زرنان پیش از این با آب کرج و قنات‌هایی که اکنون خشک شده، تامین می‌شده و درحال حاضر با حق‌آبه کمی که دارند آبیاری می‌شوند و بیشتر محصولات زراعی جو، ذرت علوفه‌ای و گندم کشت می‌شود و ۱۲۰ هکتار باغات انواع میوه‌های گوجه سبز، زردآلو، هلو، شلیل را شامل می‌شود.

با توجه به فضای سرسبز زرنان، این روستا به نوعی نقش فیلترینگ هوای تهران را ایفا می‌کند و حدود ۱۸ سال پیش دامداری از منطقه جمع شد و کشاورزی و بغداری همچنان شغل اصلی زرنان نشینان است.

دو روستای زرنان بالا و پایین از سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و بهداشتی حداقلی برخوردارند به طوریکه یک مدرسه در مقطع ابتدایی، یک خانه بهداشت و یک زمین چمن مصنوعی به صورت مشترک برای اهالی خدمات‌دهی دارد.

از جمله مشکلات این روستا می‌توان به ضعیف بودن آنتن تلفن همراه، نبود بانک و دستگاه‌های خود پرداز، نبود راه ارتباطی مناسب به شهرقدس و ایمن سازی راه‌ها اشاره کرد. 

همچنین توجه به بافت روستایی، حفظ باغات و زمین‌های کشاورزی و کمک به توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند بر احیا مناطق و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز روستایی و کمک به ایجاد مهاجرت معکوس نقش مهمی ایفا کند.

مهاجرت جوانان از روستا به دلیل کمبود امکانات

محمد علیجانی دهیار روستای زرنان پایین با بیان اینکه این دهیاری در سال ۹۳ افتتاح شد و طرح هادی آن در سال ۸۸ ابلاغ و در سال ۹۸ به اتمام رسید، اظهار کرد: روستای زرنان پایین با توجه به آمار سال ۱۳۹۵ دارای ۲۲۱ نفر جمعیت بوده و به دلیل عدم امکان ساخت و ساز و کمبود امکانات و درآمدزایی جمعیت منطقه رو به کاهش است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۷ پیگیری‌ها جهت تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه انجام شد اما به دلیل جمعیت کم روستا این مشکل رسیدگی نشد که گفتند رفع این مسئله برای جمعیت ۲۰۰ نفره توجیه اقتصادی ندارد و طی پیگیری‌های انجام شده قرار است دو خودپرداز بانک نصب شود. 

وی با بیان اینکه با آغاز به کار دوره ششم شورا مشکلات روستا با اولویت‌بندی رسیدگی شد که می‌توان به آبگرفتگی معابر و جلوگیری از نفوذ آن به منازل، جدول‌گذاری، بهسازی پیاده رو، روشنایی و آسفالت معابر اشاره کرد، در خصوص ارزش افزوده روستا گفت: ارزش افزوده بر اساس جمعیت است و برای سال جاری بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده و درآمد روستا بیشتر از طریق تحقق تخلفات در دوره‌های گذشته بوده که حدود دو و نیم میلیارد تومان درآمد کسب شد.

علیجانی با بیان اینکه جهت کسب درآمد پایدار فاصله میان دو روستای زرنان بالا و پایین که متعلق به راهداری است درحریم شهرداری قدس است و طی تفاهم نامه مشترک منطقه گردشگری لازمه راه‌اندازی در روستاست، ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۶۰ واحد مسکونی در این روستا وجود دارد، اجازه ساخت و سازی در سال گذشته نبوده و امسال نیز تاکنون انجام نشده و تنها یک مورد برای بنیاد مسکن بود که ساخته شد. 

وی با اشاره به اینکه  طرح هادی دو روستا امسال از هم تفکیک می‌شود و پس از گذشت ۴۰ سال در سال ۱۴۰۰ مرز بین دو روستا مشخص شد، گفت: جوانان روستایی به دلیل عدم ساخت مسکن مناسب و درآمدزایی مجبور به مهاجرت به شهرها هستند. 

دهیار زرنان پایین در خصوص وضعیت آب شرب روستا افزود: آب شرب روستا در دوسال گذشته با کاهش کیفیت مواجه بود که با حفر چاهی به عمق ۱۷۰ متر این مشکل برطرف شد و حدود ۱۵۰ انشعاب آب در دو رستای زرنان بالا و پایین وجود دارد. 

احداث ایستگاه تاکسی و پل عابر ضروری است 

محمد طاها مومیوند رییس شورای زرنان پایین و عضو شورای بخش در ادامه به جمعیت ۱۲۰۰ نفری این منطقه در ۲۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ این دو روستا حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و جوانان روستا پس از ازدواج مسکن مناسب برای زندگی ندارند و این منطقه از امکانات و خدمات کمی برخوردار است. 

وی در خصوص صیانت از باغات و زمین‌های کشاورزی روستا گفت: کشاورزان از آب مناسب بهره‌مند نیستند و با ساماندهی پسابی که از تصفیه‌خانه فاضلاب هرز می‌رود، می‌توان در بهبود وضعیت آبرسانی به کشاورزان اقدام موثری انجام داد. این تصفیه خانه جزء بافت روستای زرنان از پلاک ۲۶ محسوب شده و چندسال است که پیگیری‌ها انجام می‌شود تا این آب بتواند جبران کم آبی برای حفظ اراضی کشاورزی روستاها شود. 

رییس شورای زرنان با اشاره به سرانه‌های آموزشی و بهداشتی گفت: تنها یک مدرسه ابتدایی تا مقطع پنجم دبستان با ۶۳ نفر دانش آموز مشترک بین دو روستا وجود دارد و دانش آموزان برای دوره‌های ششم و هفتم باید به شهرک دانش یا سعیدآباد مراجعه کنند که مشکلاتی در رفت و آمد دانش آموزان ایجاد کرده و نیاز است که آسفالت، روشنایی و معابر با حفظ درختانی که بیش از ۱۵۰ سال هستند، بهسازی شود.

مومیوند در ارتباط با ورودی روستای زرنان از سمت باغستان شهریار گفت: تردد زیادی از خودروها با سرعت بالا از این مسیر انجام می‌شود و به دلیل نبود پل عابر پیاده تصادفات متعددی که منجر به فوت و مصدومیت شده، اتفاق افتاده است و درخواست می شود که نسبت به رفع این معضل توجه و همکاری جدی انجام شود.

رییس شورای زرنان به نبود ایستگاه تاکسی و اتوبوس اشاره کرد و در خصوص راه‌های دسترسی روستا به شهرقدس گفت: از خروجی زرنان راهی جهت ورود به شهرقدس نیست و به دلیل تصادفاتی که از خروجی اسنا خودرو رخ می‌داد این مسیر بسته شد و باید خودروها تا انتهای بلوار کرمان خودرو بروند تا از طریق جاده قدیم و کمربندی شهریار وارد جاده فتح و سپس شهرقدس شوند و طی جلسات برگزار شده حدود ۷ میلیارد تومان جهت راه‌اندازی یک دوربرگردان از زیرپل راه آهن و ۲۵ میلیارد تومان برای پل روگذر برآورد هزینه شد اما چندوقتی است که پیگیری انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه حجم بالایی از خودروها از این مسیر تردد می‌کنند گفت: تا پیش از سال ۹۷ حریم در دست بخشداری قدس بود و پس از آن با انجام تغییراتی به شهرداری قدس انتقال یافت که طی این ۴ سال درآمدی برای امور عمرانی روستا نداشته است. 

مومیوند در ارتباط با دفن اموات و آرامستان گفت: امامزاده حضرتین(ع) متعلق با بافت روستای زرنان بود که مالک اصلی زمین حدود ۶ هزار متر برای موقوفات زرنان واگذار کرد و متوفیان روستا با نامه شورا و دهیاری با ۵۰ درصد قیمت کمتر می‌توانند در زمین آرامستان امامزاده دفن شوند و اعلام شده که این مکان برای دفن اموات روستای زرنان بالا و پایین است اما از شهرقدس نیز اموات دفن می‌شوند. 

با توجه به ظرفیت‌های روستاهای زرنان بالا و پایین و موقعیت جغرافیایی آن، با رفع مشکلات و تامین امکانات می توان از مهاجرت ساکنان روستا به شهرها جلوگیری کرده و حتی در مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها و اشتغال جوانان نقش مهمی ایفا کرد.

برچسب ها :
  1. ازاد

    با سلام و عرض ادب

    متاسفانه عدم رسیدگی از سوی مسئولین مربوطه به مشکلات متعدد سال های اخیر برای اهالی و باغ داران و کشاورزان روستاهای زرنان بالا و پایین اهالی و باغ داران و کشاورزان را در شرایط سختی قرار داده است که اکنون فقط با یک کارگروه ویژه می توان مشکلات منطقه را حل کرد
    متاسفانه غفلت و بی توجهی در گذشته موجب شده روستای پرنان که در کنار روستای زرنان است در گذر زمان بعلت همین بی توجهی ها و امروز و فردا کردن و ترک فعل ها با مهاجرت جوانان، اهالی و مالکان باغات و زمین ها بعنوان نیروی مولد خالی از سکنه گردد و روستا و تولید اقتصادی ان از بین برود. لذا بدون تاخیر باید مشکلات منطقه زرنان مورد توجه قرار گیرد و راه حل های قانونی و موجود هم در عمل اجراء شود. این عدم لحاظ کردن تغییرات قانونی و دادن مجوزها موجب ازبین رفتن ظرفیت اقتصادی روستای پرنان گردید اما دوراندیشی، اقدامات به موقع و همراهی مسئولین محترم مانع از تکرار تجربه تلخ روستای خالی ازسکنه پرنان در روستاهای زرنان بالا و پایین خواهد شد.
    اگر اراده قوی و پیگیری منظم در مسئولین باشد همه مشکلات با همکاری اهالی زرنان طی چند سال قابل حل هست توجه به عکس هوایی مربوط به سال ۵۴ و عکس فعلی از روستای زرنان بالا و زرنان پایین ضرورت رسیدگی به این دو روستا را مشخص می کند
    اهم مشکلات عبارت است :
    ۱- نبود امنیت و سرقت های مکرر در سالهای اخیر و تبدیل شدن به حضور خلافکارها بعلت نزدیکی به تهران
    ۲- اعلام حریم و بستر برای کانال احداثی با وجود داشتن اسناد ثبتی و رسمی برای زمین های مجاور
    ۳- تاخیر در تعریض جاده بین زرنان بالا و پایین بنا به تایید و اعلام مسئولین ذی ربط
    ۴- رسیدگی به اسفالت خیابان های فرعی و خاکی
    ۵- نیاز به صدور مجوزهای فاضلاب و اب و برق و گاز با وجود خطوط نزدیک و امکان واگذاری قانونی
    ۶- کمبود شدید اب کشاورزی در سال های گذشته و بنا به پیش بینی در سال های اینده
    ۷- مجوزهای دیوار کشی
    ۸- عدم صدور مجوز اتاق کارگری – نگهبانی – استخر و بنا
    ۹- تخریب های بدون اعلام و مجوز از طرف بعضی از نهادها
    ۱۰- تسهیل و تسریع در دادن مجوزهای درخواستی
    ۱۱- ضرورت صدور مجوزهای تغییر کاربری های با وجود مصوبات قانونی و دولتی
    ۱۲- بی برنامگی در جذب سرمایه گذاری در زرنان
    ۱۳- ضرورت توسعه مکان و امکانات گردشگری در زرنان
    ۱۴- بی عدالتی در دادن مجوزها و تغییر کاربری به شرکت های بزرگ در منطقه و محرومیت مالکان و اهالی زرنان
    ۱۵- مشکل بلاتکلیفی زرنان بین شهرداری منطقه ۱۸ و شهر قدس و حل عملی وممانعت از حضور و دخالت ها منطقه ۱۸
    ۱۶- عدم انتن دهی مناسب مخابرات
    ۱۷- نبود خط تاکسی بین شهرک دانش و زرنان بالا و پایین
    ۱۸- تبدیل شدن زرنان به مسیر ترانزیت بین جاده شهریار و اتوبان های فتح و کرج بدون امکانات ترانزیتی و ترافیکی و تصادف های شدید وسایل نقلیه سبک و سنگین
    ۱۹- تاخیر چند ساله در اعلام طرح هادی جدید
    ۲۰- ضرورت الحاق به بافت مسکونی روستا با توجه به نهضت تولید مسکن برای حفظ جمعیت روستا و توسعه اقتصادی روستای زرنان با وجود فضای هکتاری بین روستای زرنان بالا و پایین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.