×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

گدایی حاجی فیروز نماد ناکارآمدی مدیران است

به‬ گزارش‬ خبرگزاری مهر، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دو روز پیش با ارسال بخشنامه‌ای عنوان کرده بود که به دلیل نقدهایی در مورد چهره سیاه حاجی فیروز و نژادپرستانه دانستن چهره او، برای پیشگیری از سو برداشت در این مورد، شهرداری تهران در برنامه‌های نوروزی از نمایش حاجی فیروز با صورت سیاه در کارناوال‌های نوروزی خودداری می‌کند.

این بخشنامه جنجال‌های بسیاری به وجود آورد و اعضای شورای شهر تهران در کنار هنرمندان و برخی پژوهشگران از این بخشنامه اظهار شگفتی کردند، شب گذشته نیز حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در توئیترش نوشت: «‏صورت سیاه ⁧‫حاجی فیروز⁩ نماد خروج از سیاهی و پیروزی بر سختی و زمستان است. اما گدایی‌اش که چندسالی است رواج یافته، نماد مدیران ناکارآمدی است که نتوانستند سیاهی فقر را از کشور بزدایند. حذف چهره واقعی حاجی فیروز با اتهام نژادپرستی، همچون گدا نشان دادنش، تحریف و ضدیت با فرهنگ مردم است.»

اما غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در واکنش به حواشی دستورالعمل معاون فرهنگی شهرداری تهران در مورد رنگ سیاه صورت حاجی فیروز در حساب توییتری خود نوشت: ‬ «دکتر جوادی در قامت یک ‎جامعه شناس به تفسیری رسیده است که از قضا با اختیارات اجرایی مکفی که در ‎شهرداری تهران دارند منجر به تصمیم اداری شده است. این کار را پیش از این در مقوله ‎کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی هم انجام داده‌اند. برای شجاعت و مسئولیت پذیریشان احترام قائلم…

وی نوشت: اما اظهاراتی را دیدم که بوی کینه‌توزی می‌داد. کاش همیشه مسئولین کشور مانند جوادی‌ها طرف محجور و اقلیت را می‌گرفتند، مثلاً وقتی حس می‌کردند حقی پایمال می‌شود؛ حداقل لختی با فرمان اداری دستور به توقف می‌دادند که دلی نشکند یا حقی ضایع نشود! تا بعداً درباره آن تصمیم بگیرند…

محمدی در ادامه نوشت: ‬ ‏آنچه که در کشور ما الحمدلله زیاد است قاطعیت در تصمیمات همه‌گیر و به قولی ظلم علی‌السویه است. آنچه کم است رحم به عامه و دلسوزی برای خواص و گروه‌های اقلیت است! اگر دو سه روزی درباره ‎حاجی فیروز بحث شود تا سیه‌چرده ها مطمئن شوند موضوع نژادی نیست بهتر است تا اینکه دل‌هایی شکسته شوند!»

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.