×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

همکاری مشترک مدیریت بحران تهران و جایکا برای افزایش تاب‌آوری/ متروپل زنگ خطر بود

به گزارش شهر، علی نصیری در مراسم افتتاحیه این پروژه که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم نتایج اجرای این طرح بتواند منجر به توسعه دانش مدیریت بحران در سایر نقاط کشور شود، گفت:‌ سازمان مدیریت بحران شهر تهران علاوه بر وظایفی که در پایتخت برعهده دارد، ریاست کمیسیون مدیریت بحران مجمع کلانشهرهای کشور به ریاست شهرداری تهران را هم عهده‌دار است. همچنین مسئولیت کمیسیون مدیریت خطر در مجمع شهرداران آسیایی نیز بر عهده این سازمان است. در نتیجه این مسئولیت‌ها، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی برای سازمان ایجاد کرده که همکاری ما با جایکا در بستر این ظرفیت‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی در کل کشور بر جای بگذارد.

وی با بیان تجربه مفید همکاری‌های سازمان و جایکا در اجراهای پروژه‌های قبلی به تغییرات موجود در مدیریت بحران در جهان پس از کرونا اشاره کرد و گفت: باید برای شرایط پساکرونا تدابیر جدیدی بیندیشیم. ما نیز ضمن استفاده از تجربیات مفید جهانی، به عنوان کشور اول منطقه در زمینه آشنایی با دانش مدیریت بحران، تنوع عملیاتی و آشنایی با نقش‌های متعدد در مدیریت بحران، در منطقه می‌توانیم نقش ایفا کنیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که پنجمین همکاری مشترک تهران و جایکا با تاکید بر سند بین‌المللی سندای به مدیریت محلی بحران توجه نشان داده و هدف اصلی آن بررسی وضعیت زلزله و سیل به عنوان دو مخاطره جدی پایتخت است، افزود: امیدواریم این پروژه بدون موازی‌کاری و با کمک دیگر سازمان‌های تخصصی با قدرت پیش برود و در نتیجه اجرای آن گام‌های موثری در جهت کاهش مشکلات شهروندان برداریم.

وی گفت: اجرای درست این کار  نیازمند شناخت درست مخاطرات، سرمایه‌گذاری برای رفع آن، آمادگی موثر و بازسازی و بازتوانی است.

نصیری در ادامه با اشاره به تجربیات پیشین همکاری‌های تهران و ژاپن در زمینه مدیریت بحران، یادآور شد: ایران امروز، ایران ۱۰ سال پیش و زمان اجرای اولین پروژه جایکا نیست. ما طی ۱۰ سال گذشته قدم‌های موثری در مدیریت بحران برداشتیم، رشته‌های دانشگاهی را تقویت کردیم، متخصص‌های بسیاری در این حوزه تربیت شده، تغییرات بسیاری در قوانین مدیریت بحران و قوانین ساخت و ساز ایجاد شده و این اقدامات مدام در حال توسعه‌اند. به عنوان مثال آیین‌نامه رعایت قوانین مدیریت بحران در ساخت و ساز در حریم‌های گسلی در سامانه شهرسازی تهران در حال اجراست  که یک تحول ارزشمند به شمار می‌آید.

متروپل زنگ خطر است

نصیری استفاده از ادبیات علمی‌تر، ایجاد دغدغه بیشتر نسبت به مدیریت بحران در دولت جدید و مدیریت کنونی شهرداری تهران را بخشی از ویژگی‌های مدیریت کنونی کشور در ارتباط با مدیریت بحران عنوان کرد و با اشاره به حادثه تلخ رخ داده در آبادان و ریزش ساختمان متروپل، این حادثه را به عنوان زنگ خطری جدی به شمار آورد و اعلام کرد که عزم جدی مدیریت کشور برای کمک به این ماجرا،   فرصت تاریخی بی‌بدیلی برای نقش‌آفرینان عرصه مدیریت بحران است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور مسئولان اجرایی دیگر سازمان‌های تخصصی، از برگزاری نخستین جلسه این قرارگاه طی روزهای آینده خبر داد و گفت: توجه به شریان‌های حیاتی، ایمنی حمل و نقل، ایمنی مترو و توجه به استانداردها و ضوابط موجود برای کاهش ریسک در شهر تهران بخشی از اهداف فعالیت این قرارگاه است.

در ادامه این مراسم، آسوما تاناکا نماینده ارشد دفتر جایکا در ایران با اشاره به این که شهرداری تهران در حال تقویت مدیریت بحران است، گفت: جایکا از اقدامات انجام شده حمایت می‌کند و از سال ۱۹۹۸ تاکنون همکاری‌های فشرده‌ای با هم داشته‌ایم.

وی ضمن یادآوری وضعیت طبیعی دو کشور ایران و ژاپن در زمینه قرار داشتن روی خطوط گسل زلزله، به تجربیات کشور ژاپن برای کاهش اثرات ناشی از زلزله اشاره کرد و از راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع، ارزیابی خسارت و ارتقای توان لرزه‌ای زیرساخت‌های شهری و کشوری به عنوان بخشی از اقدامات انجام گرفته برای کاهش خطر در این کشور نام برد و از شعار «آمادگی برای بدترین وضعیت» به عنوان شعار کلیدی هنگام اجرای این پروژه ها خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، وی از ارتقای آمادگی کشور برای کاهش زمان ورود به عملیات بعد از وقوع بحران تا چهار دقیقه، و ورود نخست وزیر به فرماندهی مدیریت حادثه نیم ساعت بعد از حادثه از دیگر دستاورهای این کشور نام برد که تا سال ۲۰۲۷ دیگر بخش‌های نیز تکمیل خواهند شد.

 به گفته این مقام ارشد جایکا با افزایش آمادگی و نیز هماهنگی کامل بین ذی‌نفعان و سازمان‌های تخصصی همکار می‌توان این برنامه ها را اجرا کرد. وی همچنین از پنجمین همکاری مشترک شهرداری تهران و جایکا به عنوان طرحی نام برد که ثمره آن به دیگر کلانشهرها کشور نیز خواهد رسید تا آمادگی آنها در برابر حوادث افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.