×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و پژوهشکده سوانح طبیعی امضا شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، در مراسم افتتاحیه مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری پژوهشکده سوانح طبیعی که ۱۸ اسفندماه برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و پژوهشکده سوانح طبیعی هم امضا گردید.
 
این تفاهم‌نامه به‌ منظور ایجاد بستر مناسب جهت هماهنگی و افزایش همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی میان سازمان و پژوهشکده در زمینه انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مشترک، ارائه خدمات مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی و انتشارات و به‌ویژه نیازسنجی آموزشی، تدوین، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی در حوزه‌های تخصصی مدیریت بحران و سایر حوزه‌های آموزشی-پژوهشی موردتوافق طرف‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌های هم‌اندیشی و سخنرانی‌های علمی و برگزاری آزمون‌های مرتبط در سطح کشور به امضای مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی رسیده است.
 
تشکیل مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری در پژوهشکده سوانح طبیعی ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ به تصویب هیأت امنا رسید و مراسم افتتاحیه این مرکز با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اسماعیل نجار رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، علی اشرف مجتهد شبستری رئیس دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه (UNOCHA)، مصطفی محقق هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (APDIM)، افشین کلانتری مدیر ملی پروژه بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها (UN-HABITAT) و جمعی دیگر از مسئولان و متخصصین داخلی و بینالمللی این حوزه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
 
تأسیس مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری، با توجه به حوزه وظایف پژوهشکده سوانح طبیعی در ارتباط با مدیریت سوانح در کشور، تجربه این پژوهشکده در تدوین طرح‌های متعدد مرتبط با کاهش خطر و به‌ویژه تدوین اسناد و لوایح قانون مدیریت بحران کشور (۱۳۹۸) و همچنین با در نظر گرفتن نیاز کشور، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای تاب‌آوری در شهرها و همچنین افزایش آگاهی در این زمینه داشته باشد.
 
 چشم‌انداز فعالیت این مرکز شامل تمرکز تحقیقات بین‌رشته‌ای در حوزه تاب‌آوری شهری در این مرکز، ایجاد هماهنگی‌های مؤثر بین نهادهای مطالعاتی و دستگاه‌های اجرایی در حوزه تاب‌آوری شهری، توسعه فناوری‌های مرتبط با این حوزه، گسترش آموزش و ترویج تفکر تاب‌آوری در دستگاه‌های اجرایی و جامعه و در نهایت دستیابی به نقشه راهی برای حرکت به سمت ارتقای تاب‌آوری در شهرهای کشور، به ویژه کلانشهرها می‌باشد.
 
قابل ذکر است که مراکز دیگری نیز در کشور در حوزه تاب‌آوری مشغول به فعالیت هستند؛ از آن جمله می‌توان به مرکز پژوهشی پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌ها در دانشگاه صنعتی شریف و مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت ریسک و تاب‌آوری زلزله برای غرب و آسیای مرکزی در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اشاره کرد.
 حوزه تخصصی تمرکز این دو مرکز تاب‌آوری زیرساختی و تاب‌آوری در برابر زلزله تعریف شده است. از این منظر مرکز مطالعات تاب‌آوری شهری دارای همپوشانی با عملکرد این مراکز نخواهد بود.
 
اهداف این مرکز شامل توسعه ایده‌ها، دانش و تفکر تاب‌آوری شهری در محیطی میان‌رشته‌ای، پرداختن به خلأهای بین نظریه و عمل در حوزه تاب‌آوری شهری، ایجاد همکاری بین نهادهای مطالعاتی داخلی و خارجی و دستگاه‌های اجرایی در حوزه تاب‌آوری شهری و ارائه نقشه راه برای شهرهای کشور برای حرکت به سمت تاب‌آوری بیشتر می باشد.
 
مأموریت مرکز مذکور با توجه به اهداف تبیین‌شده «مطالعه و پژوهش در حوزه تاب‌آوری شهری به همراه آموزش و ارتقای آگاهی به منظور توان‌افزایی بازیگران شهری در این ارتباط و همچنین ارائه راهکارها و راه‌حل‌ها در قالب طرح‌های تاب‌آوری در راستای مدیریت هرچه مؤثرتر چالش‌های پیچیده و چندبعدی شهرهای کشور در مواجهه با سوانح طبیعی و حوادث انسان‌ساخت» است.
 
مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری با رویکردی چندرشته‌ای، ابعاد مختلف تاب‌آوری در شهرها را مورد توجه قرار داده و به دنبال ایجاد ارتباطی مؤثر بین مطالعات آکادمیک، تجربیات ملی و بین‌المللی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه اجرایی است. در دستیابی به این مهم، مرکز همکاری نزدیکی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، نهادهای مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای بین‌المللی مرتبط با تاب‌آوری شهری خواهد داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.