به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر تشکری هاشمی در جریان جلسه چهل و هشتمین جلسه شورا و در بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱» گفت: طی بررسیهایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش ۴۰ درصد مطرح شد اما با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روشهای مختلف و استفاده از راه کارهای پیشنهادی به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت میشود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تأمین شود تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ را جبران کنیم.
وی تصریح کرد: نگرانی اصلی این بود که اگر این مبالغ در شرکت اتوبوسرانی و مترو و تاکسیرانی جبران نشود در حوزه وظایف خاص خودشان نظام جبرانی گذاشته نشود حتماً این سامانهها با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد و بر همین اساس ملاحظاتی را در این لایحه داشتیم که در ادامه قرائت خواهم کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر میرسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم که البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.
وی با بیان اینکه خطوط حومهای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند، افزود: اما تبصرهای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومهای شهر تهران و مشخصاً مترو تهران_کرج بتوانند ساز و کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خطوط در حومه تهران بتواند ساز و کارهای خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش بینیهای لازم صورت گرفت.
تشکری هاشمی گفت: با توجه به موضوعات ذکر شده تصمیمگیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج ۱,۰۰۰ تومان باشد؛ همینطور پیشبینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصیسازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیشبینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیتها به صاحبان این نوع کارتها تخفیف داده شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین برای کسانی که از درگاههای غیر حضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روشهای پرداخت آنلاین اگر بلیطهای تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشههای ایستگاههای مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است؛ همچنین در مناسبتها به منظور ساز و کار واحد هرگونه تخفیف صرفاً با اقدام کتبی شهردار تهران انجام شود.
وی گفت: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاههای کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوانهای مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود و هر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکنند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماریهای واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارتها شخصی سازی خواهد شد.
تشکری هاشمی در پایان گفت: کسانی که از کارتهای تخفیفدار استفاده میکنند در روز میتوانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود؛ همچنین جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و دانشجویان و دانشآموزان تخفیف ۵۰ درصد پیشبینی شده و کارت منزلت برای افراد بالای ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.