×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

لغو طرح ترافیک؛ تردد بیشتر در شهر یا کاهش استقاده از حمل و نقل عمومی

به گزارش خبرنگار شهر، از صبح امروز اجرای طرح ترافیک در شهر تهران لغو شده است تا به گفته مسئولان ستاد مقابله با کرونا استفاده هموطنان از ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافته و زنجیره شیوع و گسترش بیماری کرونا از بین برود.

این تصمیم مسبوق به سابقه بوده و بار دیگر هم در سال ۹۹ اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد هر چند که همان زمان هم به گفته مسئولان این اقدام تاثیری در کاهش شیوع بیماری نداشت. 

حال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه علنی امروز شورا درباره لغو طرح ترافیک در تهران گفته است لغو و یا اجرای طرح به شورا مربوط نمی شود و تنها عوارض آن از سوی شورا تصویب می شود.

هاشمی گفت: لغو طرح ترافیک در تهران در ایام کرونا یک بار دیگر هم سابقه داشت. در شورای عالی ترافیک یک بار در این مورد بحث و طرح ترافیک برداشته شد اما نتیجه آن افزایش خیلی زیاد ترافیک در شهر بود.

او ادامه داد: لغو طرح، علاوه بر ترافیک شلوغی هم ایجاد کرد چراکه مردم می توانستند با وسایل نقلیه خود از خانه خارج شوند. در حال حاضر بخش عمده ای از مردم به دلیل آنکه نمی خواهند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند از خانه خارج نمی شوند اما زمانی که به خودروهای تک سرنشین اجازه تردد داده می شود، مردم تحریک به بیرون آمدن می شوند و در مقصد فعالیت های خود را دنبال می کنند که به این ترتیب تردد در شهر بیشتر می شود.

هاشمی گفت: هدف لغو طرح ترافیک به دلیل کاهش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی است اما از طرف دیگر باعث تردد بیشتر می شود. تجربه قبل موفق نبود این بار هم امتحان می کنند و باید دید آیا نتیجه بهتری می گیرند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا روز شنبه (۴ اردیبهشت)  پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهوری اعلام کرد: طرح ترافیک در تهران از فردا (یکشنبه) به مدت یک هفته لغو می شود.

او توضیح داد: یکی از مسائلی که نگران کننده است وجود مترو و حمل و نقل عمومی است که باعث انتقال بیماری می شود به خصوص اینکه در این فضاها فاصله گذاری وجود ندارد. امیدواریم این تصمیم به خصوص در کلانشهر تهران تا حدی کمک کند که شیوع بیماری کم شود. این هفته طرح ترافیک برداشته می شود و برای ادامه آن در هفته های بعد تصمیم گیری خواهد شد.

لغو طرح ترافیک تجربه ای بود که با شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال ۹۹ نیز اجرایی شد و تا خرداد ماه ادامه داشت. اجرایی نشدن طرح ترافیک در ماه های ابتدایی سال گذشته نیز موافقان و مخالفان بسیاری داشت. مدیران شهری با توجه به حجم بالای ترافیک در شهر و بررسی های آماری انجام شده اعلام کردند که لغو طرح ترافیک مانعی برای گسترش ویروس کرونا نبوده است.

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه گفته بود که طرح ترافیک یک مسئله انضباطی است که سالهای زیادی از اجرای آن می‌گذرد و هدف از اجرای این طرح کاهش تردد خودرو و همچنین آلودگی هوا در پایتخت است.

او با اشاره به اینکه لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا سفرهای غیرضروری را در مرکز شهر افزایش می‌دهد اعلام کرده بود این اقدام به‌نوعی باعث نشر ویروس خواهد شد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در همان زمان در مورد تاثیر اجرا یا لغو طرح ترافیک بر شیوع کرونا توضیح داد: طرح ترافیک تاثیری در کاهش یا افزایش کرونا ندارد.

او با بیان اینکه مطالعات این موضوع را تایید نکرده است، افزود: مطالعات در هیچ جای دنیا این موضوع که اجرای طرح ترافیک بر شیوع کرونا تاثیر مثبت دارد را تایید نکرده است.

پس از کش و قوس های بسیار و مخالفت و موافقت های زیاد بالاخره طرح ترافیک ۹۹ در خرداد ماه به روال طبیعی بازگشت با این حال یک سال بعد تکرار این تجربه در همان ایام سال با موج جدیدی از بیماری کرونا از سر گرفته شده شده است. احتمالا در روزهای آینده بار دیگر شاهد موافقت ها و مخالفت های مجددی در این باره خواهیم بود و باید دید آیا در نهایت راهکار منطقی از سوی ستاد ملی کرونا که تصمیم گیری در این موارد را به عهده دارد ارائه خواهد شد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.