به گزارش شهر، مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این نشست با ارائه گزارشی از عمکلرد دولت و کلانشهرها و برنامههای عملیاتی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: کل سهم حملونقل عمومی از سفرهای شهری ۳۷ درصد است و آمار نشان میدهد شرایط خوبی نداریم و نسبت به آنچه که در اواخر دهه ۸۰ مصوب شده بود، فاصله داریم.
وی همچنین گزارشی از وضعیت ناوگان اتوبوس و تاکسی کلانشهرهای ایران ارایه کرد و درباره حملونقل ریلی بیان کرد: شهرداری تهران در بخش توسعه مترو عملکرد خوبی داشته و میانگین کشوری را بالا برده و همیشه سهم بیشتری نسبت به دولت داشته است، اما برخی شهرها نسبت به توسعه مترو کمی بیتوجهی داشتند.
به گفته حصاری، بر اساس قانون شهرداریها میتوانند سالانه دو هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر کنند و ما پیشنهاد کرده بودیم این میزان به چهار هزار میلیارد برسد اما دولت موافقت نکرد.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریها، با بیان اینکه نوسازی فقط باید از طریق اوراق مشارکت انجام شود و منابع دیگری وجود ندارد، افزود: وزیران نفت و کشور برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ورود پیدا کردند و ۴۰ تا ۵۰ درصد سهم تهران است و مابقی به تناسب به سایر کلانشهرها تعلق میگیرد و هماکنون در نوسازی تاکسی هیچگونه تسهیلات فعالی از طرف دولت وجود ندارد.
همچنین پوریا محمدیان دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه مقرر شده سهم ۶۰ درصدی جرایمی که وصول میشود، برای رفع نقاط حادثه خیز به شهرداریها داده شود، گفت: براساس آخرین آمار، ۱۶هزار تلفات در حوادث رانندگی رخ داده که ۲۵درصد آن درون شهری و ۷۵ درصد برون شهری و در روستاها بوده است.
وی افزود: ما با محدودیت در بودجه مواجه هستیم با این حال در سر فصلهایی که هر ساله تخصیص داده می شد، اعتبارات تخصیص داده میشود، اما نیازها بیشتر از سابق شده است.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: هم اکنون به این جمعبندی رسیده ایم که آموزش و فرهنگ سازی یکی از نقاط ضعف ما در حوزه های شهری بوده است. بنابراین در سال ۹۹ آیین نامه انضباط اجتماعی از سوی دولت براساس موادی از قانون احکام دایمی مصوب و ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه این اقدام برای ایجاد نظم و انضباط ترافیکی در حوزه شهری و برون شهری مصوب شده، توضیح داد: در این آیین نامه وظایف دستگاه ها مشخص و در حوزه شهری دستورالعملی به وزارت کشور تکلیف شده است که باید به شهرداریها ابلاغ میشد.
محمدیان مهمترین رویکرد آیین نامه انضباط اجتماعی را افزایش و ارتقای ایمنی و توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: تمام تکالیف در این آییننامه مشخص شده است، سالانه گزارش را از شهرداری باید دریافت کنیم و به دولت گزارش کنیم.
او همچنین درباره واریز درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی بیان کرد: مقرر شده تا سهم ۶۰ درصدی جرایمی که وصول میشود، برای رفع نقاط حادثه خیز به شهرداریها داده شود.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با ارایه آماری از میزان تصادفات رانندگی هم گفت: براساس آخرین آمار، ۱۶هزار تلفات در حوادث رانندگی رخ داده که ۲۵درصد آن درون شهری و ۷۵ درصد برون شهری و در روستاها بوده است.
او ادامه داد: ۲۵ درصد حوادث درون شهری ۴ هزار تلفات داشته که این میزان در شهرها پراکنده است. البته باید کاهش تلفات داشته باشیم. در نرم کشوری تصادفات ۴۹درصد مربوط به عابران پیاده و ۴۰درصد مربوط به موتور سیکلت سواران است.
به گفته محمدیان، ۶۰ درصد تلفات در بیمارستان ها رخ میدهد که باید آنها هم مورد رصد قرار بگیرند.
همچنین سید مجتبی شفیعی معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: مهمترین موضوع مدیریت شهری در همه شهرها حملونقل و ترافیک است و امیدوارم در جهت بهبود شرایط زندگی شهروندان که متاثر از حملونقل و ترافیک است، کارهای مهمی انجام شود.
وی با بیان اینکه شرایطی که هم اکنون در آن قرار داریم، شرایط بینظیری است، گفت: در این ۲۰ سال که در حوزه حملونقل فعالیت دارم، چنین شرایطی را به ذهن ندارم که این میزان همدلی و هماهنگی در این حوزه شکل گرفته باشد.
معاون شهردار تهران اظهار امیدواری کرد که این نشستها و کمیتهها سبب ایجاد همافزایی بیشتر میان کلانشهرها باشد و بیان کرد: این همافزایی برای تحقق اهداف اصلی است که همگی اعتقاد داریم این هدف، توسعه حمل و نقل عمومی است، چرا که مهمترین موضوع مدیریت شهری و به تناسب مهمترین دغدغه مردم دنیا در همه شهرها حملونقل و ترافیک است و امیدوارم در جهت بهبود شرایط زندگی شهروندان که متاثر از حملونقل و ترافیک است، کارهای مهمی انجام شود.
از موضوعات این نشست که مورد بحث و بررسی قرار گرفت میتوان به آسیبشناسی مسائل مربوط به حملونقل عمومی، مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی هوا، نحوه همکاری با پلیس راهور، بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، بررسی ظرفیتهای ایجاد شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه حملونقل عمومی و بررسی ظرفیتها و محدودیتهای ردیف ۳ بند الف ماده ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه و نقش و محدوده فعالیت شورای حملونقل و ترافیک اشاره کرد.
همچنین در این نشست از روسا و اعضای سابق کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تقدیر شد.
در بیست و هشتمین نشست کمیسیون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران سید خلیل منبتی معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد مقدس با اکثریت آراء به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران انتخاب شد.
http://shahrroosta.ir/?p=4481