×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پای کار نبودن سازمان محیط زیست در رها سازی سگ های بدون صاحب

سید علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشریح آخرین وضعیت جمع آوری، عقیم سازی و رها سازی سگ‌های بدون صاحب در شهر تهران با توجه به برودت هوا و افزایش ورود سگ ها از محیط های بیرون شهری به داخل شهر گفت: بحث جمع آوری سگ های بدون صاحب از نظر قانونی برای جلوگیری از سرایت بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است و این وظیفه بر اساس قانون بر عهده شهرداری تهران است که برای این امر از سال ها قبل مراکزی را در پایتخت برای جمع آوری سگ های بدون صاحب احداث کردیم.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به ظرفیت مراکز نگهداری سگ های بدون صاحب ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم اگر میزان ورودی و خروجی سگ های بدون صاحب به مراکز نگهداری با یکدیگر هم‌خوانی نداشته باشد با مشکل مواجه میشویم.

مفاخریان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ظرفیت مراکز نگهداری سگ های بدون صاحب چند قلاده است، گفت: ظرفیت مراکز جمع آوری سگ های بدون صاحب با توجه به شرایط موجود متغیر است اما در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در مراکز شهرداری نگهداری می شود.

او بیان کرد: شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران  در چند نوبت فراخوان‌های متعدد برای واگذاری سگ های بدون صاحب به افرادی که متناسب با شرایط کار و محل زندگی خود به این حیوانات نیاز دارند منتشر کرد که متاسفانه استقبال خوبی از این فراخوان ها نشد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا مردم نسبت به تحویل سگ های بدون صاحب از سوی شهرداری استقبال نشان نمی دهند، گفت: شهرداری تهران تمام هزینه های جمع آوری، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های بدون صاحب را انجام می دهد و زمانی که می خواهد آن هارو به شکل رایگان به افراد واگذار کند، استقبال نمی شود زیرا بیشتر افراد به نگهداری سگ‌های تزئینی تمایل دارند و به اقدام‌های شهرداری تهران در این زمینه نگاه مثبتی ندارند.

مفاخریان ادامه داد: یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در استقبال نکردن شهروندان از واگذاری سگ های بدون صاحب نبود اطلاع رسانی درست و قوی در این زمینه است که باید به موضوع اطلاع رسانی در این زمینه توجه ویژه ای شود.

او بیان کرد: باید به این نکته تاکید کنم که در موضوع جمع آوری سگ‌های بدون صاحب شهرداری تهران به هیچ عنوان وارد بحث جمع آوری سگ‌های دارای صاحب نشده و موضوع برخورد با پدیده سگ گردانی در حیطه اختیار نیروی انتظامی است.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران افزود: از دیگر اقدام‌های مدیریت شهری در زمینه ساماندهی سگ های بدون صاحب احداث آبشخور، آشپزخانه و درمانگاه است که در این بخش مرکز پردیس مهر در شرق تهران تکمیل و راه اندازی شده است.

مفاخریان با اشاره به هزینه دار بودن دوره جمع آوری، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های بدون صاحب برای شهرداری تهران، ادامه داد: برای تامین هزینه‌های جاری این اقدام سازمان دامپزشکی باید وارد عمل شود تا با استفاده از ظرفیت دامپزشکان فرآیند عقیم سازی سگ های بدون صاحب تسریع شود زیرا ظرفیت مدیریت شهری در این امر عقیم سازی تنها ۱۰ سگ در روز است.

او در پاسخ به این سوال که هزینه عقیم سازی هر سگ برای شهرداری تهران چه مبلغی است، بیان کرد: در حال حاضر هزینه ریالی عقیم سازی هر سگ برای شهرداری تهران بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران افزود: با توجه به کمبود نیروی دامپزشک در شهرداری تهران باید سازمان دامپزشکی عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب برای دامپزشکان را به عنوان نوعی تکلیف قرار دهد تا به عنوان مثال هر دامپزشک در طول سال موظف به عقیم سازی تعدادی سگ بدون صاحب شود.

مفاخریان در پاسخ به این سوال که دیگر چالش شرکت ساماندهی شهرداری تهران در جمع آوری سگ های بدون صاحب چیست، گفت: یکی دیگر از موضوعات چالش انگیز، بحث رها سازی سگ‌های بدون صاحب در طبیعت است که سازمان محیط زیست به استدلال تاثیر منفی بر محیط زیست مخالف این اقدام است که همین امر موجب می شود میزان ورودی سگ‌های بدون صاحب افزایش اما خروجی آن کاهش داشته باشد.  

او بیان کرد: باید سازمان محیط زیست و حامیان حیوانات راضی شوند که سگ‌های بدون صاحب بعد از عقیم سازی و واکسیناسیون در محیط های طبیعی ازاد سازی شوند و این اقدام به الگویی بدل شود که متاسفانه سازمان محیط زیست تا به امروز پای کار نیامده است.

مفاخریان در ادامه گفت و گو در تشریح آخرین اقدام های انجام شده برای مقابله با موش‌های سطح شهر و از بین بردن کلونی‌های آن گفت: در موضوع کنترل جمعیت و از بین بردن موش‌های سطح شهر به تازگی جلسه‌ای با مناطق ۲۲ گانه پایتخت داشتیم و مشکلات پیمانکاران در این زمینه احصا شد.

او بیان کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه ها هزینه نگهداری طرح مبارزه با موش از طریق بودجه جاری و تامین نقدینگی آن است.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران افزود: پیشنهاد ما در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران این بود برای حل مشکل هزینه طرح کنترل جمعیت موش‌های پایتخت هزینه به شکل رفت و روب و نگهداشت دیده شود.

مفاخریان در پاسخ به این سوال که هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح کنترل و کاهش جمعیت موش‌های پایتخت در سال چه مبلغی است گفت: هزینه سالانه برای اجرای طرح کنترل و کاهش جمعیت موش‌های تهران به شکل سالیانه رقمی در حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان است.

او بیان کرد: یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده در این زمینه تغییر نوع سم های مصرفی برای کنترل و کاهش جمعیت موش‌های پایتخت است و در کنار این اقدام نیز طرح ضربتی به مدت نزدیک به ۲ هفته از تاریخ ۲۸ آبان ماه تا ۴ آذر ماه در دست اجراست که موش ها به همان روش کوب و طعمه گذاری از بین می روند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح تازه ای برای از بین بردن موش‌های پایتخت با توجه به قوی شدن آن ها به سم‌های مصرفی در دستور کار است یا خیر گفت: طرح دیگری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است که در اجرای آن از سیستم برق استفاده می‌شود که به دلیل احتمال خطر برای شهروندان این طرح هنوز اجرایی نشده و در حال بررسی برای کاهش خطر پذیری آن است.

مفاخریان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با توجه به تماس های مردمی به ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در کدام مناطق بیشترین شکایات مردمی در زمینه کلونی موش ها ثبت شده است گفت: آمارها نشان می‌دهد پیام‌ها در این زمینه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما همچنان مناطق مرکزی پایتخت بیشترین ثبت شکایت در این زمینه را دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تغییر شکل مخازن زباله در پایتخت می‌تواند به جلوگیری از غذا رسانی به موش ها کمک کند، گفت: تغییر شکل مخازن جمع آوری زباله نیز بسیار مرتبط با شکل استفاده شهروندان از مخازن است زیرا در بسیاری از کشورها شاهد این موضوع هستیم که هیچ سطل زباله ای وجود ندارد اما هیچ زباله ای در کوچه و خیابان آن به چشم نمی خورد و عکس این اتفاق نیز در تهران مشاهده می شود که با وجود سطل های زباله و خالی شدن روزانه ۵ بار آن ها باز هم اطراف مخازن شاهد زباله هستیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.