×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

نگاه سانسوری به حاجی فیروز نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، سید محی الدین فاضلیان، سرپرست اداره کل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امروز در نشست خبری نوروز به تشریح ایده تهران ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: برای ما این رویداد بهانه‌ای الهام بخش برای وصل به گذشته و تغییر نگاه‌های آینده در تهران است.

وی ادامه داد: تهران کاراکتری برای وصل اقوام است و تهران ۱۴۰۰، به دنبال تغییر محیط بتنی تهران به شهری انسان محور و پیاده محور هستیم.

سرپرست اداره کل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: شعار و نگاه اصلی ما در این رویداد “جان تو جان شهر” است تعریف شده که بر طبق آن از جسم و کالبد شهر عبور کردیم و بر این اساس ما با جان شهر کار داریم و بنا داریم با همه کسانی که در تهران زندگی می‌کنیم با این شعار سروکار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در گام‌های این رویداد به سمت رنگین کردن تهران رفتیم تا با ایجاد فضاسازی محیطی فضای کرونا زده تهران تغییر کند و در واقع برای ما بهانه تغییر متفاوت عدد سال، بازبینی فضا است.

فاضلیان با اشاره به اینکه اقدامات این رویداد از ۲۰ اسفندماه با ایجاد کارناوال‌های شادی در کل سطح شهر تهران آغاز شده است، گفت: ۴۴۰ اجرا از ۲۰ تا ۱۴ فروردین تعریف شده و با توجه به استقبال‌های مردم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امسال تحویل سال متفاوتی در میدان آزادی با همکاری ارتش داشتیم و خاطره متفاوتی داشتیم و پیرامون ایده وصل با حضور گروههای موسیقی نواحی و اقوام در حال اجراست.

سرپرست اداره کل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ در طول سال ادامه دارد و فضای متفاوت برای ایجاد نشاط و شادی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در پی ثبت جهانی محور خیابان ولیعصر است چراکه این خیابان و وجه نمادین دارد که جنوب تهران را به شمال وصل می‌کند.

فاضلیان درخصوص جنجال‌های پیش آمده درباره حذف سیاهی چهره از حاجی فیروز با بخشنامه این معاونت از برنامه‌های نوروزی گفت: معاونت از اختیاراتش برای پرداختن به این مساله استفاده کرده تا به ایجاد یک فضای گفتگو محور با اهالی علم و دانش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در تهران گفتگو کم داریم، ادامه داد: در رویداد تهران ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخته شده و به موضوع حاجی فیروز هم نگاه سانسوری نداشتیم و تعلیقی بوده تا به آن از منظرهای دیگر پرداخته شود.

چراکه برخی از منظر جامعه شناسی به این مساله رسیده بودند که سیاهی چهره بعد نژادپرستانه دارد.

وی درخصوص نگرانی‌ها از آسیب رسیدن به بنای برج آزادی گفت: شهرداری دغدغه ابنیه و حفظ میراث را دارد و این کار با همراهی نهاد تخصصی اش اتفاق افتاده و توپ‌ها مشقی و صوتی بوده و صرفاً به این جهت که سنت قدیمی را احیا کنیم این رویداد رقم خورد.

فاضلیان در پاسخ به انتقادی درخصوص در عدم تغییر در فضاهای شهری در این رویداد ابراز داشت: ما بنایی برای تعیین تکلیفی برای تهران آینده نداریم و تنها یک رویداد برای تغییر فضای بصری شهر بوده است.

وی درباره برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ برای نیمه شعبان نیز به برگزاری کمپین نور، شهر امید خاطره اشاره کرده و گفت: ما از تهران در نیمه شعبان نوستالژی نور چراغانی را در ذهن داریم که مردم بدون تصدی گری حاکمیتی پیش رفته‌اند. و در شرایط کرونا سعی کردیم از میلاد امیر المومنین مردم را دعوت کنیم تا در بالکن و پنجره‌های خانه شان چراغانی داشته باشند.

وی از برگزاری یک کاروان موسیقی متفاوتی در شب نیمه شعبان خبر داد و گفت: در روز نیمه شعبان اتفاق موسیقیایی خاصی در نظر داریم.‌

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.