×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ضرورت تهیه دستورالعمل هماهنگی عملیاتی فروریزش زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کرمی محمدی، در نشست اضطراری کارگروه امور سیل و شریان‌های حیاتی بر ضرورت تهیه پیش‌نویس دستورالعمل هماهنگی عملیاتی فروریزش زمین در تهران تاکید کرد.

در پی حادثه فروریزش زمین در خیابان کارگرشمالی مورخ ۲ شهریور ۱۴۰۰ که با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط رفع خطر و تعمیر شد، نشست اضطراری کارگروه امور سیل و شریان‌های حیاتی به درخواست شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با حضور رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محمدرضا احمدی نصب دبیر کارگروه و سایر اعضا کارگروه از جمله نماینده شرکت گاز استان تهران، معاونت خدمات شهری و معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۶ تهران، شرکت مترو، ارتباطات و نماینده پلیس فاتب به منظور بررسی این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب، هماهنگ و فوری در پیشگیری از بروز حوادث مشابه برگزار شد.

در این نشست، ابتدا گزارشی از ابعاد این حادثه و عملیات اجرایی آنکه با مشارکت دستگاه‌های تخصصی مرتبط انجام شده بود توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران ارائه شد. سپس گزارش مبسوطی در خصوص علت اصلی وقوع فروریزش ها که همان وجود جریان آب می‌باشد توسط معاونت پیشگیری سازمان ارائه و بعد از بررسی و تبادل نظر در خصوص علت وقوع حادثه و ارائه راه کارهای پیش رو توسط اعضای کارگروه، مقرر شد با مسئولیت شرکت آبفا، پیش‌نویس دستورالعمل هماهنگی عملیاتی فروریزش زمین تهیه و برای بررسی و تصویب ارائه شود.

همچنین مقرر شد اقدامات اجرایی دیگری مانند نشت‌یابی خطوط لوله آب و اسکن زیر سطحی شریان‌های حیاتی در مناطق مرکزی تهران و سایر تأسیسات شهری در نظر گرفته شود. در عین حال تاکید شد زین پس مستندسازی حوادث شهری مانند فروریزش زمین، حفره‌های ایجاد شده و مراحل رفع خطر آن به طور کامل انجام شود.

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست با تاکید بر اینکه نباید پدیده فرونشست زمین را با فروریزش اشتباه بگیریم، تصریح کرد: تصور برخی از افراد از فرونشست زمین آن چیزی است که به دلیل فروریزش رخ می‌دهد، در حالی که فروریزش ناشی از ریزش ناگهانی زمین و ایجاد حفره‌های با ابعاد محدود در دل زمین است که به دلیل وجود آب به مرور زمان در عمق زمین ایجاد شده و ناگهان با ریزش سطح نمایان می‌شود. مانند آنچه که چندین بار طی سال‌های قبل در نقاط مختلف تهران رخ داد. اما فرونشست، نشست تدریجی در سطحی وسیع از زمین است که در اثر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و … به صورت کاملاً تدریجی رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران حادثه فروریزش زمین که در تاریخ دوم شهریور در خیابان کارگر شمالی رخ داد با مراجعه فوری عوامل عملیاتی شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳، شهرداری منطقه ۶ و با اطلاع رسانی به تمامی حوزه‌های مرتبط از جمله مدیریت بحران شهر تهران، سازمان آتش نشانی، شرکت گاز استان تهران بزرگ و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به استقرار ماشین آلات و تجهیزات و اکیپ‌های عملیاتی مجهز در محل حادثه اقدام شد و با ارزیابی‌های انجام شده و با هماهنگی و مشارکت سازمان‌های مرتبط این فروریزش با مصالح مناسب در لایه‌های مختلف رفع خطر و تعمیر شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.