×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اجرای طرح هادی در ۳۸۲ روستای استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، طرح­‌های هادی روستایی جزو پروژه‌هایی هستند که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند، در واقع می‌توان گفت، آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌‌های عمرانی در آن‌ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی است.

در واقع باید دانست این طرح از سال ۱۳۶۲ در ایران در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد اجرا و طی سال­‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد، این طرح در نظر دارد تا با ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی و ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان، خدمات بهزیستی و عمومی موجب آبادانی و توسعه روستاها شود.

با توجه به محرومیت استان چهارمحال و بختیاری و خصوصاً وضع نامطلوب روستاها و عدم وجود امکانات رفاهی و … باید این طرح را به صورت جدی‌تر در روستاهای این استان دنبال کرد، طرحی که می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند و مانع از بین رفتن روستاها شود.

تهیه طرح هادی برای تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان

رسول شهبازی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، اظهار داشت: طرح هادی روستایی ضمن‌ ساماندهی و اصلاح‌ بافت‌ موجود، میزان‌ و امکان‌ گسترش‌ آتی و نحوه‌ استفاده‌ از زمین‌ برای عملکردهای مختلف‌ از قبیل‌ مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی و تأسیسات‌، تجهیزات‌، نیازمندی‌های عمومی روستا را حسب‌ مورد در قالب‌ مصوبات‌ طرح‌های ساماندهی فضا و سکو‌نت‌های روستایی یا طرح‌های جامع‌ ناحیه‌ای تعیین‌ می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۵۷۳ روستا هستند که خوشبختانه تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار سطح استان که واجد شرایط تهیه طرح هادی بوده‌اند، این طرح برای آنها تهیه شده و حتی در بسیاری از روستاهای سطح استان بازنگری طرح هادی مطابق شرایط و مقررات مربوطه نیز انجام شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: شایان ذکر است در سال ۱۴۰۰ اعتبارات مصوب تهیه و بازنگری شد و اجرای طرح‌های هادی روستایی از تمامی ردیف‌های اعتباری شامل اعتبارات ملی استانی و قیر و… تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان با تخصیص ۷۸ میلیارد تومان بوده است.

اجرای طرح هادی در ۳۸۲ روستا در سال جاری

وی افزود: در سال جاری با اعتبار تخصیص یافته در ۳۸۲ روستا اقدامات مربوط به انجام عملیات اجرایی و همچنین انجام مطالعات، تهیه و بازنگری طرح‌های هادی در حال پیگیری و در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید

۸۲۳ روستای استان لرستان دارای طرح هادی هستند

طرح هادی در برخی روستاهای گیلان اراضی ملی و زراعی را تهدید می‌کند

اعتبارات ویژه‌ای برای اجرای طرح هادی روستاهای آسیب‌دیده از زلزله تخصیص می‌یابد

شهبازی در پایان با اشاره به شاخص مقاوم سازی روستاها در استان چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: شاخص مقاوم سازی در استان ۵۴ درصد بوده که نسبت به نرم کشوری، استان دارای شاخص مطلوب‌تر و بالاتری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.