×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تعیین جریمه ۷ برابری برای تداوم غیرمجاز سد معبر ساختمانی

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی طرح دستورالعمل حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی شهر تهران صبح امروز در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: ساماندهی کارگاه‌های ساختمانی از چالش‌های عمده سطح محلات است که مورد دغدغه شهروندان تهرانی هم بوده است.

خلیل آبادی ابراز داشت: پیاده راه‌ها در برخی مناطق بسیار محدود است و حصارکشی عابرین پیاده را مجبور می‌کند که از سطح خیابان حرکت کنند.

مجید فراهانی، ضمن موافقت با این طرح گفت: آمار بالای مرگ و میر افراد بر اساس فعالیت‌های پر خطر و ساخت و سازها مانند گودبرداری، تخریب و کار در ارتفاع باعث شده مسئله ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی جز ضروری‌ترین فعالیت‌های ساختمانی به شمار برود.

نیمی از حوادث کار شهری در کارگاه‌های ساختمانی است

وی افزود: طبق آمارها حدود ۵۵ درصد حوادث کار شهرها در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و بیش از نیمی از حوادث شهر تهران در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد. و با توجه به مخاطره آمیز بودن این پروژه‌ها، اشغال معابر و عدم زیبایی و عدم ایمنی برای عابرانی که در حال عبور از این کارگاه‌ها هستند و ایمنی خود کارگاه‌ها لازم است این طرح تصویب شود.
این طرح با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه بررسی مواد این طرح نظری درخصوص فعالیت‌های ساختمانی در ایام تعطیل انتقاد کرد و گفت: باید تمهیدی در این زمینه اندیشیده شود.

هاشمی در واکنش به این اظهار نظر گفت: ما در کشور در حال توسعه زندگی می‌کنیم و ناگزیر به انجام فعالیت‌های ساختمانی هستیم.

آروین در پیشنهادی از مصادیق اصلی سد معبر را کارگاه‌های ساختمانی برشمرد و گفت: حوزه ماموریتی خاص شهرداری تهران است و می‌توانست کاری برای آن انجام دهند اما در ۴۰ سال گذشته این امکان وجود نداشته و بعضاً با بده بستان ماموران این موضوع به فراموشی سپرده می‌شد.

اشغال معبر باید هزینه زا شود

وی ادامه داد در این پیشنهاد هدف این بود که اشغال معبر هزینه زا شود و همانند تجربه موفقی که در این زمینه شهر مشهد داشته و مالک باید برای سد معبر برنامه زمانبندی به ازای هر ماه ارائه دهد.

آروین تاکید کرد: اما برای اینکه معبر فروشی نشود لازم است که جریمه بازدارنده‌ای داشته باشیم و جریمه ۷ برابری به نظرم مطلوب است.

وی این پیشنهاد را ضروری دانست و گفت: مبلغ نسبتاً بازدارنده‌ای است که در منطقه یک جریمه آن حدود ۴۰ میلیون تومان در می‌آید.

این پیشنهاد با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

مالک موظف به جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و مصالح ساختمانی دپو شده

اعطا نیز در جریان بررسی این طرح گفت: در پایان مدت معین شده در مجوزهای صادره ساخت و ساز، مالک موظف به جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و مصالح ساختمانی دپو شده و ماشین آلات کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت کلیه الزامات ایمنی است.

اگر ما قاعده‌ای را وضع کنیم که در ظرف مدت زمانی معین، برای ساخت و ساز از پیاده رو استفاده کنند و اگر ساختمان در زمان معین به اتمام نرسید، صرفاً بگوییم باید، حصار جمع‌آوری شود، یک نوع تبادل مالی غیر رسمی برای چشم پوشی از تخلف صورت می‌گیرد، کمکی به آزادسازی پیاده رو صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: وقتی سازنده متعهد شد در یک مدت زمانی معین از لحاظ فنی ساختمان را به پایان برساند و اگر در این زمان مقرر همچنان شهر را به کارگاه ساختمانی تبدیل کرد باید ارقام بازدارنده تعیین شود که از سوی مالک پرداخت شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان پیاده‌رو را تا زمان نامشخصی در اختیار کارگاه ساخت و ساز قرار داد، گفت: این موضوع در جهت احقاق حقوق شهروندان و حقوق عمومی است.

اعطا تاکید کرد: قطعاً اگر چنین پیش بینی‌ای انجام نشود تبادل مالی غیر رسمی فساد زا ایجاد می‌شود و از سویی حقوق شهروندانی که می‌خواهند از پیاده رو استفاده کنند، تضییع می‌شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.