×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

مأموران شهرداری در یک روز چه زباله‌هایی از کانال‌های آب بیرون کشیدند؟

به گزارش خبرنگار شهر، با توجه به پیش‌بینی‌های فصلی صورت گرفته در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۴۱، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم، اقداماتی را در خصوص مدیریت روان‌آب شهری در دستور کار خود قرار داد و گزارشی از اقدامات این معاونت به شورای شهر تهران ارائه شد.

جهت مدیریت روان‌آب‌ها جهت آماده‌ساز و هماهنگی امور اجرایی و ستاد همچنان عملیاتی نمودن سیاست‌ها و تدابیر ابلاغی، نشست‌ها و جلسات تخصصی با مناطق ۲۲ گانه، سازمانها، شرکت‌ها و نهادهای ذیربط برگزار شد. پس از آن به منظور ضرورت رسیدگی به نواقص و مشکلات شبکه جمع‌آوری آب‌ها سطحی و کنترل نقاط آبگیر شبکه و معابر بخشنامه و دستورالعمل اجرایی به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شد.

جهت اجرا پنج مرحله طرح‌ها فوریتی لایروبی شبکه اصلی و فرعی، اقداماتی توسط شهرداری تهران انجام شده است. ۱) لایروبی و رسوب‌برداری بیش از ۵۳۰ کیلومتر از شبکه اصلی و۱۲۰ کیلومتر شبکه کول‌گذار شده، ۲) لایروبی و رسوب‌برداری بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی و حوضچه‌ها رسوبگیر و تله‌های زباله‌گیر و ۳) لایروبی تاسیسات واریزه‌ای و حوضچه‌ها رسوب‌گیر شبکه اصلی از جمله اقدامات انجام شده توسط معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران جهت اجرای طرح‌های فوریتی لایروبی است.

از سوی دیگر انجام بازدیدهای دوره‌ای به منظور کنترل سلامت و عملکرد اجزای شبکه و نظارت

برعملیات پاکسازی، لایروبی و رسوب‌برداری سازه‌ها و مجاری عبوری شبکه اصلی و فرعی انجام شده است. طی این بازدیدها ۱۰۸ نقطه خطرساز (مشکلات فنی) و ۷۲ محدوده دارای نواقص بهره‌برداری (شبکه روباز و مدفون) شناسایی و ۳۰ درصد از نقاط دارای مشکل فنی و ۹۰ درصد از نواقص بهره‌برداری درسال جاری رفع شد.

تامین تجهیزات مورد نیاز مناطق

به منظور مدیریت روان‌آب‌ها در نقاط حادثه‌خیز شبکه اصلی و پیگیری رفع مخاطرات ادوات، تجهیزات و نیروی‌انسانی در مناقص استقرار پیدا کردند. مناطق به ادوات کارگری – جنتالس (۱۹ دستگاه)، پمپ‌های کف‌کش، روبان و ماشن آلات و سایر ادوات مورد نیاز تجهیز شدند. ضمن آن که جهت نوسازی امکانات ۱۳۷ چیزی بالغ بر یکصدو بیست و چهار ارابه مجهز به ادوات و امکانات فوریتی به کلیه نواحی تحویل شده است. ۱۵درصد از منهول‌های (آدم‌روها) مسدود شده در شبکه مدفون بازگشایی و احیا شده است. علاوه بر آن، امکانات سازمان آتش‌نشانی در مواقع اضطرار نیز استفاده می‌شود.

در بارش‌های اخیر ده هزار نیروی کارگر در حال آماده باش و فعال بوده‌اند و جهت رسیدگی به نواقص و مشکلات موجود شبکه و کنترل نقاط آبگیر بین حوزه خدمات شهر و محیط زیست، فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و حتی ارگان‌های خارج از شهرداری (مانند وزارت کشور، استانداری، راهور و هواشناسی) هماهنگی‌های لازم انجام شد.

معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در راستای مدیریت روان‌آب‌ها علاوه بر کنترل سایت‌های هواشناسی بین‌المللی، گوش به زنگ شبکه هشدار سیلاب بوده است.

دور کردن بی‌خانمان‌ها از زیرپل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها

ادامه ترمیم و مرمت اساسی شبکه اصلی مدیریت آبها سطحی شهر تهران همچنان در دستور کار معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران قرار دارد. گلوگاه‌ها سیلابی شهر تهران شناسایی و اول سال جار ده نقطه در اولویت قرار گرفته است.

نواقص شش نقطه تهران شامل سیل برگردان غرب تقاطع پل ارم، سیل برگردان غرب تقاطع پل سلیمی جهرمی، سیل برگردان غرب تقاطع پل شهید تقدیری، کانال زرگنده در خیابان ابوذر غفاری،  رودخانه کن تقاطع بزرگراه شهید فهمیده و کانال سرخه حصار تقاطع پل دانش‌آموز به طور کامل رفع شده است. رفع نواقص دو نقطه سیل برگردان غرب محدوده پل آریافر و سیل برگردان غرب تقاطع پل بازارچه نصر نیز ۸۵درصد پیشرفت داشته است.

شهرداری تهران به مسئولیت مدنی شهرداری نیز توجه داشته و علاوه بر توجه به شناسایی و رفع آبگرفتگی و مخاطرات سیلاب شریان‌ها و میادین اصلی، از شناسایی محل تجمع معتادان متجاهر، افراد بی‌خانمان که در حاشیه رودخانه‌ها و زیر پل‌ها پناه می‌گیرند غافل نشده و آنها را به گرمخانه‌ها انتقال داده است.

زباله‌هایی که از کانال‌های آب تهران بیرون کشیده می‌شود

ماموران شهرداری مجبورند زباله‌هایی که در انهار فرعی یا همان جوی‌های کوچه و خیابان باعث انسداد می‌شود را جمع‌آوری کنند. فقط در یک روز زباله‌های عجیب و غریبی از انهار بیرون کشیده شده است.

۱) میوه: این میوه‌ها که بیشتر توسط میوه‌فروشی‌ها در جوی‌ها ریخته می‌شود شامل تفاله‌های میوه، ضایعات میوه، میوه و سبزی گندیده است.

۲) کارتن و مقوا: شامل شانه تخم مرغ، جعبه شیرینی، کارتن موز و جعبه پیتزا است.

۳) نخاله‌های ساختمانی: شامل آجر، چوب، سیم‌های برق و میلگرد می‌شود.

۴) پسماند حجیم: شامل چادر ماشین، مبل تک نفره، کیسه بوکس، لاستیک ماشین، پتو است.

۵) یکبار مصرف‌ها: ظرف یکبار مصرف، بطری نوشابه، بطری آب معدنی، کیسه‌های نایلونی، دستکش و ماسک.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.