×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

برپایی موکب بین‌المللی زنان در مسیر کربلا / خدمت‌رسانی ویژه در مسیر پیاده‌روی اربعین برای مادران و کودکان

دومین جلسه هماهنگی کمیته زینبیون با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و نمایندگانی از ستاد اربعین کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، فعالان و گروه‎های مردمی در حوزه زنان، کودکان و نوجوانان و رؤسای ادارات امور بانوان مناطق ۲۲گانه در اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در این جلسه که با هدف طراحی و برنامه ریزی اقدامات کمیته زینبیون برای خدمت‌رسانی به زائران برگزار شد، اظهارکرد: برنامه‌های این کمیته معطوف به دو موضوع خدمت‌رسانی به مادران و کودکان و البته موکب تخصصی بین‌المللی زنان است.

مدیرکل امور زنان و خانواده با بیان اینکه در این جلسات بنا بر آن است که برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین گروه‌های مختلف زنان و خدمت‌رسانی در مسیر پیاده روی اربعین برای مادران و فرزندانشان برنامه متمرکزی داشته باشیم، تصریح کرد: این موضوعی است که همیشه فقدان آن احساس می‌شده است .

وی ادامه داد: تمرکز اصلی این کمیته، ارائه خدمات فرهنگی به سایر موکب‌ها و قرارگاه‌های شهرداری تهران است اما علاوه بر آن، تلاش دارد به سایر موکب‌های ایرانی و عراقی با توجه به ظرفیتی که خواهد داشت، خدمت رسانی کند.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده همچنین اربعین را یک ظرفیت بسیار عالی برای ارتباط با سایر کشورها خواند که نیاز به هزینه زیادی ندارد و تصریح کرد: در بحث بین الملل چند سازمان را پای کار آورده ایم؛ بنیاد بین‌المللی گوهرشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن‌های فرهنگی برخی ازکشورها، مدیرکل بین‌الملل جامعه المصطفی و… که قرار است در این خدمت فرهنگی همراه این اداره کل باشند.

مسئول قرارگاه زینبیون ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به برپایی حسینیه بانوان در شهرکربلا هم یادآورشد: همراه همه مادران ایرانی و غیرایرانی که در راهپیمایی اربعین حضور دارند، غالبا یک کودک و یا یک دختر نوجوان نیز حضور خواهند داشت؛ بنابراین ضرورت راه‎اندازی یک موکب بین‎المللی و در کنار آن یک حسینیه ویژه دختران و حسینیه ویژه کودکان هم احساس شده است.

اردبیلی درباره حسینیه بانوان هم اظهارکرد: دلیل برپایی این حسینیه، کاروان‌های زنان سایرکشورهاست که  در راهپیمایی عظیم اربعین حضور دارند و می‎خواهند به شیوه خودشان عزاداری کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر بسته‎های فرهنگی و برنامه‎های ویژه کودکان و نوجوانان، بسته‎هایی هم برای اسکان زائران ایرانی و غیرایرانی در نظر گرفته ایم تا به صورت مجزا و به صورت گروهی انجام شود و تداخلی با یکدیگر نداشته باشند.

برگزاری نشست‌های بین‌المللی و دعوت از شخصیت‌های تخصصی هم بخش دیگر سخنان مسئول قرارگاه زینبیون ستاد اربعین شهرداری تهران بود. وی یادآورشد که روزانه یک نشست تخصصی با محوریت زنان ، قیام کربلا و حضرت زینب (س) برگزار خواهد شد.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در خصوص خدمات فرهنگی هم اظهارکرد: ما یک بسته فرهنگی داریم که دهه محرم مورد اقبال تمام عزاداران بوده است اما در اربعین برای یک تعدادی قابل ارائه است؛ بنابراین تلاش داریم که با همکاری نهادهای مرتبط و مجموعه های همراه،  بسته‏های فرهنگی برای زائران آماده کنیم ؛ موضوعی که در واقع خلآ بزرگ ما در راهپیمایی اربعین سال گذشته محسوب می‎شد.

وی ادامه‌داد: مقررشده تا بسته‌های فرهنگی ما برای گروه‏های مختلف زنان، مادران، دختران و.. باشد ؛ یعنی بسته‎های خانواده و یا خدمات مادر وکودک که در واقع بتوان در این فضای معنوی از آن استفاده بهینه داشت. بخش دیگر اقدامات هم، موکب خدمات فرهنگی است که بنا بر آن است که ما در موکب مرکزی شهرداری، یک بخشی از خادمان فرهنگی را مستقر کنیم که احتمالا حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود.

اردبیلی همچنین در خصوص اقدامات مناطق ۲۲گانه در حوزه زنان و کودکان در مراسم اربعین بیان کرد: اکثر مناطق، غرفه و یا موکب‌های ویژه بانوان برای مراسم اربعین برپا کرده‌اند؛ برخی از این موکب‌ها در مرزهای مهران ، خسروی و چذابه برپا و البته به غیر از نجف و کربلا،  در کوفه و سامرا هم موکب‌های ویژه مادران و کودکان فعال شده است.

وی افزود: از ظرفیت برخی از مناطق هم در مراسم جاماندگان اربعین بهره خواهیم برد؛ تجمع بانوان در بوستان نرگس شهرری یک روز قبل از اربعین ، برپایی موکب‌های بانوان در مسیر راهپیمایی بزرگ جاماندگان اربعین و ارائه بسته‌های فرهنگی مادر و کودک از جمله خدمات مدنظر است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.