×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اسامی ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران شنبه اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر امانی در ششمین سالگرد حادثه پلاسکو ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت ۱۶ آتش نشان در حادثه پلاسکو گفت: در زمان وقوع این حادثه بنده در کنار دکتر شاکری افتخار خدمتگزاری در شهرداری تهران را داشتم و از نزدیک ناظر بودم که در این حادثه چه اتفاقی افتاد.

وی با بیان اینکه تاریخ آتش نشانی در شهر تهران به دو بخش قبل و بعد از حادثه پلاسکو تقسیم می‌شود، افزود: وقتی در ایران اولین خودرو آتش نشانی و نخستین فرد به عنوان آتش نشان مشغول به کار شد از دهه ۲۰ تا زمان وقوع حادثه پلاسکو یک بخش از سازمان آتش نشانی است و از زمان وقوع حادثه پلاسکو تاکنون نیز بخش دیگری از تاریخ این سازمان رقم خورده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: حادثه پلاسکو یک چشم انداز جدیدی را در بحث ایمنی در ساختمان‌ها رقم زد، اینکه اگر حادثه‌ای در این زمینه روی داد باید برای نجات جان انسان‌ها ایثار کرد.

وی با اشاره به وقوع این حادثه بیان کرد: از لحظه شروع حادثه که ساعت ۱۱.۳۰ صبح بود و تلویزیون ریزش ساختمان پلاسکو را نشان داد تا حدود دو هفته تمام مردم ایران چشمشان از قاب تلویزیون برداشته نشد چرا که مستقیم این حادثه پخش می‌شد و یک همذات پنداری، همراهی و پیوند معنوی، روحی و عاطفی بین تمام ملت ایران با خانواده شهدای این حادثه ایجاد شد.

امانی با تاکید بر اینکه تمام مردم ایران این صحنه‌ها را دیدند و یک پیوند عاطفی و قلبی بین مردم شریف ایران و آتش نشانان ایجاد شد که هنوز نیز ادامه دارد، یادآور شد: بنده امسال به مناسبت روز آتش نشان از چند ایستگاه آتشنشانی بازدید کردم و دیدم که مردم زیادی با گل به این ایستگاه‌ها مراجعه می‌کردند و به آتش نشانان این روز را تبریک می‌گفتند.

وی با بیان اینکه قبل از حادثه پلاسکو این همدلی را کمتر شاهد بودیم اما اکنون نه تنها در شهر تهران بلکه در سایر شهرهای کشور نیز این برخورد دیده می‌شود، تاکید کرد: شهدای عزیز یک تاریخ جدید و رویکرد جدیدی را ترسیم کردند و باید از خدا بخواهیم که حادثه‌ای مانند متروپل در آبادان روی ندهد تا جان عزیزانی را از دست بدهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و مدیرعامل سازمان آتش نشانی در برنامه تلویزیونی به مناسبت ششمین سالگرد حادثه پلاسکو در ادامه گفت: در این برنامه به راحتی اعلام شد که در شهر تهران بیش از ۳۰ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است. این رویکرد بعد از حادثه پلاسکو به یک نهضت تبدیل شد.

وی افزود: در این برنامه اعلام شد که از این تعداد ساختمان ناایمن در شهر تهران، ۱۲۹ ساختمان خطر آنی دارند و قرار است روز شنبه لیست این ساختمان‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

امانی با بیان اینکه صاحبان این ساختمان‌ها در حضور نمایندگان سازمان‌های ذی ربط دعوت و به آنها اخطار و مهلت داده شده تا ساختمان‌های خود را ایمن سازی کنند، ادامه داد: اکنون از زمان آخرین مهلتی که سازمان آتش نشانی اعلام کرده، مدت‌ها گذشته است و ما باید سریع به مردم اطلاع رسانی کنیم و با نصب تابلویی اعلام کنیم این مجموعه اصول ایمنی را رعایت نکرده است تا مردم با اطلاع وارد این ساختمان‌ها شوند. این کار باید انجام شود تا ما شاهد از دست دادن عزیزان آتش نشان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه شهدای حادثه پلاسکو بزرگ مردانی بودند که در ساختمان ماندند تا مطمئن شوند، جان شهروندی در خطر نیست آن هم در شرایطی که حادثه تمام شده بود، بیان کرد: آنها به این دلیل محل حادثه را ترک نکردند که بعد از اتمام عملیات اطفای حریق تعدادی از مغازه داران و کسبه، وارد ساختمان شده بودند. این ساختمان تبدیل به انبار بزرگی شده بود و بار سنگینی برای این ساختمان ایجاد کرده بود و به همین دلیل نیز فرو ریخت. این در حالی است که قبل از این حادثه سازمان آتش نشانی بارها به مالک این ساختمان و هم مستأجران آن هشدار و اخطار داده بود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانان بعد از اطفای حریق پلاسکو در حال بازگشت بودند که ساختمان فرو ریخت، یادآور شد: این آتش نشانان جان خود را برای نجات جان کسانی از دست دادند که احتمال داده می‌شد هنوز درون ساختمان باشند.

وی با بیان اینکه ۶ سال از وقوع این حادثه می‌گذرد اما همچنان یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو زنده است، تاکید کرد: در همان زمان نیز مقام معظم رهبری فرمودند آتش نشانان ما شهید خدمت هستند اما گویا به تازگی مشکل تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌های این عزیزان در بنیاد شهید حل شده است.

امانی در ادامه با تاکید بر اینکه در راه خدمت به مردم ما شهید درجه یک و دو نداریم، گفت: شهدای جنگ برای نجات جان مردم کشور و حفظ خاک این مرز و بوم با ابزار جنگی نبرد کردند و عزیزان آتش نشان نیز برای نجات جان هزاران شهروند تهرانی درون ساختمان پلاسکو با کپسول درحال جنگ با آتش بودند؛ هر دو برای نجات جان انسان‌ها جهاد کردند به همین دلیل هر دو شهید هستند.

وی افزود: این شهدا پدر و مادر دارند و فرزندانی داشتند که در این جامعه می‌خواهند زندگی کنند و باید احساس غرور کنند و زمانی این اتفاق می‌افتد که این افراد به عنوان شهدای این مرز و بوم شناخته شوند.

این عضو شورای شهر تهران خطاب به اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آتش نشانان در تهران کارمندان رسمی شهرداری تهران هستند و امروز آتش نشانان از نظر حقوق و مزایا و دریافت ۱۰ سال ابلاغی که سایر سازمان‌های آتش نشانی در کشور مشمول می‌شوند، محروم هستند؛ آن هم در شرایطی که ما در تهران حادثه بیشتر داریم.

وی بیان کرد: آتش نشانان ما هر روز که از خانه بیرون می آیند حادثه‌ای مانند پلاسکو در ذهن خانواده‌های این افراد نقش می‌بندد و واقعاً امید برگشت عزیزانشان را ندارند. این افراد هر روز با حادثه روبه رو هستند؛ وظیفه ما در شورای شهر، شهرداری تهران، دولت و مجلس این است که مشکل را حل کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.