×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تکاپوی روستاهای ترکمن‌نشین گنبدکاووس برای پذیرایی از جاماندگان اربعین

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، امسال هم مانند سال‌های قبل موج میلیونی زائران بارگاه امام حسین(ع) از ایران اسلامی برای زیارت کربلای معلی راهی عراق شدند که مردم استان گلستان بخشی از این زائران را تشکیل می‌دهند و در کنار آن سایر دلدادگان حسینی که فرصت حضور نیافتند با شرکت در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان خواهند داد.

گلستان نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که خیلی از آنان موفق به حضور در عتبات عالیات و شرکت در مراسم اربعین نشدند و برای کاهش تب و تاب خود، باحضور در مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین و سوگواری در عزاداری سرور و سالار شهیدان و کاروان کربلا پای پیاده از شهرهای خود به سمت امام‌زادگان حرکت خواهند کرد.

امام زاده یحیی بن زید(ع) روز اربعین میزبان دلدادگان امام حسین(ع) از تمام قومیت‌های و مذاهب است و عزاداران از شهرهای شرق گلستان برای نشان‌دادن ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت و شهدای کربلا از صبح روز اربعین پای پیاده به سمت این امام زاده حرکت خود را آغاز می‌کنند و روزه‌خوانی ۱۰ مداح در وصف جایگاه شهدای کربلا و ارزش‌های واقعه عاشورا، اقامه نماز ظهر و قرائت زیارت اربعین از مهمترین برنامه‌های اجرایی در این روز است.

به گفته حجت الاسلام احمدرضا کریمی رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس، تاکنون طبق برنامه ریزی قرار است ۲۶ موکب از تشیع و تسنن در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در این شهرستان برپا شود که احتمال تعداد این موکب‌ها با اعلام آمادگی شهرهای همجوار افزایش یابد.

پنج موکب پیش بینی شده در گنبدکاووس مربوط به روستاهای اهل سنت است که اهالی‌ آن‌ها به صورت خودجوش و مردمی در حال تدارک برپایی جایگاهی برای پذیرایی از زوار حسینی امام زاده یحیی بن زید(ع) هستند و خدمت به شرکت کنندگان در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین را فرصتی ارزشمند برای نشان دادن ارادت خود به اهل بیت(ع) می‌دانند.

احمد آزور دهیار روستای قلندرآباد بالا گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اهالی این روستا به همراه روستای قلندرآباد پایین در حال تدارک برپایی موکب در مسیر بلوار امام زاده یحیی بن زید(ع) با هدف پذیرایی از عزاداران حسینی در روز اربعین هستند.

وی افزود: مردم این ۲ روستا مانند دیگر اهل سنت استان گلستان ارادت خاصی نسبت با اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) دارند.

دهیار روستای قلندرآباد بالا بیان کرد: بیشترین استقبال از برپایی موکب مربوط به بانوان روستاست و تصمیم دارند تا با پوشش‌های محلی خود غذای نذری مانند شله‌زرد، حلوا و آش را در میان زوار پخش کنند.

مسعود گوگ‌زاده دهیار روستای آق قایه هم به شور و شوق اهالی برای تهیه ملزومات پذیرایی از زائران در موکب اشاره کرد و گفت: موکب این روستا با همراهی اهالی روستای گدم‌آباد قرار است در مسیر زوار حسینی در بلوار امام زاده یحیی بن زید(ع) مستقر شود.

وی اظهارداشت: اهالی این روستا که در سال‌های قبل هم به دلیل ارادت قلبی به خاندان عصمت و طهارت با برپایی موکب افتخار پذیرایی از زائران اربعین به سمت امام زاده را برعهده داشتند، امسال هم علاوه بر شرکت در مراسم اربعین قرار است بار دیگر پذیرای زوار با نوشیدنی و شیرینی باشند.

وی افزود: روستای آق قایه یک کارگاه شیرینی‌پزی سنتی دارد که قرار است با شیرینی‌های پخته شده در این کارگاه کام عزاداران پیاده‌روی حسینی شیرین شود.

عبدالجبار فرزان‌فر دهیار روستای حاجیلر قلعه که قرار است اهالی آن با همراهی روستای پل حاجی برای نخستین بار موکب پذیرایی از عزاداران حسینی را در مسیر پیاده روی اربعین برپا کنند هم گفت: ترکمن‌های منطقه از صمیم قلب و به صورت دلی عاشق امام حسین(ع) هستند و بسیار خوشحالیم که فرصت خادمی به زوار حسینی نصیبمان شد.

وی افزود: اهالی خیر و مردم این ۲ روستا هزینه پذیرایی از عزاداران در موکب را برعهده گرفتند و امیدواریم که خدمت‌گذاران خوبی برای زوار باشیم.

به گزارش ایرنا، اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) اطلاق می‌شود.

 یک سوم جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.