×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

با اقدامات انجام شده ۹۵درصد پله‌برقی‌های شهر تابستان فعال می‌شوند

به گزارش خبرنگار شهر؛ رضا ناصری سرای در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما راه اندازی سامانه های ۱۳۷و ۱۸۸۸را از اتفاقات خوب شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: این دو سامانه با بیش از پانزده سال فعالیت توانستند مشارکت مردم را جلب و به سمت توسعه حرکت  کنند.

وی با اشاره به یکپاچه سازی سامانه‌های ۱۳۷و ۱۸۸۸ به دلایل و ضرورت ادغام سامانه‌ها افزود: این سامانه‌ها در سال‌های اخیر علی‌رغم نکات مثبت و اتفاقات خوبی که رقم زدند، نقاط ضعفی را هم داشتند که نارضایتی‌هایی را در بین شهروندان ایجاد کرده بود. از جمله این نقاط ضعف، می‌توان به زمان طولانی برای برقراری ارتباط و ثبت درخواست و سردرگمی شهروندان در خصوص اینکه چه موضوعاتی را با چه سامانه‌ای در میان گذارند, اشاره کرد.

سرپرست مرکز مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران ادامه داد: اما در کنار این نقاط ضعف، سامانه‌های ۱۳۷و ۱۸۸۸ از نقاط قوتی هم برخوردار بودند. قدمت بالای سامانه‌ها، جذب بیش از ۴ میلیون مخاطب با شماره یکتا، آشنایی نیمی از شهروندان با این دو سامانه به ویژه سامانه ۱۳۷ و اینکه در بسیاری از مواقع سامانه‌ها باعث استیفای حقوق شهروندان شده بودند، ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار داد.

در سامانه ۱۳۷ پلاس امکانات جدیدی به شهروندان معرفی شده است

وی بیان کرد: با توجه به موارد فوق، تلاش کردیم با شناسایی نقاط قوت و ضعف سامانه‌ها، اعتماد شهروندان و مشارکت آنها در اداره شهر را بازگردانیم. از همین رو  به این نتیجه رسیدیم که درگاه و مسیر ارتباطی یکپارچه‌ای را ایجاد کنیم تا شهروندان سریع‌تر، راحت‌تر و بدون دغدغه درخواست‌های خود را از شهرداری مطالبه کنند. لذا با ادغام دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸، سامانه جدید ۱۳۷پلاس را راه‌اندازی کردیم که در این سامانه امکانات جدیدی به شهروندان معرفی شد.

ناصری سرای در پاسخ به پرسش که با راه‌اندازی ۱۳۷ پلاس، سرنوشت سامانه ۱۸۸۸ چه می شود؛ یادآور شد: در واقع ما یک سامانه جدید را به مردم معرفی کردیم اما بخش دریافت شکایات همچنان در سامانه جدید وجود دارد و شکایات مردمی هم درکنار بخش پیام‌های خدماتی دنبال می‌شود. ضمن اینکه برای بخش شکایات از ظرفیت سازمان بازرسی و ظرفیت خود مناطق هم استفاده می‌کنیم تا به گلایه‌های مردم رسیدگی شود.

استفاده از ظرفیت سازمان بازرسی شهرداری در کیفی سازی خدمات

وی با اشاره به بحث نظارت و کیفی سازی رسیدگی به پیام‌ها تاکید کرد: سابق بر این سامانه ۱۳۷ موضوعات فوریتی و سامانه ۱۸۸۸ هم شکایات مردمی را دریافت و به مناطق، نواحی، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط منتقل می‌کرد. با توجه به اینکه سامانه‌ها زیر مجموعه سازمان بازرسی شهرداری هستند، ما در سامانه جدید از ظرفیت سازمان بازرسی درجهت کیفی سازی این خدمات استفاده می‌کنیم. بدین صورت که در ۱۳۷پلاس علاوه بر اینکه درخواست‌ها و مطالبات مردم دریافت می‌شود، کیفیت انجام کار توسط واحدهای اجرایی اعم از پیمانکار، منطقه، ناحیه و … مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی یکی دیگر از ویژگی‌های سامانه ۱۳۷پلاس را قابلیت رهگیری پیام توسط شهروند عنوان کرد و گفت: این حق مردم است که از نتیجه پیام خود آگاه باشند. در سامانه جدید، سیستم رهگیری پیام راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند وضعیت پیام خود را در مراحل مختلف مشاهده کنند. در فرایند رسیدگی به پیام اگر عدم رضایت از انجام کار مربوط به عوامل شهرداری یا قصور نیروهای اجرایی باشد، این موارد پیگیری می‌شود و اگر موضوع اساسا مربوط به شهرداری نباشد، ضمن هدایت شهروند، پیام در مرحله اجرا متوقف خواهد شد.

سامانه ۱۳۷پلاس در حال پوست اندازی است

وی افزود: سامانه ۱۳۷ پلاس درحال پوست اندازی است و ما به دنبال ارتقاء کیفیت رسیدگی به پیام‌های شهروندان هستیم تا مردم حس کنند به آنها توجه شده است. ما دنبال این هستیم که هم بستری برای مطالبه گری ایجاد کرده باشیم و هم به توسعه شهر کمک کنیم.

ناصری سرای بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی نرم افزارهای واحد در ارائه خدمات به شهروندان را از تجربه‌های موفق ملی و بین‌المللی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از نرم افزارهایی که در سال‌های گذشته برای ارائه خدماتی همچون طرح ترافیک، توسط شهرداری به مردم تهران معرفی شد. «تهران من» بود که در دوره جدید مدیریت شهری نگاه‌ها به این نرم افزار تغییر کرد و «تهران من» به عنوان یک درگاه واحد که تمام خدمات مورد انتظار شهروند را ارائه می‌دهد در نظر گرفته شد. از همین‌رو سامانه «۱۳۷پلاس» نیز در اپلیکیشن «تهران من» بارگذاری شده و در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال یکی از همکاران سامانه در خصوص دلیل انتقال تلفن‌های ۱۳۷ از مرکز به نواحی بیان کرد: در این رویکرد سیستم مدیریت شهری به دنبال این بود که ظرفیت بیشتری برای پاسخگویی به شهروندان اختصاص دهد و این پاسخگویی توزیع شده باشد. همچنین اگر در منطقه یا ناحیه‌ای سیستم پاسخگویی دچار اختلال شد سایر مناطق و نواحی بتوانند پاسخگوی تماس شهروندان باشند که به نظر نیز این رویکرد منطقی و آگاهانه است.

توصیه به ثبت درخواست‌ها در بستر فضای مجازی است

ناصری سرای همچنین موضوع کمبود نیروهای اپراتوری به ویژه در شیفت شب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در حال حاضر خواسته‌های مردمی افزایش یافته است، البته ما هم متناسب با این افزایش درخواست‌ها به دنبال توسعه سیستم هستیم. اما به هر حال ظرفیت نیروی انسانی محدود است و ما یک تعداد پیام مشخصی را می‌توانیم ثبت و به واحدهای مربوطه هدایت کنیم، لذا توصیه ما به شهروندان این است که درخواست‌های خود را در بستر فضای مجازی ارسال کنند. چرا که در فضای مجازی این محدودیت وجود ندارد و شهروندان علاوه براینکه می‌توانند راحت‌تر پیام خود را انتقال دهند، امکان الصاق عکس و فیلم و پیگیری پیام نیز برای آنها فراهم می‌باشد.

ارائه خدمات در بستر ۱۳۷ در همه مناطق یکسان است

سرپرست مرکز مدیریت شهری و نظارت همگانی با اشاره به گلایه یکی از شهروندان در برنامه تهران ۲۰ مبنی بر عدم توجه به پیام‌های مناطق حاشیه‌ای تهران تاکید کرد: در هر منطقه از شهر تهران ممکن است تعداد پیام‌ها متناسب با ظرفیت منطقه متفاوت باشد اما کیفیت ارائه خدمات در بستر ۱۳۷ در همه مناطق یکسان است و اتفاقا در مناطق حاشیه‌ای هم مسئولان و هم شهرداران آنها از دغدغه بیشتری برای رسیدگی به معضلات مردم برخوردارند.

وی بحث گلایه از خاموشی پله برقی‌های سطح شهر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: مشکل خاموشی پل‌های مکانیزه یکی از موضوعات پر تکرار در سامانه ۱۳۷ بود و در مدت اخیر هم تعداد ۱۱۲۵ پیام در خصوص خاموشی پله‌های برقی به ثبت رسیده بود.

۹۵ درصد پله‌های برقی تا یک ماه آینده فعال می‌شود

ناصری سرای با بیان اینکه موضوع پل‌های مکانیزه در مدیریت شهری دنبال شده و به نتایج خوبی هم رسیده است، افزود: در سطح شهر تهران ۴۸۴ پله برقی نیاز به راه اندازی و تعمیر داشت  که هم‌اکنون ۳۲۷ پله برقی آماده کار شده و در یک ماه آینده نیز ۹۵ درصد پله‌های برقی فعال خواهد شد. علت ۵ درصد باقی مانده هم به دلیل عدم امکان تامین قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی این پل‌ها است.

سرپرست مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی در ادامه به برخی از موضوعات پرتکرار و دارای فراوانی در سامانه ۱۳۷پلاس اشاره کرد و یادآور شد: از زمان راه‌اندازی سامانه جدید، موضوع طعمه گذاری موش و آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز هر کدام با بیش از ۲ هزار پیام، سد معبر دستفروشان و وانتی‌های دوره گرد با ۱۹۵۷ پیام و ترکیدگی لوله آب باغچه با ۱۶۸۰ پیام جزو پیام‌های پرتکرار ثبت شده در این سامانه بوده‌اند.

وی همچنین از اضافه شدن آیتم زمان‌بندی رسیدگی به پیام‌ها در سامانه ۱۳۷ پلاس در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: کاری که دارد انجام می شود این است که با توجه به پراکندگی موضوعات در مدیریت شهری برای هر کدام از پیام‌ها یک بازه زمانی را در نظر بگیریم تا شهروند در برنامه زمان‌بندی مشخص پیام خود را پیگیری کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.