×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اهتمام جدی برای رفع چالش آب و فاضلاب در پایتخت/ کارگروه‌های تخصصی آینده‌پژوهی شهری تشکیل شود

مهدی پیرهادی در گفتگو با خبرنگار شهر با تاکید بر اینکه عوامل متعددی در کیفیت زندگی ساکنان زمین موثر است که متاسفانه با دست اندازی‌های انسان دچار آسیب‌های بی‌شماری شده است، اظهار کرد: یکی از این عوامل کیفیت هوا است که نسبت به دهه‌های گذشته افت قابل توجهی داشته و خطرات جدی برای محیط زیست و زندگی شهروندان و اکوسیستم‌های گیاهی و جانوری به همراه داشته است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به کاهش طول عمر در اثر ابتلا به بیماری های مختلف به عنوان ابتدایی‌ترین خطرات افت کیفیت هوا تصریح کرد: برخی اقدامات کنترلی نظیر اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا منجر به کاهش دو درصدی مرگ و میر در بزرگسالان می‌شود و این یعنی مدیریت شهری در نحوه کیفیت سلامت در ابعاد مختلف نقشی جدی دارد.

وی با بیان اینکه زندگی در شهر گرچه رفاه، خدمات و اقتصاد مساعدتری دارد ولی از طرفی وجود تراکم انسانی در شهرها خطر شیوع بیماری‌های عفونی را زیاد می‌کند، گفت: به طور مثال همه‌گیری کووید ۱۹ تجربه‌های تلخ، غیرقابل جبران و فراموش نشدنی بود که باید با اصلاح ساختار شهری بهبود یابد.

پیرهادی تاکید کرد: سلامت افراد، هم فردی و هم اجتماعی است و از طرف دیگر به محیط پیرامون و سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. ویژگی‌های محیطی که انسان‌ها با آن در ارتباط هستند اثر کامل بر سلامتشان دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به تاثیر عوامل اجتماعی و محیطی مثل رفاه عمومی، آموزش، اشتغال، محیط کار، سطح درآمد، شرایط فیزیکی و آلودگی محیط بر سلامت شهروندان، خاطرنشان کرد: عوامل خطرساز در جامعه مثل دخانیات، الکل، مواد مخدر، بافت فرسوده، تاب آوری شهرها، فقر و رژیم‌های غذایی ناسالم نیز حائز اهمیت هستند که توجه به بسیاری از آن‌ها از اهم رسالت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.

وی به استرس بالا در شهرها اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا، آب، صوت و محیط زیست به طور جدی تهدیدزاست و در برخی مناطق شهر تهران و محلات شرایط بسیار نامطلوبی در این زمینه حاکم است.

پیرهادی اظهار کرد: در اصل شهرها برای سلامت ذهن و جسم شهروندان حتی با وجود غربالگری بالا و واکسیناسیون مرتب و خدمات بهداشتی مساعد بسیار خطرساز هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه امروزه استفاده بهینه و حداکثری در فناوری‌های نوظهور بسیار اهمیت دارد، یادآور شد: فناوری‌ها در ابتدا به صورت بالقوه ارائه می‌شوند که باید با آموزش و فرهنگ سازی ارتقا یابند. بهره‌گیری از آن‌ها در وسایل نقلیه عمومی، خدمات الکترونیکی و روش‌های کشاورزی شهری و مواردی از این قبیل می‌تواند افق‌های جدیدی پیش روی ما قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه تلفن‌های هوشمند تسهیلات کم نظیری را در اختیار شهروندان قرار داده است، خاطرنشان کرد: برآورد علائم حیاتی بدن، میزان مصرف کالری، ارائه آموزش و تحلیل محتواهای رسانه‌ای و شفافیت داده‌ها و خدمات جزو خدمات این ظرفیت عظیم محسوب می‌شوند و با توجه به این موضوع در مواردی مثل مصرف بهینه انرژی و استعداد و تکامل فردی شهروندان، نوآوری و خلاقیت می‌تواند نقشه راه را تعیین کند.

پیرهادی با بیان اینکه تعامل شهروندان تاثیر مستقیم بر منابع انرژی و رفاه اجتماعی خواهد داشت، تاکید کرد: با توجه به این موضوع انسجام اجتماعی در شهرها برای مسئولین بسیار مهم است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در شهرهایی مثل تهران را بحران جمعیت و سالخوردگی در آینده نزدیک دانست و افزود: در این راستا توجه به مقتضیات آن نظیر تامین مسکن، مراکز رفاهی و درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که یکی از تهدیدها و چالش‌های مهم و بسیار جدی که برای افراد سالخورده وجود دارد منزوی شدن و بیماری‌هایی است که در آن‌ها تشدید می‌شود لذا برنامه‌ریزی در این زمینه از اولویت‌های مدیریت شهری است. 

وی همچنین تصریح کرد: ایجاد و نگهداشت شهرهای سالم در کشورهای توسعه یافته جزء اولویت‌هایی است که دلیل اصلی افزایش طول عمر است. در این کشورها طوری برنامه‌ریزی شده که به طور متوسط شهروندان بتوانند ۸۰ درصد عمر خود را بدون ناتوانی و بیماری خاص سپری کنند.

پیرهادی با بیان اینکه زندگی شهری سبب شده اضافه وزن به طور نگران کننده‌ای در شهرها بین کودکان و بزرگسالان افزایش یابد، گفت: اضافه وزن و به دنبال آن افزایش انواع بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان، دیابت، در خطر بودن سلامت روانی و محرومیت‌های اجتماعی در شهرها و از طرفی پیری جمعیت که این روزها افزایش یافته، از معضلات حوزه سلامت به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرها مصرف کنندگان اصلی منابع تولید هستند، اظهار کرد: نیازهای شهرها از مرزهای خارج از شهر تامین می‌شود و این به نوبه خود فشار محیط زیستی زیادی را تحمیل می‌کند. از طرفی تنش‌های آبی مثل خشکسالی یا سیلاب، از دست رفتن تنوع زیست محیطی، تغییرات آب و هوا، انواع آلودگی‌های صوتی، نوری، زیست محیطی و غیره از عوارض آن است.

وی با بیان اینکه چالش آب و فاضلاب در شهر تهران در ابعاد گوناگون بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اهتمام جدی در این راستا از طرف کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری با وزارت نیرو و آبفا در جریان است. 

پیرهادی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از فاکتورهای زندگی شهری که تاثیر بسزایی در سلامت شهروندان دارد نحوه مدیریت پسماند است، یادآور شد: متاسفانه تاکنون در ایران به دلیل عدم اتخاذ مدیریت اصولی و صحیح شاهد صدمات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست و سلامت سایر موجودات زنده از جمله انسان بوده‌ایم. به طور مثال گازهایی که از زباله متصاعد می‌شود در کنار آلودگی بصری، خاک و منابع آبی منجر به کاهش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به تلاش مدیریت شهری اقدامات سازنده‌ای در این خصوص صورت گرفته است، تصریح کرد: تصویب طرح جامع پسماند و اختصاص بودجه مناسب در سال جدید به منظور استفاده از ماشین‌های مکانیزه، کاهش انتقال پسماند و تفکیک در ایستگاه‌های میانی و به تبع آن کاهش تولید شیرابه بخشی از اقدامات مدیریت شهری در این راستا محسوب می‌شود.

پیرهادی با تاکید بر اینکه این چالش‌ها نیاز به اقدامات سریع، موثر و جدی دارد، گفت: محوریت کار باید کاملا علمی بوده و با تبادل صحیح اطلاعات صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا باید راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی آینده‌پژوهی شهری و شناسایی مولفه‌هایی که نقشی کلیدی دارند، منطبق بر بومی‌سازی سبک ایرانی-اسلامی و همسو با تجربیات موفق جهانی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.