×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

حل معضل همیشگی سدمعبر در منطقه ۱۸

به گزارش شهر افزایش جمعیت شهر تهران و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری و نداشتن شغل ثابت علت روی کار آمدن دستفروشان و ایجاد سد معبر است. در کلانشهر تهران که در برخی از معابر آن اصول معماری و شهرسازی به طور دقیق و کامل رعایت نشده و بسیاری از پیاده روها از عرض کافی برخوردار نیستند و نیز اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده توسط مغازه داران و دستفروشان تصرف می‌شود، رفت و آمد را دشوار کرده و باعث ازدحام و هرج و مرج می‌شود.

این پدیده در تمامی مناطق تهران وجود دارد، اما در مناطق جنوبی مشکلات و معضلات بیشتری را همراه دارد. سدمعبر و دستفروشی مشکلی مربوط به یک روز و دو روز نیست که بشود به سادگی آن را حل کرد و نیاز به تغییرات زیرساختی دارد.

در مناطق جنوبی تهران به دلیل تراکم جمعیت بالا و کم عرض بودن خیابان‌ها و پیاده راه ها، دستفروشی و سدمعبر می‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد.

یکی از همین مناطق جنوبی تهران، منطقه ۱۸ است که معضل سد معبر در آن بسیار پر رنگ بوده و در سال های گذشته نارضایتی بسیاری از شهروندان ساکن این منطقه را به همراه داشته است.

البته خیلی هم نمی‌توان به دستفروشان سخت گرفت، چراکه این قشر از توانایی مالی ضعیفی برخوردار هستند و توانایی اجاره ملکی برای فروش اجناسشان ندارند و برای امرار معاش مجبور به این کار هستند، اما گاهی هم در میان این اقشار ضعیف بساط گسترانی هم هستند که نزاع خونین در محله با کسبه و مردم به راه می‌اندازند و با زورگیری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و مردم اجناس خود را به فروش می‌رسانند. برخی هم با پنهان شدن و سنگر گرفتن پشت افرادی که از قشر ضعیف هستند کار خود را پیش می‌برند.

با اقدام قاطعانه توانستیم شبکه مافیایی سد معبر را از بین ببریم

امیر حسین عساری، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۸ تهران  گفت: شهردار منطقه در این زمینه جلسه‌ای با سردار بیات فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران و جلسه‌ای با آقای رشیدی فرمانده پلیس امنیت برگزار کرد و گزارش های مردمی اخذ و مستندسازی شد که به این وسیله، دستور مقام قضایی برای برخورد قاطع با این قانون شکنان گرفته شد.

اما خوب تنها راه حل این مشکلات برخورد قضایی نیست، درست است که راه مقابله با افراد شرور و قانون شکن که در جامعه هرج و مرج ایجاد می‌کنند برخورد قضایی است، اما برای افراد بی بضاعت هم باید دنبال راه چاره بود.

عساری درباره رفع مشکل این قشر آسیب پذیر و ناتوان که برای امرار معاش شغل مناسب تری هم ندارند گفت: ما در این بحث ساماندهی را در دستور کار خود گذاشتیم. حتی در یک اقدامی هم که داشتیم قبل از بحث شیوع بیماری کرونا در ناحیه ۵ بازارچه موقت ایجاد کردیم و در آنجا با همکاری شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران توانستیم مجوز یک بازارچه موقت را بگیریم و ۱۹۰ نفر را در آن مکان ساماندهی کنیم و آن زمین را خود شهرداری در اختیار گذاشته بود.

عساری درباره بساط گستران سودجو و قانون شکن گفت: متاسفانه یک سری افراد سودجو بودند که با ایجاد سر و صدا و ترافیک برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کردند که باعث نارضایتی شهروندان بود و این‌ها پشت افراد بی بضاعت سنگر می‌گرفتند که ما توانستیم که احکام قضایی را برای افرادی بگیریم که با مردم درگیر بودند و زورگیری می‌کردند تابرخورد جدی داشته باشیم و با این اقدام قاطعانه توانستیم این شبکه مافیایی را از بین ببریم.

وی افزود: ما محورها را در نظرگرفته و به صورت مستمر نظارت داریم تا بتوانیم با کمک یگان ویژه و پلیس امنیت از شهروندان در برابر این افراد که قانون شکن هستند و در شهر هرج و مرج ایجاد می‌کنند، محافظت کنیم.

دستفروشی و در کل معضل سدمعبر فقط مربوط به یک منطقه نیست و در همه مناطق کلانشهر تهران وجود دارد، برای همین باید برای این موضوع تصمیمات جدی گرفته شود، نه اینکه حضور دستفروشان به امری طبیعی و جزو شهر تبدیل شود که شهروندان مجبور به تحمل ازدحام در خیابان ها و پیاده راه ها باشند و از آن سمت ریشه دستفروشی و سدمعبر به وسیله این قشر به نداشتن مکان مناسب برای ایجاد کسب و کار و نداشتن شغل ثابت است که نیاز به اندیشه و تدبیر مسئولان دارد تا فکری به حال این اقشار بکنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.