×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اختصاص ۳۴ میلیاردریال برای اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان ری

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، بهروز مرادی‌راد افزود: در سالهای گذشته تنها ۱۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح هادی روستاهای شهرستان ری اختصاص یافته بود.

وی ادامه داد: متاسفانه از اواخر سال ۱۳۹۶ تا اواسط سال ۱۴۰۰ هیچ اعتباری برای این بنیاد در مورد گسترش طرح هادی در نظر گرفته نشد اما در سال جدید طبق قانون بودجه تبصره «ب» بند «ز» برای تهیه و اجرای طرح هادی با الویت بافت های فرسوده طرح مبلغ خوبی در نظر گرفته شده است و با این مبلغ می‌توان کارهای بسیاری را انجام داد.

مرادی‌راد با بیان اینکه تا قبل از سال جدید برای روستای نسوز و هفت دستگاه با وجود بالا بودن جمعیت طرح هادی ابلاغ نشده بود، بیان کرد: در اغلب روستاها از زمان ابلاغ دوره، ١٠‌سال گذشته است اما هنوز در مرحله بازنگری طرح هستند، بازنگری طرح هادی به اعتبار نیاز دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ری افزود: در همه روستاهای ری به جز چند روستا که زیر ٢٠ خانوار جمعیت دارند، طرح هادی ابلاغ شده است اما تمایل روستا نشینان حریم بیشتر ورود به محدوده شهری است و تمایلی به ابلاغ طرح هادی ندارند.

 وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین نواقص طرح هادی روستایی، تامین نکردن نیازهای جدید روستاها در تعریف محدوده مسکونی است، در بسیاری از روستاها مانند قلعه محمدعلی خان جوانان روستا به دلیل نداشتن مسکن مهاجرت می‌کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ری: در طرح هادی وسعت کاربری‌ها بر اساس نرخ جمعیتی که مرکز آمار کشور اعلام می‌کند تعیین می‌شود و در تعیین کاربری‌ها حتما افزایش جمعیت روستا مورد توجه قرار می‌گیرد،   اما روستاهایی مانند قلعه محمدعلی خان و بسیاری از روستاهای بخش خاوران ری در حریم سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارند و تغییر کاربری زمین‌های آنها با ملاحظات خاصی انجام می‌شود.

مرادی‌راد گفت: یکی از اهداف اجرای طرح هادی جلوگیری از تخلفات ساختمانی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در روستاها است؛ اما به طول انجامیدن و تعویق اجرای طرح، زمینه را برای بروز تخلفات فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع حتی اصلاح طرح نیز زمانبر می‌شود و اهالی روستا به دلیل بلاتکلیف ماندن و مختل شدن زندگی خود مرتکب تخلف می‌شوند، یادآورشد: اصالت طرح هادی پیشگیری از بروز تخلفات است و نباید اجازه دهیم چنین مواردی به وجود آید، اما تخلفاتی که در گذشته صورت گرفته در کمیسیون ماده ٩٩ بررسی و پس از رسیدگی به تخلف و پرداخت جرائم به بافت روستایی الحاق می‌شوند تا خدمات روستایی دریافت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.