×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تبدیل مطالبه عمومی سوگواره تعزیه ده‌زیار به یک مطالبه عمومی

به گزارش روستانوز به نقل از ایسنا،محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه روستای ده زیار به یک قطب فرهنگی مذهبی در استان کرمان تبدیل شده است اظهار داشت: ده زیار در سال‌های اخیر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در عرصه‌های مختلف پیشگام و در مواردی علمدار بوده و افتخارآفرینی کرده است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی مذهبی در این روستا، هویت این روستا و نگاه‌هایی که از گذشته به این روستا بوده است را تغییر داده گفت: امروز همه ده زیار را به عنوان یک روستای فرهنگی به ویژه در حوزه تعزیه و قرآن می‌شناسند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه این اتفاق به همت خود مردم روستا ایجاد شده و دولت نقش آن چنانی در این تغییر نگاه نداشته است افزود: برگزاری سوگواره‌های مختلف استانی و کشوری تعزیه، امروز ده زیار را به خاستگاه تعزیه کشور تبدیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه از نظر قرآنی هم روستای ده زیار سال گذشته به عنوان روستای نمونه قرآنی استان انتخاب و معرفی شد بیان کرد: روستای ده زیار عَلَم تعزیه استان کرمان را برافراشته است.
علیزاده با بیان اینکه در استان کرمان، در شهرها و روستاهای مختلف آیین سنتی مذهبی تعزیه خوانی برگزار می‌شود اما تحرک آنچنانی وجود ندارد گفت: در روستای ده زیار در مناسبت‌های مختلف مذهبی و حتی ملی، آیین تعزیه خوانی در حال برگزاری است و در این زمینه رویدادهای استانی و ملی با حضور اساتید کشوری برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها سعی کردیم در حد حداقل‌ها از سوگواره تعزیه ده زیار حمایت کنیم تصریح کرد: آنچه که در برگزاری این برنامه‌ها و رویدادها اهمیت دارد آن است که خود مردم این روستا پای کار بوده و با محوریت هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) ده زیار برای برگزاری آن همکاری می‌کنند.

شاخصه مردمی بودن سوگواره ملی تعزیه ده  زیار باید حفظ شود
در این جلسه مجتبی اسدی رئیس حوزه هنری استان کرمان نیز با بیان اینکه نکته مثبت برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار مردمی بودن آن است اظهار داشت: در مدت برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار در سال‌های گذشته تا جایی که توانسته‌ایم، همکاری کردیم اما مردمی بودن این رویداد باید حفظ شود و مهمترین شاخصه این رویداد همین است.
وی با اشاره به اینکه هر چه دخالت دولت در برگزاری این رویداد مذهبی کمتر باشد به بقای آن کمک بیشتری می‌کند و چه بسا ممکن است با تغییر دولت‌ها، نگاه‌ها نیز تغییر کند بیان کرد: حوزه هنری استان کرمان در مجموع از برگزاری این رویداد ملی در روستای ده زیار حمایت می‌کند و تا جایی که به مردمی بودن تعزیه لطمه نخورد، آماده همکاری هستیم.

سوگواره تعزیه ده زیار به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار نیز در این جلسه با بیان اینکه سوگواره ملی تعزیه ده زیار هر ساله به مناسب ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود اظهار داشت: امروز برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است. 
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار در دوره نهم از حدود سه ماه پیش انجام شده است گفت: مردم روستا این روزها در حال آماده سازی فضای روستا و زیباسازی هستند تا بتوانند میزبان خوبی برای مردم از اقصی نقاط کشور باشند.
دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار ادامه داد: کار زیباسازی روستا از ابتدای ماه مبارک رمضان در روستا آغاز شده و مردم به کمک جوانان هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) در حال نماسازی دیوارهای خانه‌های خود هستند.
وی با بیان اینکه نیازمند کمک بخشداری چترود و سایر مسئولان استانی هستیم تا معابر منتهی به محل برگزاری مراسم تعزیه در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه آسفالت و روشنایی معابر تکمیل و تامین شود گفت: از مردم روستای ده زیار که همت بسیار خوبی در برگزاری هر ساله این رویداد دارند تشکر می‌کنم و مردم واقعاً پای کار هستند.
انکوتی با اشاره به اینکه در زمان برگزاری سوگواره هر شب میزبان چندین هزار نفر از علاقه‌مندان به این هنر آیینی از خارج روستا هستیم افزود: نیاز است جاده ورودی و خروجی روستا بازسازی و خط‌کشی شده و علائم هشدار دهنده ترافیکی نصب شود.

برگزاری رویداد سوگواره ملی تعزیه ده زیار باید تقویت شود

رحمان جلالی امروز ظهر در جلسه شورای هماهنگی برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار بر همکاری دستگاه ها برای برگزاری این رویداد ملی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: مردمی برگزار کردن سوگواره تعزیه ده زیار باید حفظ شود اما ما نیز به عنوان دولت همکاری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هر چه مردم بیشتر پای کار باشند قطعا ماندگاری سوگواره در سالهای آینده بیشتر خواهد شد افزود: مصوبات جلسه شورای هماهنگی سوگواره باید عملیاتی شود و حتما پیگیری خواهیم کرد.
معاون سیاسی استاندار کرمان با اشاره به اینکه از افراد صاحب نظر در آیین تعزیه خوانی کشور برای شرکت در سوگواره ملی تعزیه ده زیار دعوت شود گفت: پیگیری خواهیم کرد تا حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از اهتمام همه دستاندرکاران در برگزاری رویداد مذهبی سوگواره تعزیه در ده زیار در سالهای گذشته  تشکر می کنیم خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی مذهبی در استان می تواند از مشکلات اجتماعی و امنیتی جلوگیری کرده و باعث ارتقای سطح فرهنگی شود.
جلالی حضور مردم از اقصی نقاط کشور برای شرکت در رویداد فرهنگی مذهبی تعزیه را یک فرصت بزرگ دانست و گفت: باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر حفظ سنتهای مذهبی و باغبانی فرهنگی تاکید دارند تصریح کرد: آیین تعزیه خوانی یکی از آیین های عزاداری در کشور است و مردم بسیار علاقمند هستند اما در رویداد سوگواره تعزیه باید از تحریفات جلوگیری کرد.
معاون سیاسی استاندار کرمان با بیان اینکه سوگواره ملی تعزیه در ده زیار قطعا با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کرمان به ارتقای سطح تعزیه استان و کشور کمک می کند و ظرفیت خوبی است اظهار داشت: به سوگواره ملی تعزیه در ده زیار نگاه استانی داریم و این سوگواره در واقع اعتبار استان است و به همین جهت باید برای برگزاری هر چه باشکوهتر آن همکاری داشته باشیم چرا که شاخصه های فرهنگی استان در آن دیده می شود.
جلالی با تاکید بر اجرای مصوبات جلسه شورای هماهنگی سوگواره ملی تعزیه در ده زیار بیان کرد: برگزاری رویداد سوگواره ملی تعزیه ده زیار باید تقویت شود.

شایان ذکر است جلسه شورای هماهنگی برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار ظهر امروز با حضور رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، علی بابایی فرماندار شهرستان کرمان، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مجتبی اسدی رئیس حوزه هنری استان کرمان و تعدادی از مسئولان استان در استانداری کرمان برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.