×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تابش بارقه امید بر پیکر فرهنگ در پایتخت

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ چشم‌اندازه تعیین شده از سوی شهردار تهران برای دوره جدید مدیریت شهری مبنی بر «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» مقوله‌ای است که تحقق آن با موضوع فرهنگ ارتباط غیرقابل انکاری دارد و یا به‌عبارت دیگر تهران زمانی به کلانشهر الگوی جهان اسلامی تبدیل می‌شود که در جای جای آن فرهنگ اصیل اسلامی موجودیت پیدا کند. با توجه به اهمیت جایگاه فرهنگ در تحقق چشم‌اندازه تعیین شده از سوی زاکانی، در این راستا؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تحقق این امر، نقش به‌سزایی دارد.

فلسفه تشکیل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

«سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» در سال ۱۳۷۵ به منظور توسعه فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ شهرنشینی در تهران بزرگ ایجاد شد. توسعه فرهنگی، تعمیق معرفت دینی، تقویت زیبایی‌طلبی و حقیقت‌جویی شهروندان، شادزیستی توأم با روحیه سازنده و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی از جمله موضوعاتی است که فلسفه تشکیل این سازمان تلقی می‌شود.

تلاش برای تقویت فرهنگ ملی و اسلامی کلانشهر تهران با توجه به خصلت‌های ویژه شهری و طراحی و تبیین مبانی لازم برای آن، عمده‌ترین چالش فراروی سازمان است و پاسداشت شعائر دینی، قابلیت بی‌حد و مرز توسعه فرهنگی انسان‎‌ها و ارج نهادن به مقام شامخ اندیشمندان و هنرمندان، به عنوان سه ارزش پایه‌ای، در زمره اهداف اصلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان شده‌است

اساسنامه ابتدایی این سازمان در ۲۶ ماده و یک تبصره، در ۲۲ شهریور ۱۳۷۵ به تصویب اعضا رسید، اما پس از گذر از یک دهه فعالیت، بازنگری در این اساسنامه طی ۱۳ ماه تحقیق و بررسی توسط کارشناسان انجام شد و با ارائه پیش‌نویس به اعضای هیأت امنا و ایجاد اصلاحاتی در آن، در ۲۸ دی ۱۳۸۶ به تصویب نهایی رسید. سپس در سال ۱۳۹۷ و پس از بازنگری مجدد، در جلسه هیأت امنا سازمان به تصویب رسید.

ترویج و تعمیق فرهنگ و هنر متعالی نشأت گرفته از تعالیم دین مبین اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و متناسب با شرایط و خصوصیات حال و آینده شهر تهران، فراهم ساختن بستر و زمینه نیل به حیات طیبه برای شهروندان تهران با تقویت و محوریت مؤلفه‌های اسلامی و انقلابی و حاکمیت روح دیانت و اخلاق اسلامی در فضای شهری، ارتقای سطح پایبندی شهروندان به اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، اخلاقی، انسانی و ملی، ایجاد جریان‌های هدایتگر فرهنگی و هنری و سایر فعالیت‌های مؤثر و فراگیر فرهنگی و هنری، دفاع از آرمان‌ها و اصول اسلامی و انقلاب اسلامی و مقابله فرهنگی با افکار، گرایش‌ها، جریان‌ها و رفتارهای معارض با آنها، حفظ و ارتقای هویت شهروندی و سطح تعلق شهروندان نسبت به شهر، فرهنگ سازی در راستای اهداف، سیاست‌ها، مأموریت‌ها و وظایف مدیریت شهری با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر از جمله نکات برجسته و بارزی است که در اساسنامه جدید مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

تعلل ۸ ماهه مدیریت شهری در استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

مرور کارنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نشان می‌دهد شهرداری تهران در دوره جدید مدیریتی خود در استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه این سازمان در تحقق چشم‌انداز مدیریت شهری مبنی بر «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» تعلل کرده است که عمده علت این تعلل به عدم تغییر در لایه مدیریتی این سازمان که تا به امروز آزمون خود را پس داده است بر می‌گردد.

با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهرداد باقری را به‌عنوان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انتخاب کرده است.

باقری که متولد ۱۳۶۴ و دارای دکترای آینده‌پژوهی است در کارنامه خود سوابقی نظیر معاونت راهبردی ستاد قرب فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله (عجمدیرکلی سازمان تبلیغات اسلامی، دبیری کارگروه تحول کتابخانه ملی ایران، مدیرکل دانشگاه مذاهب اسلامی، عضویت در ستاد راهبری پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام، دبیری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت و نیز همکاری‌های پژوهشی متعدد با آستان قدس رضوی، ستاد بودجه ۱۴۰۱ و نیز بخش فرهنگ برنامه پنج ساله هفتم توسعه را دارد.

«جوان‌گرایی» و «تخصص‌گرایی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری» ۲ محور قابل توجه در انتخاب هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری

«جوان‌گرایی» و «تخصص‌گرایی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری» دو محور قابل توجه است که در انتخاب هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای ریاست این سازمان رخ‌نمایی می‌کند.

با توجه به اینکه پاسداشت شعائردینی، قابلیت بی‌حد و مرز توسعه فرهنگی انسان‎‌ها و ارج نهادن به مقام شامخ اندیشمندان و هنرمندان جز اهداف اصلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران محسوب می‌شود و مهرداد باقری نیز در هر یک از این سه حوزه دارای پیشینه و تجارب قابل توجهی است، به‌نظر می‌رسد در صورت قطعی شدن این انتخاب و با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه این سازمان که به بخشی از آن‌ها اشاره شد و در صورت حمایت همه‌جانبه شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌تواند آن‌گونه که باید و شاید در تحقق چشم‌انداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» نقش‌آفرین باشد و وضعیت فرهنگ به‌عنوان یک چالش اساسی در پایتخت بهبود نسبی پیدا کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.