×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

نحوه تامین مالی پروژه‌های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه بررسی نحوه تأمین مالی پروژه‌های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک، با حضور ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک و جمعی از مدیران حوزه این دو معاونت برگزار و چگونگی ارائه یک پروژه به عنوان فرصت سرمایه گذاری به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فلاح در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به مأموریت‌های اصلی این معاونت گفت: ایجاد خزانه واحد، مدیریت و ساماندهی بدهی‌ها و مولد سازی دارایی‌ها سه عملکرد شاخص معاونت بوده که در هر سه حوزه اقدامات ارزنده‌ای از جمله پرداخت مستقیم حقوق و مزایای تمامی سازمان و شرکت‌ها در اسفندماه از سوی معاونت و تعیین و تکلیف بدهی‌های تحمیلی حاصل شده و حل و فصل بخش قابل توجهی از بدهی بانک‌ها تا شش ماه نخست سال جاری، حاصل خواهد شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری با تاکید بر تأمین مالی پروژه‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل ترافیک که دغدغه اصلی شهروندان، شهردار تهران و شورای اسلامی شهر است، از جمله مأموریت‌های اصلی این معاونت است، افزود: بخشی از بودجه شهرداری بر اساس مشارکت در انجام پروژه‌ها بنا شده و از طرفی برای اجرای آن‌ها خصوصاً طرح‌های نیمه تمام، نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم؛ لذا برای تعریف پروژه‌ها در سطح شهر و ایجاد مدل مالی آن‌ها، همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری را در نظر گرفته‌ایم که تاریخ برگزاری آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی در ادامه از ضرورت انجام یک کار فشرده و تعامل دوسویه مابین معاونت مالی و اقتصاد شهری و تمامی معاونت‌های شهرداری در راستای تعریف مدل مالی پروژه‌ها صحبت به میان آورد و گفت: برای همایش مذکور، هر تعداد پروژه‌ای که قابلیت تعریف تأمین مالی و جلب مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را داشته باشد، احصا می‌کنیم و در مرحله بعد پیوست‌ها و توجیهات اقتصادی آن‌ها توسط مشاوران اقتصادی خبره نوشته شده تا این طرح‌ها تبدیل به مفهومی برای فرصت سرمایه گذاری شوند.

فلاح گام بعدی برای تعریف پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری را تعیین تکلیف مالکیت محل اجرای طرح‌ها و اخذ مجوزهای لازم عنوان کرد.

وی در ادامه از لزوم حضور مشوق‌ها سخن گفت و افزود: در برخی از پروژه‌ها نرخ برگشت سرمایه، خیلی جذاب نیست؛ اما چون پروژه ضروری شهر است، نیازمند حضور مشوق‌ها هستیم؛ چرا که اگر خودمان این مأموریت را انجام دهیم، هزینه بالایی را ایجاد خواهد کرد.

معاون مالی و اقتصاد شهری تصریح کرد: پس از آن‌که تمامی این آیتم‌ها برای پروژه‌ای کامل شود، تبدیل به یک فرصت سرمایه‌گذاری قابل ارائه جهت جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی شده و یک مارکتینگ و بازار بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

وی به اقدامات بعدی پس از همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: تمامی این پروژه‌ها در یک نمایشگاه مجازی نیز ثبت خواهند شد تا پس از آن از همه نقاط کشور و دنیا قابل رؤیت باشد؛ این مدلی است که در سایر کشورها نیز تجربه شده است.

سپس در ادامه نشست، مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، معضلات و همچنین مطالعات صورت گرفته در خصوص تمامی پروژه‌های شهری خصوصاً پروژه‌هایی که نیمه تمام مانده پرداختند.

معاون مالی و اقتصاد شهری پس از استماع نظرات، راهکارهای لازم را بیان و تصریح کرد: پروژه‌های نیمه تمام مزیتی است که شهرداری تهران می‌تواند ارائه کند؛ چرا که صرفاً یک ایده نیست بلکه فرصتی قابل مشاهده و رؤیت است. فقط بایستی مجدداً بازنگری شوند، مدل مالی آن، وضعیت مالکیت، مجوزهای لازم، میزان برگشت سرمایه و … آن‌ها بررسی شود تا در نهایت به صورت یک فرصت سرمایه‌گذاری مطرح شوند.

وی همچنین از نواقص سند جامع سرمایه‌گذاری در شهرداری سخن گفت و افزود: بستر قانونی و عملیاتی سرمایه‌گذاری در شهرداری مهیا نیست و تعریف درستی از سرمایه‌گذار ندارد و با سرمایه گذار به مثابه پیمانکار برخورد می‌شود؛ لذا بایستی نظام اهلیت یا اعتبارسنجی سرمایه گذاری را در سند جامع سرمایه گذاری شهرداری بگنجانیم تا نحوه برخورد با سرمایه گذار به صورت درست و صحیح آن مشخص شود.

فلاح به ضرورت گارانتی و تضامین در سرمایه‌گذاری‌ها اشاره داشت و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، تمامی ریسک‌ها، گارانتی‌ها، تضامین و برگشت سرمایه را در سرمایه گذاری‌های خارجی تعیین و تکلیف شده است و شهرداری تهران هم بایستی الگویی این چنینی را در سرمایه گذاری‌های خود قرار دهد و مقرر شد تا سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی، علاوه بر آنکه متولی قراردادهای شهرداری است متولی مجوز دهی کلان را نیز برعهده بگیرد.

این جلسات با سایر معاونت‌های شهرداری تهران جهت بررسی طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه به صورت مستمر برگزار خواهد شد که طی آن در وهله نخست، نشست با حضور معاونین انجام و کلیات طرح‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آنکه مدل مالی پروژه‌ها توسط شرکت‌ها و سازمان‌های معاونت‌ها طراحی شد، جهت تثبیت مدل مالی و ایجاد ساز و کارهای لازم، نشست معاونین مجدداً صورت می‌پذیرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.