×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

قوانین جدید ساخت تراس و پشت بام های سبز

معضلات معماری ساختمان ها که در دوره قرنطینه کرونا خود را نشان داد. مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر بررسی کرده و با اشاره به این که از دوره این پاندومی کرونا عبور خواهیم کرد، تاکید کرد: پاندومی کووید-۱۹ علاوه بر معایبی که داشت، محاسنی هم در پی داشته است. باید شهرسازی منطبق با فضا بیماری اینچنینی باشد که قرنطینه های طولانی در پی دارد. باید تجربیات به نوعی ثبت و ضبط که در آینده به قوانین و مقررات و دستورالعمل ها شود که اگر مردم با بیماری های اینچنینی روبرو شدند، روزهای بهتری طی کنند.

او افزود: قصه سوداگری مسکن باعث شده که یک متر مسکن هم ارزشمند باشد. به نوعی جریان را طوری هدایت کرده که فضای باز و نیمه باز مورد استقبال سازندگان نباشد. اما در قوانینی که پیش بینی می شود دنبال آن هستیم که فضای باز و نیمه باز را از جریان اقتصادی مسکن خارج کنیم و تعریف هایی برای آنها داشته باشیم که در تراکم و سطح اشغال محاسبه نشوند و به نوعی قابل پوشاندن و محصور شدن در آینده نباشد. اگر به هر آپارتمانی ۶ متر فضای باز یا نیمه باز می دادیم، در روزهای پاندومی کرونا شهروندان روزهای بهتری را سپری می کردند.

مهدی صالحی با اشاره به این که فضای بام سبز نیز مد نظر شهرداری است، گفت: طبیعتا الگوی بلندمرتبه و میان مرتبه سازی برای این بود که فضای باز شهری در تسخیر ساخت و ساز قرار نگیرند و توسعه عمودی مد نظر قرار گرفت. طرح جامع این دوره تهران نسبت به دوره های گذشته رشدی نداشت و علیرغم این که بر جمعیت تهران افزوده شده، شهر بزرگتر نشد. فضاهای باز قابل استفاده آپارتمان ها حیاط ملک ها بود که در تسخیر خودروها قرار گرفت. برای این مجبوریم سراغ گزینه های جایگزینی برویم که دنیا هم از آن استفاده کرده است. این گزینه هایی مانند بام های سبز و تراس های متوسطی که کنار پلاک ها تعریف می شود، استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که عمده شهر ساخته شده است و به راحتی تملکی صورت نخواهد شد. شاید راه کارهای جدید مانند بام های سبز را باید دنبال کنیم.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.