×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

انجام هزار پروژه در محلات کم برخوردار

به گزارش شهر، از اواخر سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار در تاریخ بلدیه، محله‌ها به خصوص آنها که محرومیت بیشتری در امکانات شهری دارند، محور توسعه قرار گرفته‌اند، جایی که تا پیش از این در برنامه‌ریزی‌های مدیران شهری سهمی نداشت و اگر هم داشت به جابه جایی محل زندگی‌شان محدود می‌شد مانند برنامه‌ای که برای محله هرندی و یا گود «باغ آذری» اجرا شد و نتیجه‌اش چیزی جز شکست نبود.

اما حالا و بر اساس برنامه سوم توسعه شهر تهران شهرداری تهران موظف به برنامه‌ریزی برای توسعه محلات در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس است به دنبال این تکلیف، مدیران شهری در بودجه سال ۱۳۹۸ ۳۷۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۳۹۹ چیزی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفتند.

اما؛ رضایت شهروندان از این طرح و همینطور وجود تعداد زیاد محله‌هایی که سال‌ها به حاشیه رانده شده بودند و جایی در طرح‌های توسعه‌ای شهر نداشتند، سبب شد تا در سال ۱۴۰۰، اعتبار این بخش در بودجه شهرداری تهران به سه هزار میلیارد تومان برسد.

بر اساس آخرین آمار، ۶۰ درصد از پروژه‌های توسعه محله‌ای در حال اجرا هستند و تا به امروز که لیست پروژه‌ها نهایی شده است، یک هزار و ۲۵۶ پروژه توسعه محله‌ای با اعتباری بیش از یک هزار میلیارد تومان در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تعریف شده است.

راضیه رضابیگی‌ثانی، مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران، به خبرنگار شهر می‌گوید: «در پروژه‌های توسعه محل، پروژه‌هایی هم از جنس اجتماعی وجود دارد اما؛ بیشتر پروژه‌ها رنگ و بوی عمرانی دارد و فعالیت و تمرکز در این بخش بیشتر از حوزه اقتصادی و اجتماعی است.» پروژه‌ها در سه نوبت پیش بینی شد؛ نوبت نخست پروژه‌هایی بودند که با همکاری دفاتر توسعه محلات در ۱۷۰ محله دارای بافت فرسوده و با نظرخواهی از سازمان‌های مردم نهاد، ذینفعان و مردم محله مسایل محلات شناسایی شدند و بر اساس آن حدود یکهزار پروژه پیشنهاد شده بود.

پروژه‌های نوبت دوم پروژه‌هایی هستند که شورایاران محلات معرفی کردند و فرایند آن از طریق شورای شهر جلو رفت و پس از بررسی مصوب شد. نوبت سوم هم پروژه‌هایی هستند که خواست شهروندان است و به طور مستقیم از آنان نظرخواهی می‌شود. همچنین سامانه یکپارچه‌ای هم مانند سامانه ۱۳۷ در حال طراحی است تا شهروندان به طور مستقیم خواست و نظرشان را درباره پروژه‌های توسعه محلات مطرح کنند.

رضابیگی می‌گوید: «بیشترین تعداد پروژه‌ها را منطقه ۱۵ با ۱۱۵ پروژه و کمترین تعداد پروژه‌ها مربوط به منطقه ۴ با ۲۹ پروژه بوده است. به لحاظ اعتبارات هم، توزیع اعتبارات بیشتر به سمت مناطق نابرخوردار شهر بوده است و مناطق ۱۸ و ۱۴ بیشترین میزان اعتبار توسعه محله‌ای را داشتند. پیش‌بینی ما این است که بخش عمده‌ای از پروژه‌ها (بالغ بر ۸۰ درصد) تا انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ که انتهای سال مالی است محقق خواهد شد.» 

ایجاد تعدادی بوستان در محلات بدون بوستان، تجهی زبوستان‌ها در محلات کم برخوردار، زمین‌های بازی کودکان، احداث پاتوق‌های محله، مسیرهای دوچرخه، ایجاد و بهسازی پیاده‌روها، مناسب سازی فضاهای بی دفاع شهری، بهسازی محیطی و ساماندهی کالبدی جداره های محلات، دفع آب های سطحی که در برخی محله‌ها مشکل جدی بود و…، بخشی از پروژه‌های تعریف شده در برنامه توسعه محلات بود. 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.