×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

هدف ما از ورود به شورا دوختن عبا و قبا نبود 

به گزارش خبرنگار شهر، حسن رسولی خزانه دار شورای شهر تهران یکشنبه شب- ۱۹ اردیبهشت- در سلسله نشست های مجازی با کارشناسان و مدیران شهری با موضوع ارزیابی عملکرد مدیریت شهری میهمان نشستی با موضوع شفافیت و شهر شیشه ای، از ادعا تا واقعیت بود.

 خزانه دار شورای شهر تهران در ابتدا با بیان این مطلب که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یک سال قبل از برگزاری انتخابات دور پنجم شورای شهر گزارشی از چالش ها و فرصت هایی که شهرداری با آن درگیر است تهیه کرد و بر آن اساس هدف گذاری انجام و این گزارش نیز به مردم تهران و نهاد ذی ربط مدنی تخصصی تقدیم شد و گفته شد چنان چه اصلاح طلبان مورد اقبال باشند نسبت به زدودن مشکلات و سیاهی ها به این شکل اقدام می کنیم.

رسولی ادامه داد: زمینه های فسادسازی در ساختارها و نظام ها و آیین نامه های مربوطه یکی از موارد مورد توجه بود و قرار بر این شد در کمیسیون برنامه بودجه و کمیته منابع انسانی به شناسایی  بسترهای فسادزای مدیریتی مالی و استخدامی پرداخته شود و بر اساس گزارش اولیه از یک طرف و گزارش تغییر و تحول ۱۰۰ روزه  محمدعلی نجفی و با استفاده از اختیارات مقررات گذاری در جهت کاستن این زمینه ها تلاش شود.

او ادامه داد: هدف ما در شورای شهر پنجم این بود که بر اساس ادعای خود که مستند است شهرداری تهران را که جز ۳، ۴ سازمان فساد ساز و درگیر فساد بود  را از این شرایط نجات دهیم.

خزانه دار شورای شهر تهران در تشریح اقدام های انجام شده برای رفع و مقابله با فساد در شهرداری تهران بیان کرد: در سال ۹۷ به طور مشخص در یکی از احکام شهرداری تهران را موظف کردیم در جهت بازسازی سرمایه انسانی یعنی بدبینی مردم به سیمای شهرداری، با ایجاد شفافیت ها و ارتقای سلامت اداری و نیروی انسانی و معاملات تلاش کند که اگر فرصت باشد من درباره اقدام های دوره پنجم شورای شهر جزئیات بیشتری تقدیم مردم خواهم کرد.

تعیین حدود اختیارات شهرداری تهران برای مقابله با فساد

رسولی با اشاره به تعیین حدود اختیارات شهردار تهران و لزوم اخذ مجوز از شهرداری تهران در برخی از موارد، بیان کرد: با توجه به تقسیم کاری که بین کمیته برنامه بودجه، شفافیت و اقتصادی که شناسایی زمینه ساختاری فساد بود، حسب تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۸ که امروز در بودجه ما تبصره ۹ است، حدود اختیار شهردار در انجام معاملات تعیین شد و شهردار موظف است برای مازاد این رقم از شورا مجوز بگیرد.

او ادامه داد: حسب مصوبه سال ۸۸ شهردار می توانست با نهاد غیر دولتی تا ۱۵ میلیارد تومان و در تهاتر غیر نقد تا ۳۰ میلیارد تومان معامله کند که در سال ۹۳ این عدد به ترتیب ۱۵ میلیارد تومان و در بحث املاک ۵۰ میلیارد تومان شد که شهردار می تواند به معاونان خود بخشی از آن را تفویض کند.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: شهرداری دوره قبل پایتخت با بنیاد تعاونی سپاه رقم ۲۹ هزار میلیارد تومان فایناس ۲ با همکاری معاون او بدون اجازه امضا کردند که سازمان املاک و مستغلات یکی از شاگردهای اول این تخلف بوده است که یکی از اقدام های ما در این دوره از مدیریت شهری ایجاد اساسنامه تیپ و آیین نامه معاملات مالی بود که در زمان شکل گیری فاینانس آیین نامه معاملاتی وجود نداشت و شهردار وقت با هماهنگی رییس شورای وقت آیین نامه ای را ایجاد  کرده بود و بر اساس همان آیین نامه نظامی و قدرتی معامله انجام شد.

رسولی بیان کرد: امروز سازمان ها به ۳ دسته تقسیم بندی شدند و اختیار شهردار قابل تفویض است و مازاد آن را می تواند از شورای شهر تهران مجوز بگیرد.

زایش پست قایم مقام شهردار امری بی سابقه در بلدیه 

او در ادامه تشریح تخلف های انجام شده در مدیریت شهری پیشین پایتخت ادامه داد: تخلف ۱۲۹ هزار میلیاردی ارایه شده دیروز، ناشی از هرج و مرج موجود در سازمان معاملاتی آن زمان مدیریت شهر است و باید تاکید کنم که از زمان تولد بلدیه تا پیش از محمدباقر قالیباف پست قایم مقام شهردار نداشتیم ، در عین حال برخی امور به افرادی اختیار داده می شد که هیچ سمتی در چارت سازمانی نداشتند.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: به گفته دیروز محمود میرلوحی اگر شورای شهر پنجم هیچ اقدامی انجام نداده باشد همین پاکسازی و منظم سازی معاملات یکی از مهم‌ترین اقدام های مدیریت شهری پنجم است و در زمان نزدیک ۴ سال زحمات زیادی کشیده شد تا از طریق تحقیق، تفحص و نظامند کردن حسابرسان به شهروندان گزارشی شفاف ارایه شود.

رسولی بیان کرد: امروز در این دوره مدیریت شهری نظامند و کنترل کردن امور مالی توسط ذی حسابان و حسابرسان مستقل انجام می شود و باید به این نکته تاکید کنم که در دوره قبل مدیریت شهری هیچ کدام از این اقدام ها انجام نمی شد و امروز حسابرسان باید دارای درجه یک و دارای تاییدیه از سوی سازمان بورس باشند و طرف حساب آن ها نیز شورای شهر تهران است.

او ادامه داد: ما در عین مبارزه با مفسدین  باید تلاش کنیم اموال شهرداری که مربوط و متعلق به مردم است شفاف باشد.

خرید و فروش ۱۰ میلیاردی رای ها در ادوار گذشته مدیریت شهری

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: باعث افتخار شورای شهر است که صلاحیت ۱۰ نفر عضو آن برای انتخابات آینده شورای شهر تهران در هیات نظارت رد شده  مربوط به فساد نیست و بیشتر مربوط به مسایل سیاسی است و بر اساس گزارش ها ادوار گذشته رای ها نظر ها تا ده میلیارد خرید و فروش می شد و ما از اول آغاز به کار شورای پنجم می‌دانستیم با توجه به سبک مدیریت ۱۴ ساله بر شهرداری و مسایل رو به رو،  ما با چه دشواری ها مواجه هستیم.

او با تاکید بر این نکته که  پیش از تشکیل شورا ها در سمت قایم مقام شورای شهر در یکی از استان های کشور مشغول خدمت بوده و از قوانین آگاه بوده ادامه داد: نظارت که یکی از وظایف شورای شهر بر مبنای شفافیت است در قرار داد قرائت شده دیروز در یک بند طرفین امضا کننده تصریح می کنند بر محرمانگی قرار داد و من نمیدانم قرار داد در هر بخش اعم از خرید و فروش چه سر فصل محرمانه ای دارند؟ به عقیده من مهر محرمانه برای مصون ماندن از نهادهای نظارتی بود.

قرارداد رسا تجارت فاقد یک برگ ضمانت نامه اجرایی است

رسولی بیان کرد: قانون نحوه برگزاری مناقصه و مزایده برای هر نوع شرکت یک سپرده و ضمانت نامه، برای پیش پرداخت ضمانت شده از سوی ذی حساب و ضمانت نامه حسن انجام تعهدات می خواهد که شما در گزارش دیروز قرائت شده یک صفحه و یک جمله درباره ضمانت نامه نمی بینید و شرکت رسا تجارت در برخی اوراق پرونده علاوه بر خسارت سود بالای پرونده نیز دریافت کرده است.

او ادامه داد: ارکان سازمان های حیاط خلوت شهرداری عبارت است شورا هیات مدیره، بازرس قانونی و حسابرس شورای شهر و آن‌چه که مد نظر آن ها بوده انتخاب حسابرس از سوی مجمع سازمان انجام می شود و ما بر همین اساس مصوب کردیم که حسابرس، منتخب شوراست و این حسابرس به دلیل آن‌که مردم به اعضای شورا رای دادند تا از اموال شهر حفاظت کند بر همین شکل اساسنامه را به اساسنامه تیپ تغییر دادیم تا نظارت بر گردش مالی بر عهده شورای باشد و باید تاکید کنم این نافی اختیار سازمان برای انتخاب حسابرس سازمان نیست.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: در جایی دیگر آوردیم که تعیین حسابرس به شکلی انتخاب شود که از موازی کاری جلوگیری شود و به زبان ساده می توان گفت که ملک واگذار می کردند و بیان می کردند روال قانونی آن طی شده است و ما در مدیریت شهری پنجم آنچه که در قالب اصلاح اساسنامه سازمان ها انجام دادیم به ویژه برای سازمان املاک، انتخاب حسابرس از سوی شورای شهر تهران بود.

قسم خوردیم حافظ منافع مردم باشیم

رسولی با تاکید بر این نکته که باید حافظ منافع مردم در مدیریت شهری پایتخت باشیم ،بیان کرد: روز اول قسم خوردیم مدافع حقوق مردم باشیم و مقاومت ها نه تنها از درون شهرداری بلکه از بیرون شهرداری نیز بود زیرا در دوره مدیریت قبل شهر تهران، شهردار امروز تصمیم می‌گرفت قائم مقام انتخاب می کرد، معاونت با یک اداره کل ایجاد می کرد و هرچه سازمان بازرسی نامه می زد آن را بایگانی می کرد.

خزانه دار شورای شهر تهران درباره  مجوز استخدام ۲۷۰۰ نفره در دوره پیشین مدیریت شهری تهران گفت: آنها موظف بودند بر اساس قانون‌بالا دستی آگهی منتشر و آزمون برگزار کنند تا نخبگان استخدام شوند که این اقدام انجام نمی شد و در یکی دیگر از موارد ۱۳ هزار نفر نیرو که فاقد حداقل شرایط لازم استخدام بودند در آستانه انتخاباتی که قرار بود دوستان از بهشت به پاستور بروند در چشم بهم زدنی آمدند.

او ادامه داد: یکی از دوستان تشکری هاشمی نقل کرد که کم شدن نیروها در شهرداری در دوره پنجم به دلیل بی کفایتی در نگهداری نیروها بود که من از خبرنگاران میخواهم سری به ادارات و شهرداری مناطق بزنند تا ببینید افرادی با مدرک نقاشی مسئولیت گرفتند و اگر حسابرسی بود افرادی که امروز به دنبال مسند های بالای مدیریتی هستند چگونه اموال شهرداری که حق مردم است را حیف و میل کردند.

اعتراض به رد صلاحیت اعضای شورا به عالی ترین مقام های کشور رسید

رسولی در واکنش به حواشی ایجاد شده مبنی بر پیشنهاد پرداخت رشوه ۳ عضو شورای شهر تهران برای تایید صلاحیت گفت: بیان شده ما رفتیم پیشنهاد رشوه دادیم ؛ متاسفم که نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس در ماه مبارک رمضان ما را متهم به پیشنهاد رشوه می کند و کاش در کنار این همه ادله رد صلاحیت می گفتند چه تعداد حسینیه و خیریه به نام خانواده و اطرافیان خود کردیم.

او ادامه داد: اعتراض های ما به رد صلاحیت ها به عالی ترین مقام های کشور رسیده است و تا امروز هیچ کس از ما نپرسید حرف و ادله شما چیست و به ما گفتند نشر اکاذیب انجام می دهید، حرف من این است که اگر گزارشی مانند گزارش امروز نشر اکاذیب است ما را در دادگاه محاکمه کنند.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: اعضای پاکدست شورای شهر پنجم را رد صلاحیت کردند و من به عنوان عضو شورا بازتاب گزارش امروز محمود میرلوحی را پیش بینی می کردم.

رسولی بیان کرد: امروز حسب رای اجماعی که شورای شهر داد کل این گزارش قرار است به مراجع ذی ربط مانند تخلفات اداری و متهمین به دستگاه قضایی داده شود و پیگیری این بحث بر حسب تقسیم کار انجام شده است.

هدف ما از ورود به شورا دوختن عبا و قبا و وزیر شدن نبود 

خزانه دار شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که من و دیگر اعضای شورا اساسا از ورود به شورا دنبال دوختن لباس و عبا برای خود نبودیم و نمی خواستیم وزیر شویم ادامه داد:باید ببینیم در مقابل بدهی از لحاظ کمی چه میزان دارایی ایجاد شده است و در پروژه ها تا چه میزان صرفه و صلاح شهر تهران رعایت شده است؟

او ادامه داد: اعضای شورای شهر در دور چهارم می توانند بگویند هر متر مکعب بتن پل صدر چه میران بوده و چه میزان بر اورد شده است؟ ما اگر بخواهیم اقدام های خود در شورای پنجم در دوره کرونا را ارایه کنیم بحث دیگری است اما اینکه ما بگوییم نجفی و افشانی را اشتباه آوردیم، ما میدانیم از منظر صاحبان قدرت ما ۲۱ نفر عضو شورای شهر تهران اشتباهی هستیم چون حرف هایی می زنیم که به مذاق خیلی ها خوش نمی آید.

رسولی بیان کرد: ما هیچ کدام از کارمندان و پیمانکاران شهرداری را متهم نکردیم و گزارش امروز شورای شهر تهران مربوط به بنیاد تعاون سپاه و رسا تجارت بود.

او با اشاره به اصول شفافیت در مدیریت شهری گفت: یکی از ۲ اصل مهم در بحث دکترین شفافیت این است که اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و در مقابل این بحث فایناس ها در دوره مدیریت قبل مهر محرمانه بر روی آن ها خورده است.

برخی حقوق بگیران شهرداری خارج از کشور و در ستادهای انتخاباتی بودند

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: در این دوره مدیریت شهری تمام اقدام های انجام شده شفاف است و بحث ما این است که در بین کارکنان شهرداری چه اتفاقی افتاده باید بگویم کارمندان شهرداری روی سر ما هستند و باید به اطلاع برسانیم از ۱۰ هزار نفری که کم شدند برخی از آن ها خارج از کشور بودند و برخی دیگر از ستاد انتخابات بودند و ما به دنبال این بودیم به روش غلط ۱۴ سال قبل در حوزه محاسباتی و مالی و سازمانی پایان دهیم باید تاکید کنم دوره ۴ ساله با دوره ۱۴ ساله قابل قیاس نیست.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: درباره رسیدن به شهر شیشه ای مجموعه ای از اقدام ها با تحمل فشار و صبر حوصله و به یاری گرفتان جامعه مدنی و صاحبان شهر باید حداقل در دوره شورا انجام شود تا نهادینه و به روابط شهروندان با مدیران در اداره شهر بدل شود و تلاش کردیم آن جایی که فقدان اطلاعات داشتیم مثل رسا تجارت تحقیق و تفحص کنیم.

او ادامه داد: امروز شهردار تهران بدون اخذ مجوز قانونی حتی یک متر از املاک شهرداری را نمی تواند واگذار کند، البته نه شهردار امروز تهران همچین روحیه ای دارد و نکته دیگر این است که شورای شهر بالای کار است.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: همه عزیزانی که به هر طریقی جذب شهرداری شدند عزیز ما هستند و نان آور خانواده و ما حق نداریم با آنها برخوردی کنیم که نباید مقتضیات آن ها را فراموش کنیم اما وظیفه ای برای خود قائل هستیم که یکی از آن ها این است  شورای پنجم موظف هستند منافع عمومی را مورد توجه قرار دهیم.

رسولی با تاکید بر این نکته که امروز شهرداری خارج از ضوابط نمی تواند در ساختار سازمانی یک شبه واحدی را ایجاد و یا منحل کند ادامه داد: درباره مسایل مالی هر ماه و یا دو ماه یکبار ریز هزینه های آن دوره را به استحضار مردم می رسانم و به سرعت در سامانه شفافیت ثبت می شود.

دخلمان کم بود، خرجمان را کم کردیم / حناچی از جیب مردم خرج انتخابات نمی کند

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: در شرایط کرونایی درآمد غیر نقد بودجه که قبل از این دوره ۴۰ درصد بوده را به نصف کاهش دادیم و تحقق آن کمتر از نصف است و ۶۰ هزار میلیارد بدهی دوره قبل را به بانک ها پرداخت کردیم و جریان حساب های شهرداری جریانی زنده است و همواره این اعداد بالا و پایین می شود و آنچه که ما موظف بودیم این بود که چون دخلمان کمتر بود خرج خودمان را کمتر کردیم.

او ادامه داد: در این دوره انتخابات نخواهید دید پیروز حناچی و معاونان او هزینه های آنچنانی از جیب مردم در شهرداری داشته باشند.

خزانه دار شورای شهر تهران افزود:به قیمت ثابت بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید از سال ۹۱ کمتر و ۳۹ درصد بودجه هزینه به ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

ما قصد رئیس جمهور شدن نداریم

رسولی بیان کرد: ما چون قصد رییس جمهور شدن نداشتیم به جای پروژه های کلان که کالبد تهران توان آن را ندارد به سمت پروژه های خرد محلی رفتیم و در ادامه باید تاکید کنم که این تعداد نیروی انسانی شهرداری در تاریخ بلدیه سابقه ندارد و آنچه مطرح می شود از روی خودشیفتگی نیست. 

خزانه دار شورای شهر تهران افزود: امروز اطلاعات تمام پست های سازمانی شهرداری تهران روی سایت شفافیت است و دیگر حیاط خلوتی نداریم که خارج از حیطه فعالیت شورای شهر باشد و آنچه که عرض می‌کنم بر اساس تیتر اتاق گفتگو شورای شهر بر حسب ذاتی که دارد باید بگویم ۶ ماه پیش از پایان یافتن دولت محمد خاتمی به دنبال تاسیس بنیاد باران بودیم و همچنان در ساختمان استیجاری خود است و من اسناد آن را ارایه می کنم.

او ادامه داد: اگر امروز نسل جوان نسبت به حاکمیت بدبین  است به علت آن است که مردم می بینند که حاکمیت از شعارها فاصله گرفته است و روزی که ما در شورای شهر مسیولیت گرفتیم هم قسم شدیم که به جز مرگ عاملی باعث خروج ما از شورا نشود.

استشمام بوی نامطبوع از حواشی ایجاد شده پیرامون هاشمی/ شرع و قانون اجازه پرده دری نمی دهد

رسولی بیان کرد: در این گونه موارد به ویژه بحثی که مربوط به حیثیت افراد است شرع مقدس و قوانین کشور اجازه نمی دهد پرده دری کنیم اما خانمی مدعی است که رییس شورای شهر در دعوای خانوادگی او شرکت و مداخله داشته است و آنچه که من از رییس شورا و دیگر اعضا پرسیدم این بود که بوی نامطبوعی از گفته های این خانم به مشام رسیده و محسن هاشمی به او گفته به هرجایی می خواهد شکایت کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.