×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بزرگراه شهید نجفی رستگار با کارکردی مشابه یک محور کمربندی

به گزارش شهر، بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار از بزرگراه آزادگان در محدوده غرب تقاطع بزرگراه امام علی (ع) آغاز شده و پس از عبور از شمال شهرک دولت آباد و جنوب شهرک‌های مشیریه و کاروان، در محدوده سه راه کارخانه سیمان به بزرگراه امام رضا (ع) می‌رسد. به این ترتیب مسیر بزرگراه شهید رستگار علاوه بر داشتن تقاطع‌هایی غیرهمسطح با بزرگراه آزادگان و بزرگراه امام رضا (ع) در ابتدا و انتهای مسیر، از یک تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه امام علی (ع) نیز برخوردار است. این مسیر حدودا ۶ کیلومتری در محدوده مناطق ۱۵ و ۲۰ شهرداری تهران قرار گرفته است و نخستین تلاش‌ها برای احداث آن به اواخر سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد.

این پروژه از چهار فاز تشکیل شده که فاز نخست به طول حدود ۲ کیلومتر از حدفاصل بزرگراه آزادگان تا پل شهید مزینانی، فاز دوم به طول ۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر از حد فاصل بزرگراه امام علی (ع) تا امام رضا (ع)، فاز سوم شامل ساخت دو پل در انتهای شرقی بزرگراه و فاز چهارم شامل مسیرهای کندروی شمالی و جنوبی پروژه است که با تملک املاک معارض لاین کندرو ساخت آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

 آنچه در قالب فاز نخست پروژه تحویل شهروندان شد، شامل مسیرهای تندروی شمالی و جنوبی و همچنین مسیر کندروی جنوبی بزرگراه در حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا خیابان شهید مزینانی است.

همانگونه که عنوان شد در فاز نخست بهره برداری از پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار، مسیرهای تندرو به انضمام مسیر کندروی جنوبی در بخش حفاضل تقاطع بزرگراه آزادگان تا خیابان شهید مزینانی در اختیار شهروندان، در سال ۱۳۹۸ قرار گرفت. فاز دوم پروژه نیز در آذر سال گذشته به بهره برداری رسید.

عملکرد ترافیکی بزرگراه شهید نجفی رستگار تا حد قابل توجهی به کارکرد یک محور کمربندی شبیه است چرا که بهره برداری از این بزرگراه سبب تفکیک ترافیک ترانزیتی و بزرگراهی از رفت و آمدهای محلی خواهد شد. افزون بر این، بزرگراه شهید رستگار برای میدان بسیج، بزرگراه بسیج بزرگراه بعثت و بخش شرقی بزرگراه آزادگان نقش یک محور کمکی را ایفا کرده و باعث کاهش بار ترافیک این معابر خواهد شد.

بهبود وضعیت مبادی ورودی شرق و جنوب شرق تهران روان سازی ترافیک عبوری به سمت استان‌های جنوبی کشور، از دیگر عملکردهای ترافیکی بزرگراه شهید نجفی رستگار است؛ کارکردهایی که البته با بهره برداری کامل از این پروژه بزرگراهی محقق خواهند شد. بزرگراه شهید نجفی رستگار دارای دو مسیر کندروی شمالی و جنوبی بوده و علاوه بر ایجاد تسهیلاتی برای ترافیک محلی، دسترسی ساکنان شهرک‌های اطراف به شبکه بزرگراهی شهر تهران را تسهیل می‌کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.