×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

مهم ترین مشکل معماری پایتخت/دوری از هویت ایرانی و اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز به مناسبت روز ملی “مهندس” به همراه جمعی ازمسئولان شهرداری تهران از جمله محمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ با حضور در مزار مرحوم استاد حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده یاد ایشان را گرامی داشتند.

چمران در این نشست با تاکید بر اینکه امیدواریم که همه ما شاگردان خوبی در مکتب استاد بزرگ لرزاده باشیم اظهارداشت: امروز کشور از هویت ایران اسلامی فاصله گرفته است، شورای شهر تهران در این دوره تا حد امکان به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است.

وی افزود: در حوزه معماری ایرانی-اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و باید این سبک معماری را تقویت کنیم.

مهدی چمران با اشاره به اینکه امروز هویت معماری ساختمان‌های کشور به دلیل تقلید از سبک‌های غربی بی هویت شده است، عنوان کرد: این روند غلط از زمان پهلوی اول در کشور آغاز شد و در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی به اوج خودرسید.

چمران اضافه کرد: دوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی معماری و استفاده از سبک‌های غربی پس از انقلاب نیز همچنان ادامه داشته که امروز شاهد بسیاری از مشکلات در حوزه معماری در کشور هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه آثار اصیل معماری ایرانی و اسلامی جزو نمادهای اصلی ایران درجهان است، عنوان کرد: استادان معماری ایران در گذشته با وضو و اعتقاد قلبی و مهارت مثال زدنی اقدام به ساخت آثاری می‌زدند که هم اکنون نیز مخاطبان خود را محو تماشا می‌کند.

چمران بیان داشت: معماری بسیاری از مساجد و زیارتگاه‌های ایران اسلامی به دلیل خلاقیت معماران ایران قدیم و صفای باطنی استادان آن امروز به یک سنبل ونماد تبدیل شده‌اند.

براستی نیز همین است و ما به این معماری افتخار می‌کنیم و از همین روی معماری استاد لرزاده بزرگوار نمونه‌ای ازمعماری اسلامی ایران است و فراموش ناشدنیست.

وی با بیان خاطره‌ای به مسجد امام سجاد اشاره کرد و گفت: زمانی که دانشجو بودم، چون دانشگاه تهران مسجد نداشت، برای نمازخواندن به همراه یکی از دوستان که پسر سید یحیی تهرانی از شاگردان استاد لرزاده بود و کارهایشدر مسجد شهید مطهری باقیست، در خیابان جمهوری به مسجد امام سجاد که ساخته استاد لرزاده بود می‌رفتیم. هنوزپس از سال‌ها کارهای زیبای ایشان در شبستان و سقف و دیوارها باقیست.

مهدی چمران همچنین در خصوص روز مهندس نیز گفت: روز مهندس به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی، دانشمند بزرگ مسلمان نام‎گذاری شده است. خواجه نصرالدین از مفاخر بزرگ اسلام است که در تاریخ ابتکارات بسیاری از خود باقی گذاشته است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.