×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

دستفروشی نباید موجب تضییع حقوق عمومی شود/ لزوم گسترش فعالیت «سامان بازار»

علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره ساماندهی دستفروشان پایتخت گفت: به عنوان کسی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حضور دارم و باید با نگاه فرهنگی اظهارنظر کنم همواره بر حفظ کرامت و معیشت دستفروشان تاکید داشته و دارم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در شهر تهران با این وسعت و انباشت زیاد جمعیت نیاز است، انضباط حاکم شود و انضباط منجر به این می شود که حقوق عمومی مردم محفوظ بماند؛ یعنی برای اینکه عده‌ای بخواهند به سود شخصی برسند نباید باعث تضییع حقوق عمومی شوند؛ این مهم لزوم ساماندهی دستفروشان را نشان داده تا آنها مکان مشخصی برای امرار معاش داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: شورا در جریان است که شهردار تهران برای ساماندهی دستفروشان برنامه دارد و بخشی از این طرح نیز به صورت جزء به جزء در حال انجام است؛ به عنوان مثال در تجریش یک مجموعه سامان بازار با هماهنگی بین شهرداری و نیروی انتظامی برای انتقال دستفروشان احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار ساماندهی دستفروشان، شان آنها نیز باید حفظ شود، اظهار کرد: در برخی میادین پرتردد و مهم تهران مانند میدان هفت تیر و نبوت مشاهده شده دستفروشان فضای زیادی را اشغال کرده‌اند؛ البته در سال‌های گذشته و خصوصا در آستانه سال نو این موضوع بیشتر به چشم می‌آید، اما در حال حاضر این موارد کمتر شده چون شهرداری برای این موضوع در حال طراحی و برنامه‌ریزی است و اقدامات مهمی را در دست اقدام دارد.

نادعلی با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان با ثبت نام آنها در سامانه سامان بازار انجام می‌شود، عنوان کرد: این سامانه برای شناسایی جامعه آماری و ساماندهی دستفروشان طراحی شده است و به‌نوعی با ثبت نام آن‌ها در سامان بازار و استقرارشان در یک مکان مشخص نظم عمومی برقرار می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره استقبال از سامان بازار بیان کرد: این طور نیست که دستفروشان صددرصد از این طرح استقبال کنند، چون آنها به این سبک فعالیت عادت کرده‌اند اما طبعا بعد از مدتی دستفروشان مزایای این ساماندهی را متوجه شده و با این مسیر هم جهت می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر همه دستفروشان شهر را نمی‌توان برای هم جهت شدن با این طرح راضی کرد، افزود: همه‌گیری سامان بازار زمانبر است، اما مساله مهم این است که در عین اینکه معیشت دستفروشان آسیب نبیند، مردم نیز نباید برای تردد در شهر با مشکل مواجه باشند.

نادعلی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر سامان بازار در منطقه ۱۵ اجرا شده است، البته هنوز در کل شهر فراگیر نیست و باید به طور گسترده‌تر اجرا شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.