×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

نشست تخصصی ساماندهی صنوف مشاغل و فعالیتهای شهری شهرداریها برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سید حبیب راضی مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان نیز در این نشست با بیان اینکه باید با تلاش شهرداری ها و سازمان های ذی ربط از مشکلات دستفروشان کاسته شود، گفت: طی چند ماه اخیر جلسات مختلفی برگزار و بخشنامه های متعددی در راستای ساماندهی و برطرف شدن مشکل معیشت دستفروشان تهیه و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در راستای ساماندهی دستفروشان و دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی، صاحبان مشاغل خانگی و فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف در حال حاضر  تعداد ۸۳۰ بازارچه و روز بازار محله ای هفتگی در کشور وجود دارد که از این تعداد سهم شهرداری تهران ۴۰ بازار و ۲۷۰ بازار متعلق به مراکز استانها است ، با این وجود در شهرهای کشور نیازمند ایجاد و توسعه بازارچه و روز بازارهای محله ای بیشتری هستیم، در این خصوص مشکلات زیادی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بیان کرد: اطلاعات جامع و کاملی  از دستفروشان وجود ندارد که امید است با همت شهرداری ها و فعال شدن سامانه برخط در شهرها ، اطلاعات دستفروشان ، تولید کنندگان کوچک و متوسط ایرانی  و مشاغل خانگی برلساس ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار شناسایی و برنامه ریزی لازم برای ساماندهی آنها با توجه به اطلاعات تکمیلی انجام شود.

 همچنین حمیدرضا موفق مدیرکل حراست و پدافند غیر عامل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این نشست‌ با بیان ضرورت ساماندهی مشاغل در کشور، گفت: برای ساماندهی قشر دستفروش در مرحله اول آموزش نیروهای شهرداری حائز اهمیت است و پس از آن نظارت هایی است که باید بر این نیروها وجود داشته باشد، وظیفه شهرداری است که از دستفروشان حمایت کند تا بتوانند معیشت خانواده را تامین کنند. 

موفق افزود: اجرای همه طرح ها برای ساماندهی مشاغل با هماهنگی بین دستگاه های متولی امکان پذیر است و در غیر این صورت تاثیری بر این امر نخواهد داشت.

 در ادامه قدرت اله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی  صنایع ومشاغل شهرداری تهران گفت: هر طرحی که قرار است برای رفع مشکلات یک شهر ارائه شود نیازمند مشاوره هایی تخصصی است و این موضوع هزینه های زیادی را متحمل می شود، این نشست و استفاده از تجارب شهرداری های مختلف می تواند از این هزینه ها کاسته و به بهبود ساماندهی مشاغل کمک کند.

محمدی افزود: مشاغل دستفروشان، مشاغل سیار و مزاحمت های سد معبر اصناف از جمله موضوعاتی است که باید ساماندهی شود. سد معبر جرم است اما دستفروشی و تامین معیشت خانواده جرم نیست و نباید اجازه دهیم به تامین کنندگان معیشت خانواده توهین و بی احترامی شود و اگر قرار بر ساماندهی است باید با حفظ شان و کرامت و با احترام همراه باشد.

مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست گفت: ساماند‌هی وانت بارها د‌ر د‌ستور کار شورا و سازمان ساماند‌هی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرد‌اری شیراز قرار گرفته است. 
زارعی افزود: پس از جمع بند‌ی بود‌جه سال آیند‌ه شهر، ساماند‌هی و تعیین تکلیف وانت بارها با محوریت مناطق و سازمان ساماند‌هی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرد‌اری شیراز د‌ر د‌ستور کار کمیسیون قرار می گیرد‌.

وی ‌اضافه کرد: ساماندهی مشاغل ظرفیت های مختلفی دارد که باید در دبیرخانه ها تلاش و هم افزایی شود تا طرح جامع ملی ارائه و اجرا شود. 

وی افزود:  انتطار می‌رود دبیرخانه مرکزی طرحی جامع ارائه و سهم در بودجه ای را از شهرداری شهرهای مختلف دریافت کند تا ساماندهی مشاغل به صورت تاثیر گذار و بلند مدت رخ دهد. 

همچنین غلامرضا غلامی معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این نشست گفت: طرح هایی که قرار است برای ساماندهی مشاغل ارائه شود باید با روش های به روز و جدید صورت پذیرد تا نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. 

وی ادامه داد: برای رسیدن به یک ساماندهی موثر باید هم افزایی هایی بین مجموعه های شهرداری و سایر سازمان های ذی ربط انجام پذیرد. 

وی بیان کرد: در هر حوزه ای برای اجرای اهداف باید تمام روش ها و وضعیت های اجتماعی بررسی و در قالب قوانینی و مقررات سازمانی، ساماندهی شود.

گفتنی است در این نشست یک روزه که با حضور مدیران عامل سازمانهای ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی ۱۰ شهر برگزار گردید ضمن بیان دیدگاه ها، ارائه تجربیات و بررسی مسائل و مشکلات مربوط در حوزه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، برنامه های آتی کارگروه برای سال ۱۴۰۱ نیز بررسی گردید و از پروژه در حال احداث بازار پروتئین شهرداری شیراز نیز بازدید بعمل آمد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.