×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

حذف کمک‌های بودجه‌ای دولت به شهرداری‌ها یعنی دست بردن در جیب شهروندان

مجتبی یوسفی سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با انتقاد نسبت به بی‌توجهی دولت به تامین منابع مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ کشور گفت: متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده، نه فقط پیشرفتی در حوزه‌های عمرانی از جمله شهرداری و دهیاری‌ها دیده نمی‌شود، بلکه به نوعی عقب‌گرد هم داشتیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با استناد به قوانین بالادستی گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون دائمی اصلاح مصرف سوخت و انرژی، برنامه‌های توسعه و همچنین برخی قوانینی که دولت را مکلف کرده است، دولت هم باید به شهرداری‌ها و دهیاری کمک کند و هم بر اساس قوانین دائمی، حق ندارد از منابع آن برداشت کند.

درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده، محقق نمی‌شود

یوسفی ادامه داد: قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده با وجود مخالفت دولت قبل و با همت مجلس شورای اسلامی اجرایی و سهم شهرداری‌ها از این بخش یک درصد افزوده شد و از سه درصد به چهار درصد رسید. این در شرایطی بود که دولت درخواست داشت که این قانون به شیوه قبل تمدید شود، اما این مجلس مخالفت کرد؛ با این حال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت با پیشنهاداتی که ارائه داد، عملا درآمدهای شهرداری‌ها را کاهش داد.

به گفته او، بر اساس اعلام دولت، با افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای این بخش به ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، اما ما این رقم را محقق شده نمی‌دانیم، چرا که این میزان افزایش درآمد از ناحیه مالیات بر ارزش افزوده نخواهیم داشت. کل عملکرد امسال تا به الان ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده به ۳۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد، چگونه قرار است یک درصد افزایش سهم شهرداری‌ها، ۴۰ هزار میلیارد برای این نهاد عایدی داشته باشد.

تبعات بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی به قشر ضعیف برمی‌گردد

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی به اعتبارات حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و توضیح داد: هشت هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده بود که با افزایش تورم هیچ سنخیتی ندارد و کارکرد این مبلغ ۵۰ درصد سال گذشته هم نیست، اما همین میزان هم از لایحه پیشنهادی بودجه دولت حذف شد و نشان می‌دهد در این بودجه به این نکته‌ای که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صف مقدم خدمت به مردم هستند، توجهی نشده است.

یوسفی با اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری‌ها در بخش ساخت و ساز بیان کرد: در دهه ۹۰، حدود ۹۵۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته می‌شد، اما حالا به کمتر از ۳۰۰ هزار واحد در سال رسیده است. این یعنی همزمان با کاهش درآمدهای شهرداری از کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان هم کاسته می‌شود. این تصمیم‌گیری‌ها یک نتیجه دارد و آن این است که می‌خواهیم دست شهرداری‌ها را در جیب مردم کنیم و عوارض را افزایش دهیم.

او با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در اعتبارات شهرداری‌ها افزود: اگر به توسعه حمل و نقل ریلی و عمومی در شهرهای بزرگ کمک نشود، تبعات آن هم به مردم و  قشر ضعیف بازمی‌گردد و هم به افزایش آلودگی هوا دامن می‌زند.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظارمان درباره نخستین بودجه‌ای که دولت ارائه می‌کند، در بخش عمران و شهرداری‌ها به گونه دیگری بود که متاسفانه در این بودجه نه فقط حمایتی نشد، بلکه برخی از منابع شهرداری‌ها هم قرار بود به صورت متمرکز در اختیار وزیر کشور قرار داده شود.

به گزارش شهر، تا پیش از تلاش‌های شهرداری تهران، قرار بود به دلیل آنچه که دولت «اضافه شدن یک درصد به سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده» عنوان کرده، ردیف‌ها و تبصره‌های مربوط به شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور حذف شود. رخدادی که به گفته ناظران شهری نه فقط تهران را که سایر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک را هم با مشکل مواجه می‌کند و سد راه توسعه شهرها می‌شود، حالا با اینکه برخی از موارد حذف شده احیا شده است، اما هنوز تا نقطه مطلوب و مورد نظر شهرداری‌ها فاصله دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.