×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افتتاح نقاهتگاه جدید سگ‌ها در سرخه حصار/طعمه‌گذاری برای موش‌ها به صورت روزانه در شهر/ عده‌ای به دلیل منافع شخصی به دنبال جوسازی هستند

قدرت الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره آخرین وضعیت سگ‌های ولگرد در تهران و عقیم‌سازی آنها گفت: در حوزه سگ‌های ولگرد در حال اقدامات و جابجایی‌های بین بخشی هستیم. بر همین اساس هم عده‌ای که در این باره منافعی دارند، در حال جریان‌سازی هستند و کلیپ‌هایی مانند تجمع سگ‌ها در ورودی یک بانک حاکی از این جریان سازی‌هاست، البته که ما می‌دانیم که این جریان سازی‌ها از کجا پیش آمده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه درحال طی کردن روند مناسبی درباره سگ‌ها و جمع آوری آنها از مناطق مختلف تهران هستیم، افزود: زنده‌گیری این سگ‌ها و انتقال آنها به نقاهتگاه همچنان انجام می‌شود. نقاهتگاهی در چیتگر با ظرفیت نگهداری ۴۰۰ سگ وجود دارد که توسط حامیان حیوانات مدیریت می‌شود. درباره نقاهتگاه سرخه حصار نیز که با ظرفیت نگهداری حدود ۴۰۰ سگ آماده افتتاح است، در اطلاعیه‌ای اعلام کردیم که حامیان حیوانات در صورتی که دارای NGO ثبت شده هستند، می‌توانند این نقاهتگاه را مدیریت کنند. علاوه بر این یک نقاهتگاه دیگر نیز در آرادکوه وجود دارد.

محمدی ادامه داد: هیچگاه نمی‌توان همه سگ‌های تهران را جمع آوری کرد و البته جمع آوری همه سگ‌ها کاری است غیر اصولی. چرا که بسیاری از این سگ‌ها در زیستگاه‌های طبیعی خود مانند پارک جمشیدیه، سرخه حصار و چیتگر در حال زیست هستند. این سگ‌ها هر گاه به سطح شهر ورود کنند، جمع آوری و عقیم سازی شده و واکسن هاری به آنها تزریق می‌شود و پس از آن در نقاهتگاه‌ها نگهداری می‌شوند. در صورتی که اگر همه آنها را جمع آوری و در یک نقطه تجمیع کنیم بیماری بین سگ‌ها بیشتر و شرایط دشوارتر می‌شود.

سگ‌های ولگرد شهرهای اقماری تهران اطراف پایتخت رهاسازی می‌شوند

او اضافه کرد: عقیم سازی سگ‌ها باید به طور مداوم انجام شود تا زمانی که جمعیت آنها در تهران به حد نرمال و طبیعی برسد، البته بعضا شاهد هستیم که  شهرستان‌های اطراف تهران سگها را به محدوده شهر تهران آورده و رها می‌کنند که در این رابطه نیز با وزارت کشور هماهنگ کردیم که ابلاغیه سراسری را برای شهرستان‌های اطراف تهران در نظر بگیرد که این سگ‌ها در همان شهرستان‌ها عقیم سازی شوند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه به رغم مشکلات اعتباری اما در این حوزه به دلیل اهمیت مسائل بهداشتی در شهر، اعتبارات به صورت کامل جذب می‌شود، عنوان کرد: طبق تنظیم برنامه تزریق واکسن هاری به سگ‌ها، این واکسیناسیون باید سالی یک بار انجام شود. درباره رنگ‌بندی‌های پلاک سگ‌ها نیز پلاک‌های زرد برای سگ‌های عقیم سازی شده و پلاک قرمز نیز برای سگ‌های واکسینه شده در نظر گرفته شده است.

سم مورد استفاده برای موش‌ها با نظر سازمان حفظ نباتات تغییر کرد

او با اشاره به اینکه برنامه مدون درباره مبارزه با موش‌ها داریم، یادآور شد: هر روز اکیپ‌های پیمانکاری در مناطق ۲۲ گانه به تفکیک اقداماتی را مبنی بر طعمه گذاری و مسدودسازی منافذ انجام می‌دهند و در پایان هر هفته گزارش این اقدامات را بررسی می‌کنیم. در نتیجه این اقدامات و تغییراتی که در سم مورد استفاده انجام شده، شاهد کاهش این موش‌ها هستیم. در واقع هم خرید سم از ۳ تن به ۶۰۰ کیلو کاهش پیدا کرده و هم اثربخشی آن بسیار بیشتر شده است، چرا که سازمان حفظ نباتات سم قبلی مورد استفاده را بدون اثر و دارای مشکل دانست.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پایان گفت: ویژگی سم جدیدی که مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که اثرات آن یک هفته بعد روی موش آغاز می‌شود و بر اثر فعل و انفعالاتی که در جریان خون موش‌ها به وجود می‌آورد، باعث رقیق شدن خون آنها و رساندن سن موش‌ها به سن پیری و در نتیجه مرگ زودرس آنها می‌شود. در واقع با استفاده از این سموم ظرف یک هفته تا ۱۰ روز این موش‌ها از بین می‌روند، البته این روند باید بدون وقفه ادامه داشته باشد تا نتیجه موردنظر و مناسب درباره کاهش موش‌ها حاصل شود. با این اقدامات تاکنون شاهد کاهش ۱۲ درصدی تماس شهروندان درباره وجود موش‌ها در سطح شهر هستیم و بررسی‌های میدانی نیز حکایت از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی جمعیت موش‌ها می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.