×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

سبک زندگی روستایی و عشایر در تولیدات جشنواره ملی فیلم کوتاه

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شماری از هنرمندان برگزاری این جشنواره را فرصتی برای آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ های مردم روستا و عشایر عنوان کردند و گفتند: همچنین حضور جوانان در این جشنواره و هنرنمایی آنها موجب دلبستگی به هنر و موضوعات خاص فرهنگ اقوام و طوایف این مرزو بوم است.

یکی از هنردوستان خراسان شمالی در سالن نمایش گلشن بجنورد اظهار داشت: باتوجه به اینکه ۴۴ درصد مردم استان در روستاها سکونت دارند و علاوه بر آن ۳۰ هزار نفر از جمعیت این خطه عشایری هستند برگزاری این جشنواره در این خطه می تواند بخش هایی از فرهنگ این قشر را برای دیگر استان ها به نمایش بگذارد.

مریم رضایی در رابطه با فیلم های تولید شده در این جشنواره گفت: فیلم ها موضوع محور هستند و مخاطب را به خوبی جذب می کند.

وی افزود: تاکنون تولیدات هنرمندان بیشتر روی مشکلات شهری و آسیب هایی که برای جامعه در کلان شهرها وجود دارد بوده اما اکنون با برگزاری این جشنواره دیدگاه ها و تولیدات جدیدتری در عرصه هنر ایجاد می شود که خلاقانه و نو است.

وی گفت: در محیط های روستایی موضوعات و ایده های جدیدی وجود دارد که هنرمندان با آشنایی از زندگی آنها می توانند برای عموم مردم به نمایش بگذارند، رویداد های فرهنگی باید کل یک جامعه را در برگیرد تنها مسایل مربوط به شهرنشینی پرداخته نشود. 

یک هنرمند و فیلم ساز سنندجی که در این جشنواره حضور دارد گفت: در کشور به ساخت فیلم روستایی و بومی کمتر توجه شده است که برگزاری این جشنواره فرصتی است تا هنرمندان با هنرنمایی خود بتوانند گام های موثری را در این عرصه بردارند.

سامان حسین پور با بیان اینکه دومین سال متوالی است که در این جشنواره شرکت می کند گفت: باتوجه به اینکه این جشنواره موضوع محور است و به فیلم های بومی اهمیت بیشتری داده می شود تداوم آن موجب جذب هنرمند و مخاطب بیشتری می شود.

وی افزود: همچنین در این رابطه هنرمندان با تولید فیلم هایی با موضوع های فرهنگ و میراث گذشته می توانند برای مخاطبان به نمایش بگذارند که این امر متفاوت بودن این جشنواره را نشان می دهد.

یکی دیگر از هنرمندان این جشنواره  نیز گفت: استقبال مردم از تماشای فیلم های این جشنواره و توجه مخاطبان به تولید فیلم در زمینه روستا و عشایر مطلوب بود که این امر موجب شد تا هنرمندان بیشتر در این زمینه تلاش کنند و خواهان تداوم این جشنواره هستند.

نوید زارع افزود: باتوجه به شرایط کرونایی هنرمندان با مشکلات بسیاری در رابطه با ساخت فیلم روبرو شدند اما به دلیل موضوع جذاب روستا و عشایر توانستند تولیدات خود را به این جشنواره برسانند.

جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر بین المللی شود
داور دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا و عشایر، این رویداد را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد و  گفت: در این دوره از جشنواره برای تبدیل کردن بجنورد به مرکزی برای فیلم های متفاوت و تاثیرگذار در حوزه مردم شناسی و انسان شناختی، کیفی تر شدن آثار ارائه شده گام های مطلوبی برداشته شده است و برای بین المللی شدن جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر تلاش شود.

سبک زندگی روستایی و عشایر در تولیدات جشنواره ملی فیلم کوتاه

مهرداد اسکویی با بیان اینکه کیفیت آثار رسیده نسبت به دوره قبل به ویژه در بخش مستند بسیار قوی تر شده است گفت: این امر نشان می دهد که جشنواره ویژگی راهبردی برای خود در نظر گرفته است تا با تمرکز بتواند جشنواره ای خوب، عمیق و تاثیرگذار برگزار و فیلم های بسیار ارزشمند و اثرگذار در زمینه مردم شناسی و روستا و عشایر تولید کند.  

وی خواستار ادامه این روند شد و گفت: شورای برگزاری جشنواره با انتخاب داوران، برگزاری ورک شاپ های تخصصی، نشست با  فیلم سازان و حتی انتخاب فیلم ها سلیقه و تفکری را حاکم می کنند که جای بسی تقدیر دارد.

این هنرمند اظهار داشت: افراد متفکری این جشنواره را شکل دادند که این امر در حقیقت نشان دهنده شکلی از تفکر است که بخش عمده آن به فیلم سازان برجسته و صاحب تجربه  این خطه برمی گردد که می خواهند بجنورد را به مرکزی برای فیلم های متفاوت و تاثیرگذار در حوزه مردم شناسی و انسان  شناختی تبدیل کنند.

سازنده فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» افزود: جشنواره به خوبی ریل گذاری شده است، مسوولان باید به نگاه  و شناخت آن ها احترام بگذارند و از آن ها پشتیبانی کنند. 

 وی گفت: حمایت و پشتیبانی ها سبب می شود تا برگزار کنندگان بتوانند گام به گام ایده هایی که در ذهنشان برای جشنواره ای بزرگ و مستمر شکل گرفته است به ثمر برسانند و با پایداری در روند برگزاری، این رویداد به یکی از جشنواره های مهم و تاثیرگذار در منطقه و کشور تبدیل شود.
 وی انتخاب فیلم های راه یافته به این جشنواره را یکی از هوشمندانه ترین انتخاب هایی که در جشنواره های متعدد شکل گرفته است، عنوان کرد و به ارائه پیشنهادهایی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد در دوره های بعد پرداخت.
این هنرمند برجسته عرصه فیلم سازی برگزاری کارگاه های بین المللی با بهره گیری از چهره های برجسته در زمینه سینمای مردم شناسی و انسان شناسان بزرگ در کارگاه ها را بسیار مثمر ثمر برشمرد و گفت: انتخاب فیلم ها و دعوت از فیلم های برگزیده در جشنواره های معتبر تاثیر خوبی بر روی فیم سازان منطقه و استان خواهد گذاشت.
 

سبک زندگی روستایی و عشایر در تولیدات جشنواره ملی فیلم کوتاه

فرصتی برای ثبت  و ضبط فرهنگ ها
 داور دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا و عشایر برگزاری این رویداد را فرصتی برای ثبت و ضبط فرهنگ ها دانست.
 تورج اصلانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد هنری از این که یک سری جوان به واسطه این اتفاق در تکاپو هستند تا فرهنگ های خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند قابل ستایش و ارزشمند دانست و افزود: فیلم سازان باید مورد حماتی قرار گیرند.
وی افزود: چنین محفل هایی دلخوشی برای فیلم سازان خواهد شد که حتی با هزینه های شخصی چنین رویدادی را خلق می کنند، مسوولان باید نسبت به جذب حامی اقدام کنند تا حمایت بیشتری از فیلم سازان صورت بگیرد و تجلیل ها فراتر از لوح تقدیر باشد زیرا برای توان و انگیزه ادامه کار نیازمند حمایت های مادی هستند.
وی اظهار داشت: فیلم سازان آداب و آیین حال و گذشته خود را بازسازی و به نمایش می گذارند که به نوعی به نشر فرهنگ و حفظ آن کمک خواهند کرد.

ارسال ۴۱ اثر فیلم کوتاه به جشنواره 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ۱۷۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر ارسال شد که از این تعداد ۴۱ اثر معرفی شده است.

حسین فرخنده اظهار داشت: این آثار از ۱۵ استان کشور به این جشنواره ارسال شده است، خراسان شمالی و کردستان با هفت اثر برگزیده به مرحله دوم این جشنواره بیشترین ارسال آثار را در سطح کشور دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد اثر ارسال شده ۲۴ اثر مستند، ۱۴ اثر پویانمایی و ۱۳ اثر به صورت داستان است گفت: در روزهای هفتم و هشتم دیماه در مجتمع گلشن بجنورد به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه آیین پایانی دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر به میزبانی خراسان شمالی نیز امروز ۹ دیماه با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار می شود گفت: کارگاه آموزشی نیز برای هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره برگزار شد.

دبیر دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر افزود: در این جشنواره به عناصر و مولفه های زندگی در روستا، سبک زندگی، مسایل اقتصادی، آداب و رسوم‌ها و هنر در روستاها پرداخته شد.

فرخنده اظهار داشت: این جشنواره در سال ۹۸ برای اولین بار برگزار شد و امسال نیز با توجه به آثاری که در سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ تولید شده است به دومین جشنواره روستا و عشایر راه یافت.

وی شناسایی هنرمندان کوچ نشین و روستایی و انگیزش آن ها به درج قاب های بی واسطه از پیرامون، نمایش پستی ها و بلندی های توامان زندگی کوچ نشینی و روستایی و دگرگون سازی خوی تماشاگر ایرانی به پهنای این سرزمین کهن با بهره مندی از دوربین های مردم را از اهداف برگزاری این رویداد هنری برشمرد.

جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا و عشایر در ۲ بخش سینمای ملی و ویژه برگزار خواهد شد.

آثار جشنواره از لحاظ کیفی از رشد مطلوبی برخوردار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: با توجه به گزارش هیات بازبینی آثار تولیدات ارسال شده از سوی هنرمندان از لحاظ کیفی رشد مطلوبی داشته است.

فرخنده اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری این آثار از لحاظ کمی رشد خوبی نداشته است و شرایط را برای تولید آثار سخت کرده است.

وی افزود: سال گذشته ۲۵۱ اثر در اولین دوره جشنواره و ۱۷۱ اثر در دومین جشنواره بوده است. 

وی گفت: سه داور فرشاد فداییان، مهرداد اسکویی و تورج اصلانی داوری پایانی این جشنواره را برعهده دارند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی که ۴۴ درصد در مناطق روستایی با قومیت های کرمانج، ترک، تات، ترکمن و بلوچ در شمال شرق کشور واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.