×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

انبار تجهیزات و قطعات مترو خالی تحویل ما شد/ ۴ عامل اصلی وقوع حادثه

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی شفیعی، یکشنبه- ۵ دی ۱۴۰۰- در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره جزئیات حادثه برخورد قطار تهران-کرج گفت: ما ۲۴۵کیلومتر شبکه بهره برداری مترو و ۱۴۰ایستگاه داریم. این در حالی است که از ۱۷۰رام قطار مترو حدود ۴۰درصد نیاز به اورهال دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خط پنج مترو تهران ۴۳کیلومتر است و ۱۱ایستگاه دارد که حدود ۱۰۰هزار جابجایی روزانه انجام می دهد.

وی با پرداختن به حادثه اخیر مترو بیان کرد: ساعت ۷ صبح برخورد واگن های تهران-کرج رخ داد که ۷:۱۵ در محل حاضر شدم در حالی که برخی از مسافرین پیاده شده بودند. در این میان به علت فاصله واگن مترو با زمین برخی از مسافرین در هنگام تخلیه واگن آسیب دیدند.

شفیعی ادامه داد: این اتفاق باعث ازدحام مسافر در ایستگاه قبلی و بعدی شد که بلافاصله ۱۰۰دستگاه اتوبوس تک و دوکابین تامین و مستقر شد تا مسافران را جا به جا  کنند.

او افزود: بعدازظهر هم با تمرکز بر ایستگاه صادقیه ۱۵۵دستگاه اتوبوس با هماهنگی شرکت واحد کرج  مستقر شد و به صورت رایگان به مسافرین خدمات رسانی صورت گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد، گفت: راهبر قطاری که مقصر واقع شده پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه‌ دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

شفیعی با بیان اینکه به صورت صددرصد این تحلیل‌ها کامل نیست و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان و بررسی بیشتری است، گفت:‌در دومین جلسه‌ای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئوها و صحبت‌های راهبران به صورت کامل بررسی شد اما اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها ۴خطا را همزمان انجام داده است؛ یکی سرعت غیرمجاز،‌ دومی قطع سیستم ATP، سوم عبور از چراغ قرمز و چهارم توقف بی‌جا.

او عنوان کرد:‌ به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و به رغم اینکه این راهبر ۱۸سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده اما این اشتباهات را داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب می‌شود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است. به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال‌های گذشته از سال ۸۰ تا به حال ۷ مورد قطع ATP داشته‌ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده‌ایم برطرف شده و برای ما هم باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.

شفیعی ادامه داد: براساس بررسی کمیسیون سوانح ۴ عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه های سیگنالینک و مرکز کنترل، ضعف های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

او ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵ و رفع مشکلات فرآیندی و تجهیزات در بهره‌برداری مترو را لازم دانست و گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است. سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال قدمت دارد و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم. حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می‌کند باید به صورت بیسیم خبررسانی کند و به صورت سیگنالینگ این دسترسی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعاتی که به ما تحویل داده شده خالی بوده است، گفت: برخی از قطعات مورد نیاز از سال۹۵ خریداری نشده است و ما به سرعت سفارش خرید دادیم و در حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم.

انتهای پیام‌/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.