×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کاهش زمان کشف حریق با دریافت پروانه اپراتوری پایش حریق ساختمان‌ها

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در آیین اعطای نخستین پروانه اپراتوری پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران، بیان کرد: رخدادی که سال‌ها در دنیا رقم خورده، امروز در تهران عملیاتی شد، گرچه خدمات اجباری به مردم نیست، اما مطالبه به حقی است که در جامعه ما وجود داشت و امروز به ثمر نشست. 
داوری یکی‌از مشکلات در شهر تهران در زمینه آتش سوزی‌ها را کشف دیر هنگام حریق‌ها عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار پارسال، کشف حریق در مکان‌های مهم ۱۵  دقیقه زمان می برد. اما حالا با این سیستم، کشف حریق در کاهش آسیب‌ها تاثیر بسیاری زیادی دارد. 

او به آتش‌سوزی پاساژ علاالدین اشاره کرد و توضیح داد:  چندماه پیش از آتش‌سوزی پلاسکو، علاالدین هم حریق رخ داد، اما وجود سیستم اعلام حریق که نصب شده بود، سبب شد تا نگهبانانی که در طبقه هم‌کف بودند زود مطلع شدند و  ورود سریع آتش‌نشانی سبب جلوگیری یک اتش سوزی و فاجعه بزرگ شد. 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران،  اتصال هوشمند سیستم‌های حریق به مراکز آتش‌نشانی را کمک بسیار بزرگی به شهر برشمرد و گفت: این طرح هم اکنون، از سوی شرکت مبین نت انجام شد در حالی است که حدود ۱۰ سال در سازمان آتش‌نشانی روی این موضوع کار شد، حالا سازمان فاوا در کنار سازمان آتش‌نشانی به این روند سرعت دادند. 

او ادامه داد: البته این طرح مزایای دیگری هم دارد؛ یک تکلیف بر عهده آتش نشانی و شهرداری تهران طبق مصوبه شورای شهر در سال ۱۳۹۵ بود که در آن مصوبه و آیین نامه هایش مسایل دیگری هم‌ مطرح شد، اینکه حتما از ساختمان تاییدیه ایمنی گرفته شود و مرتبا از سوی سازمان آتش‌نشانی پایش شوند. 

داوری با بیان اینکه پیوستن به طرح پروانه اپراتوری هوشمند، محدودیت ظرفیتی وجود ندارد، گفت: امیدواریم حداقل درگام نخست ساختمان‌های مهم به این برنامه بپیوندند، البته پیشنهاد می‌کنیم  بر اساس مصوبه شورای شهر، ساختمان فاوا نخستین ساختمانی باشد که به این سیستم متصل می‌شود، چرا که قلب شهرداری تهران در اینجا می تپد و می‌تواند الگویی برای دیگر ساختمان‌های شهرداری تهران باشد.

گسترده ترین اینترنت اشیاء در کشور

حسین تهرانی، مدیرعامل شرکت ارتباطات «مبین نت» هم در این آیین، با بیان اینکه تلاش یکساله سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به ثمر نشست، گفت: شرکت «مبین نت» به عنوان اپراتور اجرای این طرح انتخاب شد و از  ۶ ماه آینده به صورت عملیاتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه در این سامانه در فاز نخست قابلیت اتصال ۵۰ هزار ساختمان پیش‌بینی شده است، توضیح داد: پروانه اپراتوری پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران، چند وجهی است، یک وجه آن این است که گستره ارتباطی یک شبکه در خدمت این پروژه باشد و بخش دیگر در حوزه اپراتوری کار است که باید مجهز باشد. بخش سوم هم حوزه تکنیکال کار است، درواقع این طرح یکی از گسترده‌ترین اینترنت اشیا در کشور است.

تهرانی این طرح را دارای دو اهمیت جدی عنوان کرد و افزود: پروانه اپراتوری پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران، ظرفیت بزرگی در اینترنت اشیا در سطح کشور دارد، یکی از استراتژی‌های «مبین نت» هم این بوده از لایه ارتباطات وارد لایه سرویس شود که با این پروژه محقق شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.