×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

۶ مسیر برای مولدسازی دارایی‌های شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار شهر، بر اساس گفته‌های مدیران شهری، شهرداری تهران از تنش‌های مالی عبور کرده است. برخی این موضوع را به مثابه یک معجزه می‌دانند؛ اما آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است: «سعی کردیم، مسیری که انتخاب و در آن حرکت می‌کنیم ناظر به یک سیستم‌گذاری باشد، بنابراین از مهم‌ترین مساله مالی یعنی تنش مالی و اقتصادی، عبور کردیم.»

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید شهری برای عبور از تنش مالی، توجه به یافتن منابع درآمدی جدیدی است که هم پایدار و هم متناسب با شیوه‌های جدید درآمدزایی باشد. «مولدسازی اموال و دارایی‌های شهرداری تهران» یکی از راه‌های درآمدزایی از سوی مدیران اقتصادی شهرداری عنوان شده است.

آنطور که در برنامه‌های معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران آمده است؛ مولدسازی اموال و دارایی‌ها از ۶ طریق قرار است انجام ‌شود؛ عرضه بخشی از سهام شرکت های تابعه شهرداری در بورس، استفاده حداکثری از سازوکارهای رقابتی در قالب واگذاری مدیریت، اجاره و قرارداد مشارکتی، ادغام و تجمیع سهام شرکت‌های تابعه همگن به منظور تشکیل هلدینگ‌ها و یا شرکت‌های جدید، بازطراحی ساختار اجرایی، عملیاتی و مدیریت ریسک شرکت های تابعه، توسعه انتشار اوراق بدهی مبتنی بر اطلاعات ماخوذه از کمیته ارزش‌گذاری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مولدسازی املاک شهرداری به منظور استفاده بهینه از ظرفیت موجود.

ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، می‌گوید: «به دنبال این هستیم که بخش‌های درآمدی مغفول مانده در شهرداری را فعال کنیم.»

معاون شهردار تهران یکی از اهداف مالیه شهرداری را مولدسازی دارایی‌ها برشمرد و با اشاره به وضعیت املاک شهرداری توضیح داد: «املاک، مهم‌ترین دارایی غیرمنقول شهرداری است که در یک بخش می‌توان با مولدسازی این سرمایه‌ها بخشی از درآمد پایدار را تامین کرد و در بخش دیگر در خدمت شهروندان در حوزه فرهنگی و اجتماعی باشد.»

او معتقد است: «شهرداری تهران مجموعه ثروتمندی است، اما از این ثروت و دارایی‌ها بهینه استفاده نشده با این حال با تثبیت و انتظام بخشی املاک، هم ساماندهی در این بخش انجام و هم وثیقه‌های لازم بانک‌ها برای اوراق مشارکت فراهم می‌شود.»

 کارشناسان شهری هم بر این باورند که؛ بخشی از پروژه‌های کلان شهر تهران باید از طریق ابزارهای تامین مالی انجام شود که فشار کمتری به بودجه شهرداری بیاید. درواقع باید از راه‌های دریافت تسهیلات برای تامین مالی فاصله گرفت. آمار نشان می‌دهد، در سه سال گذشته، سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی شهردار تهران افزایش پیدا کرده است و دیگر توان گرفتن تسهیلاتی که بازپرداختش برای شهرداری ممکن نیست، وجود ندارد.

  

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.