×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پیشنهاد شماره گذاری خیابان ها/ توجه به نامگذاری معابر به نام شهدا

به گزارش خبرنگار مهر، امروز صورتجلسه یکم (دوره ششم) کمیسیون نامگذاری بررسی شد، در ابتدا ناصر امانی در ابتدا در قالب پیشنهاد، با اشاره به اینکه نامگذاری معابر و اماکن از وظایف اصلی شورا است. گفت: به طور متوسط در هر دوره شورا حدود هزار نامگذاری انجام گرفته و عمدتاً با توجه به گرایش سیاسی شورا در همان دوره بوده است.

وی ادامه داد: نامگذاری از مسائل هویت ساز بشر است و باید سه خوانش در نامگذاری را مدنظر قرار دهیم نخست اینکه هویت دینی مذهبی انقلابی و اخلاقی، دوم هویت ایرانی سنتی و عرفی و سوم هویت مفهوم مدرنیته با پذیرش انقلابی مورد توجه قرار گیرد.

امانی اظهار داشت: این رویکردها باید مولفه هویت ساز مفهوم تهران به عنوان واقعیت جاری و زنده می‌شود و می‌توانیم در پایان ۴ سال به مردم و برگزیدگان بگوییم ما در نامگذاری استراتژی داشتیم و نامگذاری هایمان سلیقه‌ای نبوده است.

همه جریان‌های اجتماعی، عرفی، سنتی و انقلابی را رعایت کنیم تا کمتر مورد انتقاد و اعتراض قرار بگیریم

وی خواستار طراحی یک مشارکت مردمی برای پیشنهاد نامگذاری به شورا شد و گفت: این روند از پایین به بالا می‌تواند خواست همه جریان‌های اجتماعی، عرفی، سنتی و انقلابی را رعایت کنیم تا کمتر مورد انتقاد و اعتراض قرار بگیریم.

میثم مظفر با بیان اینکه نام معابر یکی از مهمترین المان هاست و زبان نماد و نام، یک سیاست گذاری مهم رفتاری و برگرفته از هویت‌های اندیشه‌ای برشمرده می‌شود، خواستار ایجاد سامانه‌ای شد که از تکرار نام مشابه جلوگیری به عمل آورد.

ذیل هر نام، شماره‌ای داشته باشیم تا از منطق اعداد بشود کوچه و معابر شناسایی شود

وی افزود: در حال حاضر شاهدیم که نام برخی نام خیابان‌های مشهور بر خیابان‌های فرعی گذاشته شده است و این سامانه از تکراری شدن نامگذاری جلوگیری می‌کند.

این عضو شورا افزود: می‌توانیم در ذیل هر نام، شماره‌ای داشته باشیم تا از منطق اعداد بشود کوچه و معابر شناسایی شود.

احمد صادقی با اشاره به اینکه شماره گذاری معطوف به بحث ردیف ۲ نامگذاری معابر است، گفت: برای نحوه موضوع نامگذاری‌ها باید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دستورالعملی را پیشنهاد دهد.

پرویز سروری با اشاره به اینکه بافت برخی مناطق تهران قومی است و به همین دلیل نام‌ها تکراری شده است افزود: این شماره گذاری برای شناسایی کمک کننده باشد.

در نامگذاری معابر به نام شخصیت‌های برجسته فراموش شده در ۴ سال مدیریت قبلی توجه شود

مهدی اقراریان پیشنهاد کرد: در نامگذاری معابر به نام شخصیت‌های برجسته ای که در ۴ سال گذشته به رحمت خدا رفتند، مثل حضرت آیت الله تسخیری توجه شود. چراکه در دوره قبلی این اشخاص برجسته مورد توجه کمیته نامگذاری نبودند.

وی درخواست کرد: در صورت صلاحدید کمیسیون فرهنگی پایشی د راین زمینه انجام دهد و اسامی احصا شود و به عنوان پیشنهاد موضوع دنبال شود و کم کاری‌ها جبران شود.

اولویت نامگذاری معابر به نام شهدا

نرگس معدنی پور با اشاره به اینکه توجه کمیسیون نامگذاری هویت دینی و انقلابی است و فصل خطاب ما فرمایشات رهبری بر نامگذاری خیابان‌ها برای نامگذاری شهدا است. تاکید کرد: این نامگذاری بنابر پیشنهاد مردم خواهد بود، و هر پیشنهادی با فرآیند جز به کل صورت می‌گیرد.این عضو شورای شهر درباره طراحی سامانه‌ای برای رصد نامگذاری‌ها گفت: این سامانه در دوره قبل طراحی شده تا از تکرار نامگذاری های جلوگیری شود.

وی افزود: حفظ شماره کوچه‌ها اتفاق می‌افتد اما درباره کد گذاری توجه خواهد شد.

شماره گذاری در تمام مناطق تهران ممکن نیست

مهدی چمران شماره گذاری در خیابان شطرنجی و صنعتی را ممکن دانست و گفت: در محلات قدیمی که کوچه‌ها از دل هم آمد این مساله عملی نیست.

وی با اشاره به اینکه شطرنجی کردن شهر زنده بودن شهر را می‌گیرد، افزود: برخی نام‌ها هویت‌های محل است و برداشتن اسم‌های خاص و جای گذاری شماره‌ها هویت شهر را از بین می‌برد.در جریان بررسی نام‌های پیشنهادی معابر با پیشنهاد تغییر نام کوچه بیمه به نام «مرحوم رضا مقدسی» مدیرعامل فقید این خبرگزاری مهر موافقت شد.

نامگذاری یک کوچه به نام مرحوم ناصر مقدسی

امانی از اینکه نام یکی از اصحاب رسانه نامگذاری می‌شود، تقدیر کرد. و علیرضا نادعلی درباره نامگذاری این کوچه به نام مرحوم رضا مقدسی گفت: این نامگذاری صرفاً به دلیل وجود محل خبرگزاری مهر در این کوچه نیست، بلکه مرحوم مقدسی به اذعان اصحاب رسانه جزء افراد خوشنام و سلیم نفس در رسانه بودند و خواستیم یاد ایشان زنده باشد.

وی درباره تغییر نام کوچه گاز به نام ایراندخت نیز گفت: تغییر نام این کوچه با نگاه انقلاب اسلامی به مقام زن مورد توجه قرار گرفت. در نهایت صورتجلسه یکم (دوره ششم) کمیسیون نامگذاری با اکثریت آرا موافق به تصویب رسید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.