×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

استفاده از ظرفیت های بین المللی شهرداری تهران برای پیشبرد دیپلماسی شهری

ابوالفضل عمویی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار شهر درخصوص دیپلماسی شهری و چگونگی استفاده از ظرفیت های شهرداری تهران برای تحقق آن گفت: عرصه روابط بین الملل عمدتا با کشورها شکل گرفته اما در حال حاضر بازیگران غیر دولتی هم بازیگران فعالی در محیط بین المللی هستند و شهرها بازیگران جدید این عزصه هستند. ارتباطاتی که بین شهر ها شکل می گیرد در واقع یک هویت جدید از همکاری های فراملی را به منصه ظهور می رساند. درحال حاضر دیپلماسی شهری یک موضوع روبه جلو است و سیمنار ها و اجلاس های مختلفی در این چارچوب برگزار می شود.

نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در دوره اخیر شهرها در دنیای مدرن به یک سطح جدید از اختیارات دست پیدا کرده و با این اختیارات در مناسبات بین المللی نقش آفرینی می‌کنند و درچارچوب تحولات اخیری که اتفاق افتاد مانند تجربیات شهرهای مختلف در مدیریت موضوع کرونا و پاندمی، عرصه جدیدی از گفت و گو و همکاری ها شکل گرفت.

عمویی بیان کرد: هر شهری یک تجربه خاص دارد که این تجربه را می تواند به شهرهای مشابه خود ارائه دهد و همین طور از تجربیات آن ها استفاده کند. از شهر تهران با توجه به زیرساخت های درحال توسعه ای که دارد انتظار می رود بتواند در پیشبرد دیپلماسی شهری نقش آفرینی کند.

او با تاکید بر اینکه فرصتی که پیش روی شهرداری تهران در بخش بین الملل وجود دارد یک فرصت روبه جلو برای معرفی ظرفیت های شهر است، عنوان کرد: موضوع خواهرخواندگی بین شهر ها بسیار مهم و در حال پیگیری است. تهران هویت مشترکی با شهر های کشور های همسایه دارد و همین طور ظرفیت گفت و گو های بسیاری را با شهر های دور از خود در شرق آسیا و شمال آمریکا و اروپا دارد. همواره فرصت های گفت و گو، آموختن و معرفی وجود دارد و از شهرداری تهران انتظار می رود در دوره جدید در حوزه فعالیت بین المللی از آن ها استفاده کند.

نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: هر شهری تلاش می کند یک هویت برای خود تعیین کرده و آن را به عرصه بین المللی معرفی کند. در شهرهای مختلف دنیا شهروندان با هویت ارتباط برقرار کرده و به واسطه آن به جامعه بین المللی معرفی می شوند. هر شهری با توجه به فرهنگ خاص خلقیاتی داشته و با تلاش وجوه تمایز خود را پررنگ می کند تا شهر دیده شود.

عمویی افزود: این فرصت ها باید توسط شهرداری که متولی شهر است پیگیری شود. البته نه تنها در شهرداری بلکه در شهرهای مختلف سمن هایی برای معرفی به وجود می‌ آید. در جهان جشن ها و نماد هایی محلی مربوط به ملل و شهرهای مختلف وجود دارد که برای معرفی استفاده می شود.

او یادآور شد: یک انگاره قابل توجه وجود دارد که می‌ گوید جهانی فکر کن و محلی عمل کن بخشی از این انگاره در ادبیات دیپلماسی شهری حتما بازتاب دارد به جهت اینکه این تفکر جهانی به ما ظرفیت استفاده از فرصت های جهانی را داده و در عین حال از ما می‌خواهد که مدیریت محلی را مبتنی بر ارزش های بومی خود انجام دهیم و این دستاورد را در اختیار جامعه بین المللی قرار دهیم. فکر می‌کنم این مسیری است که باید از منظر بین المللی پیش روی شهرداری تهران قرار گیرد.

نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ظرفیت های شهرداری تهران برای معرفی دیپلماسی شهری گفت: شهرداری پتانسیل های بالایی در حوزه آتش نشانی، مدیریت بحران و سلامت دارد که بسیار کارآمد است. این ظرفیت ها هم تجربه به وجود می آورد و هم می تواند گزارشی از عملکرد و توانمندی های شهرداری در موقعیت های مختلف را در اختیار شهرهای دیگر قرار دهد و در نهایت این فرصتی برای نزدیکی بیشتر ملت ها و اشتراک تجربیات بین آن ها است.

عمویی ادامه داد: ظرفیت های شهرداری تهران فوق العاده بالا است و اداره تهران با این وسعت، جمعیت و مسائل یک اندوخته را در تهران انباشته کرده و همه می توانند از این گنجینه ذخایر برآمده از زحمت و تجربه استفاده کنند.

او در پاسخ به سوال تاثیر بیماری کرونا بر میزان همکاری های بین المللی میان شهرداری ها گفت: همکاری های بین المللی به سفر گره خورده اما بدون سفر هم می توان با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و برگزاری وبینار این همکاری ها را ادامه داد.

نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تاثیر حضور شهروندان مهاجر در همکاری های بین المللی تاکید کرد و افزود: بنده این تجربه را در کشور ژاپن داشتم. ایرانیان مهاجر مقیم ژاپن از شهر های مختلف در جشنواره های محلی شرکت کرده و تلاش می کردند، ظرفیت های هویت ملی و ایرانی شهرها اعم از گویش، فلکلور، پوشش، آشپزی و … را معرفی کنند. ناگفته نماند از حاشیه اجلاس های بین المللی رسمی هم می‌توان در این خصوص بهره برد، چون وزرای کشور ها دیگر حضور هستند و از این ظرفیت می توان برای معرفی تهران در هر بخشی استفاده کرد.

عمویی در پایان بیان کرد: امیدوارم در دوره اخیر که شهرداری تهران توجه ویژه ای به دیپلماسی شهری داشته، شاهد باشیم که تهران با قدرت واقعی خود به جهان معرفی شود، چون با یک چالش مواجهیم و آن این است که شناخت بین المللی از ایران شناخت دقیقی نیست و باید از همه فرصت های خود برای معرفی ایران و تهران استفاده کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.