×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تهران به تامین وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران رییس شورای شهر تهران شب گذشته چهاردهم مهرماه ۱۴۰۰ به مناسبت روز تهران با حضور در برنامه تهران بیست شبکه تهران در خصوص کمبودها و رفع مشکلات پایتخت نقطه نظراتی را ارائه داد.

چمران در این برنامه درخصوص پروژه‌های عمرانی ناتمام شهر تهران اظهار داشت: در شهرداری تهران چندان پروژه عمده نیمه تمامی نداریم و عمده پروژه‌های نیمه‎تمام فعلی مربوط به شهرداری نیستند، اما برخی پروژه‌های مدیریت شهری قبلی شامل خطوط ۶ و ۷ مترو باقی مانده است که باید تکمیل و افتتاح شوند.

او در خصوص مترو تهران ادامه داد: طبق طرحی که وجود داشت، مترو تهران باید تا جاده ساوه گسترش پیدا می‌کرد.

چمران تشریح کرد: میزان تحرک جمعیتی متروی تهران رکورد جهانی داشت، ولی در حال حاضر با کمبود واگن مواجه هستیم. زمانی مترو تهران روزانه ۲ ملیون نفر را جا‎به‎جا می‎کرد و حال این میزان به علت کرونا به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه واگن‎سازی تهران متعلق به مترو است، اما قطعات اصلی واگن مانند موتور آن باید از خارج وارد شود ادامه داد: ما در ایران تا ۸۰ درصد واگن را ایجاد می‌کنیم. اما ارز و فاینانس مورد نیاز خرید قطعات را نداریم و اگر همه‎چیز هم آماده شود، حداقل یک سال و نیم زمان می‌برد تا به نتیجه برسیم.

مهدی چمران در خصوص مترو پرند نیز افزود: پرند شامل شهر تهران نمی‌شود، اما برای رساندن مترو به فرودگاه امام، شهر پرند را هم در مسیر مترو قرار دادیم، که هزینه آن را دولت باید تامین کند. همچنین پردیس و ورامین و اسلامشهر هم در دستور کار هستند اما منابعشان باید تامین شود.

او در ادامه گفت: دو بزرگراه طولانی شمالی_جنوبی در تهران خواهیم داشت که مستلزم خرید املاک و تامین اعتبارات است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص تکمیل خط ۶ مترو نیز گفت: اگر شش ماه دیگر در شورای چهارم مانده بودیم، آن را به پایان می‌رساندیم اما در شورای پنجم منابع مالی آن تامین نشد و لذا در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد.

چمران در خصوص نیروهای شرکتی شهرداری نیز متذکر شد: نیروهای شرکتی کاری به شهرداری ندارند و وابسته به پیمانکار هستند و همه امور ایشان نیز وابسته به اداره کار است و ایشان نه کارمند شهرداری، بلکه کارمند شرکت هستند و امورشان هم از وزارت کار پیگیری می‌شود.

او با اشاره به اجحاف برخی پیمانکاران درخصوص کارکنان گفت: زمانی بود که پول رفته‎گران را سر ماه می‌پرداختیم، اما پیمانکار حقوق ایشان را نمی‌پرداخت و پول ایشان را نگاه داشته و سود دریافت می‌کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‎ها و فرسودگی اتوبوس‎ها، نیز گفت: متاسفانه دچار کمبود فراوان اتوبوس هستیم و طبق طرح جامع ترافیک تهران، باید ۸ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، اما فقط ۲ هزار اتوبوس داریم و این درحالیست که تعداد زیادی از این اتوبوس‎ها باید جایگزین شوند.

او افزود: عمر واقعی اتوبوس ها ۷ سال است اما عمر اتوبوس‌های تهران از ۱۰ سال گذشته است. البته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قراردادی برای خرید ۴۰۰ اتوبوس منعقد کرده است که تا چندماه آینده وارد می‌شوند. اما ۴۰۰ اتوبوس واقعاً مشکلی را حل نمی‌کند.

چمران در پاسخ به پرسش مجری در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: با آمدن پاییز و زمستان به علت وارونگی هوا، آلودگی هوا را خواهیم داشت که یکی از علل آن حمل و نقل و ترافیک است. اما محدودیت‎ها تاثیری در کاهش ترافیک ندارند و مردم برای نقل و انتقال به وسیله نیاز دارند و تاکسی‎ها خود عامل آلودگی هستند و اتوبوس نیاز است و هر اتوبوس از ورود ۲۵ اتوموبیل به خیابان جلوگیری می‌کند و لذا هرچه بیشتر در زمینه مترو و اتوبوس سرمایه گذاری کنیم طبیعتاً آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.

مهدی چمران در خصوص برنامه های شورا برای روز تهران نیز گفت: برنامه‎ها فقط شامل فیزیک شهر نیست. شهر را هرچقدر که تمیز نگاه داریم، آرامش روحی مردم هم مهم است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.