×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

زیرساخت‌های گردشگری دورک اناری مطلوب نیست

به‌گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، شیوع کرونا رکود در حوزه گردشگری را صد چندان کرد، این صنعت پولساز که می‌توانست مشکلات بسیاری از کشور در حوزه اشتغال و تولید را مرتفع کند قبل از شیوع کرونا به نفس افتاده بود و پس از آن دیگر نایی برای ادامه دادن ندارد، حال که اخباری خوبی از نزدیک شدن به پایان کرونا با واکسیناسیون حداکثری مردم بر علیه این بیماری به گوش می‌رسد باید فعالان این حوزه عزم خود را جزم کرده و جانی تازه در کالبد این صنعت به خواب فرو رفته بدمند.

گردشگری امروزه تنها به بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی خلاصه نمی‌شود، بلکه در این سال‌ها گردشگری در حوزه‌های گردشگری علمی، سلامت، طبیعت، تجاری، شهری، روستایی، کشاورزی، مذهبی، ورزشی، ماجراجویانه، عشایری، فضایی، هنری، تاریخی، فرهنگی، عکاسی و … وارد شده است و هر کدام از مناطق کشور به‌دلیل وجود ظرفیت پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور و جهان هستند.

گردشگری کشاورزی یکی از شاخصه‌های گردشگری است که در چهارمحال و بختیاری به‌علت وجود ظرفیت‌های کشاورزی می‌تواند مورد توجه واقع و گردشگران بسیاری را به سمت این استان روانه کند، باغات انار منطقه دورک در شهرستان کیار هرساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند، اما متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری بسیار در این منطقه ضعیف است و باعث می‌شود گردشگران مدت زمان زیادی را در این منطقه نمانند.

نبود جاده دسترسی مناسب، آنتن‌دهی ضعیف تلفن‌همراه و اینترنت، نبود محل‌های اسکان مناسب برای مسافران، نبود پارکینگ، نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب و … در این منطقه از عمده مشکلات است که در صورت رفع می‌تواند در جذب گردشگر در حوزه گردشگری کشاورزی موثر واقع شود و مردم محلی نیز از این مسئله منتفع شوند.

کارشناسان حوزه گردشگری یکی از راه‌های رونق در حوزه گردشگری در پساکرونا را برگزاری جشنواره‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و … می‌دانند، قبل از شیوع کرونا در منطقه دورک جشنواره انار با حضور گردشگران در منطقه دورک اناری برگزار می‌شد، مسئولان همواره وعده حل مشکلات زیرساختی در این منطقه را می‌دهند، اما تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

۹۰ درصد باغات انار چهارمحال و بختیاری در منطقه دورک واقع شده است

ابراهیم شیرانی- مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۱۶۵ هکتار از باغات استان را باغات انار تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: ۹۰ درصد باغات انار استان در شهرستان کیار و در منطقه دورک اناری واقع شده است که از این سطح سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن انار برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ارقام انار تولیدی در چهارمحال و بختیاری رقم محلی، رباب و ترش است، گفت: عمده انار تولیدی در منطقه دورک به‌صورت تازه‌خوری در استان و استان مجاور مصرف می‌شود و بخشی نیز توسط مردم محلی فرآوری به رب انار، انار خشک، لواشک و … تبدیل می‌شود.

شیرانی با اشاره به برنامه سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای توسعه باغات انار در شهرستان کیار و اردل، توضیح داد: درصدد هستیم با کشت انواع ارقام انار در مناطق نیمه‌گرمسیری در اطراف روستای دورک اناری، روستای گل‌سفید تا سرخون که چند طرح انتقال آب نیز در منطقه در حال اجرا است، به رقم مطلوب برسیم و باغات انار را توسعه بدهیم.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در منطقه دورک اناری به‌علت وجود طبیعت بکر، مناطق جنگلی، باغات انار و رودخانه دائمی در آن منطقه امکان توسعه گردشگری کشاورزی وجود دارد، توضیح داد: قبل از شیوع کرونا در منطقه دورک اناری جشنواره انار در فصل برداشت این محصول برگزار می‌شد و استقبال بسیار خوبی نیز از گزدشگران اقصی نقاط کشور نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم منطقه دورک اناری را معرفی کنیم، قطعا در فصل برداشت انار می‌تواند باعث جذب گردشگر و کمک به درآمد مردم بومی در فروش محصول انار و محصولات جانبی فرآوری شده کند.

شیرانی در پایان تصریح کرد: به‌علت سردسیر بودن منطقه دورک اناری برداشت انار در این منطقه از اواخر مهرماه آغاز و تا پایان پاییز ادامه دارد.

ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه گردشگری کشاورزی در منطقه دورک اناری وجود دارد

ابراهیم شهرانی- کارشناس حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه منطقه مشایخ در شهرستان کیار دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار بالایی است، اظهار کرد: در منطقه مشایخ از روستای دوپلان تا روستای معدن در حاشیه روخانه دائمی کارون قرار دارد و در این منطقه بکر جلوه‌های زیبایی از طبیعت را می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: باتوجه به خروشان بودن رودخانه کارون نسبت به زاینده‌رود امکان انجام ورزش‌های آبی مانند رفتینگ، کایاک سواری، بانجی جامپینگ و … با هیجان بسیار بالا وجود دارد، قبل از شیوع کرونا و ممنوع نبودن تردد اتوبوس در این منطقه روزانه حدود ۱۰۰ اتوبوس گردشگر وارد این منطقه می‌شدند.

شهرانی با تاکید بر اینکه منطقه مشایخ و روستای دورک اناری بین دو منطقه حفاظت شده ملی سبزکوه و هلن قرار دارد، توضیح داد: به‌علت وجود جنگل‌های بلوط، آبشارهای بلند مانند تنگ زندان و صخره‌های بزرگ سالانه بیش از ۱۰۰۰ کوهنورد و طبیعت‌گرد حرفه‌ای در این منطقه برای ورزش‌های طبیعت‌گردی حضور پیدا می‌کنند.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به باغات انار در منطقه دورک شاپوری (اناری)، گفت: انار تولیدی در این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، مردم محلی در فصل برداشت انار اقدام به تهیه رب انار، انار خشک و … می‌کنند، رب انار دورک به‌علت مرغوبیت و کیفیت بالا از شهرت بالایی برخوردار است، همچنین زندگی عشایر در منطقه مشایخ جلوه‌های زیبایی را خلق می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه دورک اناری ضعیف است، گفت: جاده دورک اناری که به‌علت عرض کم تردد اتوبوس در آن ممنوع شده بود تا حدودی عریض شده است، اما در سایر زیرساخت‌ها مانند اینترنت، محل اسکان موقت گردشگران و … دچار مشکلاتی هستیم.

شهرانی با تاکید بر اینکه تقویت زیرساخت‌های گردشگری نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله جهادکشاورزی، منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، مخابرات، راهداری و … است، خاطرنشان کرد: اگر این دستگاه‌ها در تقویت زیرساخت‌ها کمک کنند، قطعا می‌توان در تقویت زیرساخت‌های گردشگری موفق عمل کرد.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در منطقه دورک اناری بحث توسعه گردشگری کشاورزی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: می‌توان بدون تغییر کاربری و آسیب به طبیعت تاسیسات گردشگری سیار را در فصول گرم سال دایر و سپس جمع‌آوری کرد، حضور گردشگران در منطقه دورک به درآمدزایی مردم محلی کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در منطقه مشایخ مجوز برای احداث اقامتگاه بوم‌گردی صادر می‌شود، همچنین می‌توان کمپ‌های طبیعت‌گردی سیار در این منطقه احداث کرد، بدون اینکه آسیبی به منطقه وارد شود.

شناسایی ۱۵ روستا در دهستان مشایخ برای ارتقای اینترنت از نسل دوم به سوم و چهارم

مرتضی بلالی- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت ارتقای شبکه تلفن‌همراه در منطقه مشایخ از توابع شهرستان اردل، اظهار کرد: به‌واسطه ایجاد زیرساخت مناسب برای دسترسی به اینترنت، در دهستان مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار ۱۵ روستا شناسایی شد که نیاز به ارتقای اینترنت از نسل دوم به سوم و چهارم دارند.

وی تاکید کرد: تجهیزات مخابراتی چهارمحال و بختیاری و هشت استان دیگر کشور با برند نوکیا از یک شرکت فنلاندی است که این شرکت در آغاز تحریم‌ها از کشور خارج شد.

بلالی افزود: استان‌های دیگر از برندهای هوآوی و اریکسون استفاده می‌کنند که تجهیزات آن‌ها به‌وفور از چین وارد ایران می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پیگیری‌ها از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ورود تجهیزات مورد نیاز به‌منظور برقراری اینترنت در ۱۵ روستای دهستان مشایخ انجام و تجهیزات در پنج روستا نصب شده که تا ۱۰ روز آینده سایت آن‌ها روشن خواهد شد.

وی یادآور شد: در شهرستان کیار ۴۶ میلیارد ریال از اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای فیبر نوری تامین و هزینه شده که از مرکز مخابرات ناغان تا روستای گِل‌سفید اجرا شده است.

بلالی با اشاره به آماده بودن پیمانکار برای اتصال فیبر نوری از روستای گِل‌سفید به روستاهای جوزستان تا برنجگان دهستان مشایخ شهرستان کیار، عنوان کرد:‌ علاوه بر تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده اما نتوانستیم مجوز حفاری از اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری دریافت کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.