×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

«خانواده»می‎تواند یک تهدید محله‏‌ای را به فرصت تبدیل کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در این برنامه با  بیان اینکه در یک روند جهانی، مدیریت شهری به دنبال تغییر جایگاه خانواده به عنوان یک  واحد ساختاری در شهرهاست تا با آن وارد گفتگو و تعامل شود، اظهارکرد: مدیران شهری به دنبال آن هستند تا با شناسایی نیازهای خانواده، در نهایت به این پاسخ برسند که «شهر تا چه میزان دوستدار خانواده با همه اجزای آن از کودک و سالمند گرفته تا زن و مرد است.

وی ادامه‌داد: به طور حتم این مسئله که آیا خانواده‎ها در زمان تردد در شهر، احساس خوشایند، امنیت و یا دسترسی آسان به آنچه مدنظرشان است دارند، دارای اهمیت ویژه ای است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با طرح این موضوع که آیا حکمرانان شهری صرفا در حوزه حمایت از خانواده موفق عمل کرده‏‌اند، پاسخ را منفی خواند و اظهارکرد: به هرحال در زمره سیاست‌های کلان کشوری و شهری تهران و در تمام اسناد توسعه به خانواده نظر و کلماتی همچون تحکیم و تعالی خانواده مادام در تمامی این اسناد تکرار شده است. طی چند دهه گذشته در اسناد بالادستی ما از قانون اساسی گرفته تا سیاست‌‎های کلی، نظام خانواده به کرات مطرح شده اما وضعیت «خانواده»علیرغم همه این موارد، رو به افول بوده است.

وی تصریح کرد: مادامی که ما نگاه‌مان به خانواده به عنوان یک بخش و جز منفعل در جامعه باشد که توان اداره خودش را ندارد و از منظر بالا به پایین از او حمایت و مراقبت کنیم ، خانواده بیشتر در انزوا فرو می‎رود و آسیب‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد.

اردبیلی با بیان اینکه معتقدم که باید کلیشه‌ها را نسبت به خانواده بشکنیم به سطح دیگری از مدیریت شهری به‌عنوان مدیریت سیستماتیک اشاره کرد و ادامه داد: یک برش و نگاه دیگر اینکه همه اجزای شهر، از جمله «خانواده» را یک جزء پویا و دارای داینامیک و تعامل و تاثیر و تأثر با سایر اجزا در نظر بگیریم ؛ در واقع از آن نگاه بالادستی، تنزل کرده و با خانواده رابطه رفت و برگشتی را آغاز و تجربه خواهیم کرد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با اشاره به سطوح دیگر نیز خاطرنشان کرد: سطح دیگر، باید پاسخگوی این مسئله باشد که آیا اساسا می‎توان برای خانواده عاملیتی قائل باشیم و سطحی از مدیریت شهر را به او تفویض کنیم؟ باید به این نکته توجه داشته باشیم که خانواده یک کارکرد نهادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که شهرمان، خانواده را به خود می‌خواند و یا پس می‌زند!

وی با تاکید بر این موضوع که «خانواده» می‎تواند از دریچه نگاه خود یک تهدید محل زندگی‎اش را به فرصت تبدیل کند، تصریح‌کرد: این امر مستلزم آن است که ما به او اعتبار و رسمیت دهیم تا با کمترین هزینه، آن فرصت را پایدار و ماندگار کند.

به گفته اردبیلی، نگاه خانواده محور ارمغان‎های بسیاری خواهد داشت و تمام داستان‎های مشارکت‎های مردمی، محله محوری ، نوآوری و تحول درمدیریت شهری و… را می‏‌توان با کمک «خانواده» محقق کرد.

لازم به توضیح است که در این پیش‏‌رویداد، افراد شرکت‏‌کننده به صورت گروهی و تحت آموزش مربیان و پشتیبان‏‌ها، طی یک تلاش دسته جمعی به خلق و پرورش ایده‎های خود پرداختند و در نهایت بعد از ارائه ایده‏‌های تخصصی تیم‌ها به داوران، ایده برتر انتخاب و از آن تقدیر شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.