×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ایجاد نخستین ساختمان انرژی مضاعف کشور در اصفهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی بقایی تولید روشنایی با استفاده از آینه و عایق بندی حرارتی ساختمان را از ویژگی‌های مهم این طرح برشمرد و گفت: در رده بندی ساختمان‌ها از حیث مصرف انرژی، رده نخست به ساختمان‌هایی اختصاص دارد که «دوستدار انرژی» نامیده می‌شوند و تا حدود ۲۰ درصد از انرژی آنها به صورت پاک تأمین می‌شود.

او با بیان اینکه رده دوم شامل ساختمان‌های «سبز» است که میزان صرفه جویی را به ۵۰ درصد رسانده اند، افزود: ساختمان‌های «انرژی صفر» با هم تراز کردن انرژی مصرفی و انرژی تولیدی در رده بعدی ساختمان‌ها قرار دارند و در رده چهارم نیز ساختمان‌های «انرژی مضاعف» قرار دارند که انرژی تولیدی شأن را به بیش از انرژی مصرفی شأن رسانده اند.

ایجاد ۲ ساختمان «انرژی صفر» در سالهای گذشته

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۱ نسبت به ایجاد ساختمان انرژی صفر اقدام کرد، گفت: در آن زمان شرکتی از کشور آلمان این طرح را ارائه داد تا به صورت آزمایشی در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ اجرا شود اما طرح به سرانجام نرسید تا اینکه در دوره مدیریت شهری پیشین، ساختمان خدمات شهری منطقه ۸ به انرژی صفر رسید.

او با بیان اینکه در حال حاضر این طرح به صورت کامل‌تر در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ اجرا شده است، اظهار کرد: در این ساختمان که در رده ساختمان‌های «انرژی مضاعف» قرار دارد، شیشه‌ها به صورت سه جداره طراحی شده و بین همه شیشه‌ها یک فضای خالی وجود دارد که منجر به ایجاد فضای گلخانه‌ای در ساختمان می‌شود و هدررفت انرژی را تقریباً به صفر می‌رساند.

او ادامه داد: استفاده از مصالح عایق، استفاده از لامپ‌های کم مصرف، تنظیم دقیق رادیاتورها و سایر بخش‌های مرتبط با مصرف برق از دیگر اقداماتی است که در این ساختمان انجام شده است.

تولید ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال

بقایی با بیان اینکه دیماند (میزان برق مورد نیاز تأسیسات ساختمانی) در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ از ۲۵ به ۱۸ کیلووات تقلیل یافته است، اضافه کرد: با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی بام ساختمان و سقف سایه بانی که برای خودروها تعبیه شده است، موفق شدیم به ۱۰ کیلووات برق تولیدی این ساختمان، ۵۵ کیلووات دیگر هم اضافه کنیم و میزان آن را به ۶۵ کیلووات برسانیم.

او تاکید کرد: در این ساختمان ۷۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال صرفه جویی می‌شود و تولید برق در آن به ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت در سال رسیده است.

بقایی با اشاره به هزینه‌های مورد نیاز برای تأمین تأسیسات تولید انرژی پاک در این ساختمان خاطرنشان کرد: بالغ بر یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان برای پنل‌های خورشیدی و حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای بهینه سازی این ساختمان هزینه شده است که جمعاً به هزینه‌ای در حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین درآمد سالیانه از طریق تولید برق در این ساختمان بالغ بر ۳۳۰ میلیون تومان است که با کسر هزینه‌های صرف شده به سودی بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان می رسیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان را از ویژگی‌های بارز این طرح دانست و گفت: یکی از نکات قابل توجه در ساختمان انرژی مضاعف منطقه ۱۳، استفاده از یک لوستر ویژه است که از طریق یک آئینه و بدون استفاده از انرژی برق، نور را به سایر نقاط ساختمان منعکس می‌کند.

او ادامه داد: این طرح از سوی یک شرکت دانش بنیان جوان ارائه و به صورت آزمایشی در این ساختمان اجرا شده است.

بقایی خاطرنشان کرد: ساختمان انرژی مضاعف منطقه ۱۳ برای نخستین بار در کشور در شهر اصفهان اجرا شده و قابلیت آن را دارد که به عنوان الگویی برای سایر شهرها ارائه شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.