×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

محاسبه حداکثر شاخص و میانگین آلودگی هوا در ۳۶
ایستگاه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی میرزایی قمی در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه «کشیک سلامت» شبکه سلامت گفت: تصمیم‌ گیری نباید در مواقع بحران صورت بگیرد و باید از قبل برنامه ریزی ها را انجام دهیم تا در زمان بحران با استفاده و بکارگیری آن از بحران خارج شویم و چالش دیگر این است که در بحث آلودگی هوا برنامه مدون وجود ندارد تا در آن فاصله‌های مشخص دیده شده باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این مطلب که تکالیف موجود نیز به شکل مناسب انجام نمی‌شود، افزود: ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وظیفه مانیتورینگ هوا را بر اساس چهار آلاینده گازی و دو آلاینده ذرات معلق داریم که بر اساس آن‌ها در طول سال باید تحلیل انجام شود و در ادامه با تحلیل‌های انجام شده برنامه ریزی مدون صورت بگیرد.

وی در تشریح آمار مقایسه‌ای امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته ۱۹۸ روز هوای قابل قبول و امسال ۱۴۷ روز، سال گذشته ۷۳ روز هوای ناسالم و امسال ۱۱۰ روز، سال گذشته شش روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و امسال ۱۶ روز و در نهایت امسال دو روز هوای بسیار ناسالم به ثبت رسید.

میرزایی قمی با بیان این مطلب که حداکثر سطح و شاخص آلودگی هوا ۵۰۰ در نظر گرفته شده است که بر اساس همین عدد، امسال دو روز خطرناک برای شهر تهران به ثبت رسید، ادامه داد: سطح آلاینده ازون (o۳) در سال گذشته ۲۳ روز بود که امسال این شاخص به ۴۷ روز افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به پدیده گرد و غبار در شهر تهران ادامه داد: از سال ۸۸ تا انتهای سال گذشته این چنین وضعیت گرد و غبار در شهر تهران نداشتیم که متأسفانه ابتدای امسال این پدیده هم به آلودگی شهر تهران اضافه شد اما باید تاکید کنم منشأ این دست آلودگی طبیعی است.

وی بیان کرد: ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران زیر نظر شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و ۱۴ ایستگاه نیز زیر نظر اداره کل محیط زیست قرار دارد و فعال است که سر جمع تعداد آن‌ها ۳۶ ایستگاه می‌شود که شاخص کیفیت هوا بر اساس همین ۳۶ دستگاه سنجش محاسبه و اعلام می‌شود.

میرزایی قمی تهران افزود: در ۳۶ ایستگاه حداکثر شاخص مشخص و میانگین آن برای سطح شهر تهران محاسبه می‌شود و باید تاکید کنم اختلالی در دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر تهران نداشتیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که تمامی این ۳۶ دستگاه مجهز به سنجش تمام آلاینده‌ها نیست؛ زیرا برخی از ایستگاه‌ها در محدوده مسکونی و برخی دیگر در محدوده بزرگراهی قرار دارند و علت این امر اهمیت سطح آلاینده‌های شهری در مقاطع مختلف زمانی بوده است که ایستگاه‌ها به مرور زمان نصب شده است.

وی بیان کرد: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا شهر تهران باید آنالایزرها تمام آلاینده‌ها را داشته باشند، اما به دلیل این‌که هزینه‌های آن بسیار زیاد است (با قیمت امروز دلار ۶ میلیارد تومان جدا از هزینه‌های تعمیر و نگهداری بودجه نیاز دارند) در این زمینه با محدودیت منابع و محدودیت مکان دسترسی مواجه هستیم.

میرزایی قمی افزود: آنچه در اپلیکیشن کیفیت هوا وجود دارد بدین معنی نیست تمام ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا تمام آنالایزرهای آلودگی هوا را دارا هستند و همین امر این ابهام را ایجاد می‌کند که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا دچار اختلال است که این موضوع صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: از دهه ۸۰ تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا ۲۱ دستگاه بود که چندی پیش بیست و دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوا پشت ساختمان مرکزی شهرداری و شورای شهر تهران در منطقه ۱۲ نصب شد و در ادامه باید این خبر خوش را به شهروندان تهران بدهم که سه ایستگاه دیگر دریافت شده و در گمرک است که امیدواریم تا انتهای سال این سه ایستگاه نیز نصب شوند تا در این دوره مدیریت شهری چهار دستگاه جدید به دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران اضافه شده باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که تمامی دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی مبنا و محل رجوع خود را باید مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوا قرار دهند، گفت: سیاهه انتشار، منابع آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده‌های مختلف مشخص می‌کند (منابع ثابت و منابع متحرک) که این می‌تواند مبنای تصمیم گیری ها باشد.

میرزایی قمی ادامه داد: مطالعات سیاهه انتشار از سوی مراجع علمی کنسرسیوم دانشگاهی انجام می‌شود که بالاتر از این مرجع، مرجع دیگری وجود ندارد و این مطالعات بر اساس دیتای سال ۹۶ در سال ۹۸ منتشر شده است و نباید اطلاعات آن از سوی دستگاه‌ها و نهادها زیر سوال برود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: متأسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و موتورسیکلت تا به امروز معطل مانده و علت این است زمانی که موضوع اسقاط مطرح شد، این امر به واردات خودرو گره خورد و وارد کننده باید ما به ازای واردات اسقاط را انجام می‌داد.

وی با اشاره به این موضوع که با جلوگیری از واردات خودرو اسقاط نیز معطل ماند و متأسفانه به پیشنهاد وزارت صمت اسقاط‌ها پولی شد، ادامه داد: لازم است به این آمار مقایسه‌ای اشاره کنم که موتورسیکلت فرسوده نسبت به موتورسیکلت نو ۱۲ برابر، خودرو سواری فرسوده نسبت به خودرو سواری نو ۲۶ برابر و کامیون فرسوده نسبت به کامیون نو تا ۵۰ برابر آلودگی بیشتر تولید می‌کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.