×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

از کارگذاشتن تله انفجاری تا حمله به پاکبان‌ها توسط
اغتشاشگران

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ فوت مرحومه «مهسا امینی» در حالی که موجی از ابراز هم‌دردی و احساسات را در میان شهروندان به‌وجود آورد، در عین حال فرصت مناسبی برای عقده‌گشایی‌ها و ابراز دشمنی‌های معاندین و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم محسوب می‌شد.

بر همین اساس، رسانه‌های معاند، به عنوان پیش‌قراولان لشگر دشمنان، اقدام به طرح سناریوهای غیرواقعی و هالیوودی پی در پی در خصوص نحوه فوت مرحومه مهسا امینی کردند؛ اما نکته قابل توجه در این میان، نه دشمنی دشمنان بلکه هم‌صدایی با دشمن از سوی برخی از اشخاصی است که هویت و آبروی اجتماعی خود را مدیون پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

هم‌صدایی با دشمن به جای دعوت جامعه به آرامش

اغلب این اشخاص که می‌توان تحت عنوان سلبریتی از آن‌ها یاد کرد، در حالی که احساسات بر اندیشه در جامعه غلبه کرد بود، به‌جای اینکه جامعه را به آرامش دعوت کنند، هم‌صدا با دشمنان نه تنها به سناریوهای پوشالی و دروغین آن‌ها ضریب دادند؛ بلکه عملاً جامعه را تشویق به اغتشاش و آشوب کردند.

حمله‌ور شدن به پاکبانان تحت عنوان اعتراض

در این میان، شهر تهران، از جمله شهرهایی بود که به اموال عمومی آن در جریان اغتشاشات اخیر خسارات قابل توجهی وارد شد. علیرضا زاکانی در همین خصوص چند روز قبل و در برنامه صف اول گفته بود: عده‌ای اغتشاشگر باعث آسیب به ۴۳ دستگاه اتوبوس شده‌اند و ۵۴ ایستگاه به بهانه اعتراض آسیب دید و به پاکبانان ما که به رُفت و روب مشغول بودند حمله شد.

از کارگذاشتن تله انفجاری تا حمله با پاکبان‌ها توسط اغتشاشگران

خسارت حدود ۲۵۰ میلیارد تومانی به اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در جریان اغتشاشات

پرویز سروری نیز در نود و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اغتشاشات روزهای اخیر گفت: در حالی‌که شورا و شهرداری با همه مشکلات چهار سال گذشته در تلاش هستند که خدمات را در سطح شهر تهران افزایش دهند، اما شاهدیم که برخی تحت عنوان اعتراض، تهران را به اغتشاش کشاندند.

حدود ۴۹ دستگاه اتوبوس در این مدت خسارت جدی دیده است و در این مدت به ۳۵۰ مخزن زباله، ۱۸۵۰ تابلو ترافیکی، ۲۵۰۰ متر نرده، ۱۰۱ ایستگاه اتوبوس، ۲۱ چراغ راهنمایی و رانندگی و حتی دو مورد پل مکانیزه آسیب وارد شده است نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر اتوبوس پنج میلیارد تومان است و حدود ۴۹ دستگاه اتوبوس در این مدت خسارت جدی دیده است، گفت: در این چند ماه تلاش کردیم که اتوبوس وارد تهران کنیم می‌بینیم که به راحتی ۴۹ دستگاه اتوبوس آسیب دیده و از چرخه خدمات دهی خارج شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت به ۳۵۰ مخزن زباله، ۱۸۵۰ تابلو ترافیکی، ۲۵۰۰ متر نرده، ۱۰۱ ایستگاه اتوبوس، ۲۱ چراغ راهنمایی و رانندگی و حتی دو مورد پل مکانیزه آسیب وارد شده است، اظهار کرد: این پول‌ها از جیب چه کسانی باید تأمین شود و این خسارات به خدمات شهری در حالیست که به بسیاری از کسب و کارها نیز لطمه زده‌اند.

ایجاد مشکل در تداوم ارائه خدمات شهری به‌دلیل خسارت‌های ناشی از اغتشاشات

مهدی عباسی نیز در تذکر پیش از دستور نود و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تخریب اموال عمومی در جریان اغتشاشات اخیر گفت: هزینه‌هایی که بابت ترمیم و بازسازی اموالی که در اعتراضات اخیر تخریب شده‌اند قابل توجه بوده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تخریب اموال عمومی منجر به این شد تا مشکلاتی در تداوم ارائه خدمات شهری ایجاد شود و شهر تهران متحمل خسارت‌های بسیار زیادی شده و نسبت به ارزیابی هزینه جبران خسارت‌ها برآورد دقیقی در دست نیست و لازم است برآوردی نسبت به خساراتی که وارد شهر شده ثبت و به شهروندان گزارش شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها، تجهیزات، اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها نشان از هزینه‌های گزاف تخریب اموال عمومی دارد، گفت: امکانات شهری متعلق به همه شهروندان است اما عده‌ای منجر به بروز مشکلاتی می‌شوند، مطابق با قانون اساسی اموال عمومی متعلق به تمامی شهروندان است و اگر افرادی به هر میزان منجر به تخریب اموال عمومی شوند به دلیل آنکه به شهروندان خسارت وارد کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

فیلم| آسیب زدن به اموال عمومی توسط اغتشاشگران

آسیب‌زدن به خودروهای آتش‌نشانی به بهانه اعتراض

تجهیزات ایمنی و خودروهای آتش‌نشانی از جمله مصادیق اموال عمومی بود که در جریان اغتشاشات اخیر آسیب‌های قابل توجهی به آن‌ها وارد شد. جلال ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر، در همین خصوص گفت: متأسفانه طی ناآرامی‌های روزهای اخیر یک خودروی سازمان آتش‌نشانی تهران به‌طور کامل آتش زده شد و از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: عمده خسارت‌های وارد شده، متوجه بدنه خودروها است؛ به‌طوری که برخی از خودروها قابل استفاده هستند اما برخی نیز تا انجام تعمیرات و تأمین قطعات لازم قابل استفاده نخواهند بود.

ملکی با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران یک سازمان خدمت‌رسان به شهروندان است و هر گونه ایجاد خلل در روند فعالیت این سازمان سبب ایجاد مشکل در روند خدمت‌رسانی به شهروندان خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران وارداتی هستند؛ لذا در صورتی که ایراد و آسیبی متوجه این خودروها شود، در تأمین قطعات لازم مشکلات عدیده‌ای وجود خواهد داشت.
وی با تکذیب ادعای جا به جایی نیروهای امنیتی و انتظامی با استفاده از خودروهای آتش‌نشانی، گفت: تمامی خدمات سازمان آتش‌نشانی برای مردم است و این ادعاها هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد.

۱۵ میلیارد تومان خسارت به آتش‌نشانی وارد شد

در همین راستا؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز از مصدومیت چهار نفر از آتش‌نشانان در اغتشاشات روزهای اخیر خبر داد و گفت: در جریان اغتشاشات روزهای اخیر ۱۵ میلیارد تومان خسارت به تجهیزات این سازمان وارد شد.

از کارگذاشتن تله انفجاری تا حمله با پاکبان‌ها توسط اغتشاشگران

ایراد خسارت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران
 

عبدالمطهر محمدخانی نیز با اشاره به اغتشاشات اخیر و خسارات ناشی از آن، از ایراد خسارت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران خبر داد و گفت: متأسفانه انواع زیرساخت‌های خدماتی تهران به واسطه آشوب‌های خیابانی اخیر صدمات قابل توجهی دیده‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به‌واسطه شدت اقدامات تخریب‌گرایانه آشوب‌گران، ۴۳ دستگاه اتوبوس از چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان خارج شد و ۵۴ ایستگاه اتوبوس تندرو (بی‌آرتی) دچار تخریب شدید شدند؛ این در حالی است که در مقطع کنونی و با اشراف بر محدودیت‌ها، مدیریت شهری مجدانه پیگیر بهبود اوضاع حمل‌ونقل به ویژه در حوزه اتوبوسرانی برای ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان است.

وی با بیان اینکه متروی تهران نیز با تخریب ۵ دوربین نظارتی و ۱۰ دستگاه پله برقی مواجه و خسارت ۴۰۵ میلیون تومانی متحمل شد، اظهار کرد: طی بازه ۲۸ شهریور تا ۵ مهرماه، ۱۰ دوربین ترافیکی پایتخت خسارتی بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیدند.

محمدخانی افزود: همچنین به دلیل آسیب‌های متعدد به تجهیزاتی از جمله ۳۲ چراغ راهنمایی، ۵ تلفن همگانی، ۵ پل فلزی عابر پیاده، ۲۳۷۴ متر جدول کنار خیابان، ۷۱ اصله درخت و ۳۵۰ پرتال تبلیغاتی، میزان خسارات از این ناحیه نیز ۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.

۱۱۰۰ سطل زباله از بین رفت

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: آشوب‌گران همچنین به مخازن پسماند نیز رحم نکردند و ۱۱۰۰ سطل زباله تهران را نیز با خسارتی بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی مواجه کردند.

از کارگذاشتن تله انفجاری تا حمله با پاکبان‌ها توسط اغتشاشگران

۲۵ خودروی آتش‌نشانی دچار آسیب شدند

وی ادامه داد: متأسفانه آسیب‌های وارد شده به ۲۵ دستگاه از وسایل نقلیه سازمان آتش‌نشانی خسارتی بالغ بر ۶ میلیارد تومان در شهر تهران بر جای گذاشت که آسیب‌ها شامل تخریب و حریق کامل این تجهیزات بوده است.

تحمیل خسارت حدود ۲۰ میلیارد تومانی به اموال عمومی مردم تهران

محمدخانی درباره ارزش کلی خسارت‌های شناسایی و برآورد شده تاکنون گفت: بر اساس جزئیاتی که پیش‌تر مطرح شد، تحمیل خسارت ۱۹ میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومانی طی روزهای اخیر به تجهیزات شهر و شهروندان تهرانی قطعی است.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین از آسیب‌دیدگی و مصدومیت ۲۱ نفر از نیروهای شهرداری تهران در جریان اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت: در میان این عزیزان، کارکنان شرکت واحد اتوبوس‌رانی، نیروهای آتش‌نشانی و نیز پاکبانان زحمتکش بوده‌اند.

علیرضا نادعلی در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص خسارات ناشی از اغتشاشات گفت: اینکه دقیقاً خسارات وارده چه میزان است قرار بر این شد که شهردار محترم تهران گزارشات مربوطه را رسماً به شورا اعلام کنند و امروز نیز اعضا این موضوع را درخواست کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که مقادیر زیادی گاردریل تخریب شده و تعداد زیادی ایستگاه اتوبوس آسیب دیده و بعضاً اتوبوس‌ها به آتش کشیده شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شب گذشته در ستاد فرماندهی آتش‌نشانی بودم، ۲۵ خودروی آتش‌نشانی آسیب دیده است.

نادعلی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که با منابعی که از مالیات‌های مردم و بیت‌المال تأمین می‌شود، به سختی نسبت به تجهیز شهر اقدام می‌شود؛ اما در فضای جو زده این روزها بسیاری از اموال عمومی دچار صدمه شده و در خدمت‌رسانی به مردم دچار مشکل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: تجهیزات آتش‌نشانی بسیار گران قیمت است و ایراد هر نوع خسارت به این تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد مشکل خواهد کرد.

فیلم| آسیب به اموال عمومی توسط اغتشاشگران

کار گذاشتن تله انفجاری در محل خدمت متصدی فضای سبز

نادعلی با اشاره به آسیب‌هایی که طی روزهای اغتشاشات متوجه نیروهای خدمات شهری شده است، گفت: به‌طور مثال در یکی از موارد در محل فعالیت یک متصدی فضای سبز تله انفجاری کار گذاشته بودند؛ لذا بیشترین کسانی که در معرض این آسیب‌ها هستند کارگران خدوم و زحمتکش شهرداری هستند که برای یک لقمه نان حلال، شبانه روز زحمت می‌کشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اقداماتی که از جانب برخی چهره‌های مشهور برای تحریک جوانان به اغتشاش‌آفرینی صورت می‌گیرد، گفته بود: کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند و به جای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند و دشمن از طریق زبان و صفحات مجازی آن‌ها اغتشاش ایجاد کرد و جوانان را بدین وسیله تحریک کردند که به خیابان‌ها بیایند و مسببین این اعمال، پشتیبانان آن‌ها و کسانی که با جعل و نشر مطالب کذب، مردم را تحریک کردند، همه آن‌ها بدانند که خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند و این بار به کمک مردم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عوامل اصلی شناسایی خواهند شد و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

با توجه به اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت جبران خسارات مادی و معنوی حاصل از اغتشاشات اخیر، دور از انتظار نیست که محرکان و در رأس آن‌ها سلبریتی‌های هم‌صدا با دشمن که جامعه را به تحریق، تخریب و ایجاد اغتشاش تشویق کرده‌اند، ملزم به پرداخت هزینه‌های ناشی از آشوب‌ها شوند؛ البته این مساله صرفاً با ورود دستگاه قضائی ممکن نیست و مطالبه‌گری جدی شهرداری تهران در حوزه حقوقی را می‌طلبد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.