×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

دخالت غیرقانونی دیوان محاسبات در مسائل مالی شهرداری‌ها

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ از مدت‌ها پیش بود که تأسیس دیوان محاسباتی مخصوص حوزه شهری در شورای شهر مطرح شد و حتی در مدیریت شهری سابق نیز گفتند که دیوان محاسبات شهری به زودی تأسیس می شود.

تأسیس دیوان محاسباتی که مخصوص موضوعات شهری باشد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری و شوراهای سراسر کشور به حساب می‌آید. نهادی که به صورت مستقل و با توجه به موضوعات شهری باید حوزه‌های مالی را مورد رسیدگی قرار دهد.

البته مطابق با قانون نیز دیوان محاسبات فعلی نمی‌تواند موضوعات شهری را مورد رسیدگی قرار دهد و از آنجایی که شهرداری‌ها نهادهای عمومی اما غیر دولتی محسوب می‌شوند دیوان محاسبات فعلی مرجعیت ای برای رسیدگی به موضوعات حوزه شهری را ندارد.

همین اما و اگرها و یک بام و دو هواهای موجود بر سر تأسیس دیوان محاسبات شهری یا رسیدگی به موضوعات در حوزه دیوان محاسبات فعلی تبدیل به چالش بزرگ شده است.

تأسیس دیوان محاسبات شهری مهمترین وعده شورای پنجمی‌ها

تأسیس دیوان محاسبات شهری یکی از مهمترین وعده‌های شورای پنجم به شمار می‌رفت و سید حسن رسولی عضو شورای شهر پنجم با اشاره به تأسیس این دیوان گفت: شورای شهر تهران به‌دنبال تأسیس نهاد دیوان محاسبات شهری است؛ باید از ظرفیت‌های قانونی تجارت، سازمان و شرکت‌ها حداکثر استفاده شود و امکان حسابرسی تفریغی و تقویت نظارت بر اداره امور مالی تمامی واحدهای وابسته به شهرداری نیز مهیا شود. در حقیقت برای تحقق وعده شورای پنجم؛ یعنی تأسیس نهاد دیوان محاسبات شهری در تلاش هستیم.

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر پنجم نیز با اشاره به اهمیت تشکیل دیوان محاسبات شهری گفت: چندین کار در شورای شهر مانده و نیازمند پیگیری است که از جمله آن می‌توان به تشکیل دیوان محاسبات شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین کارها اشاره کرد که باید حتماً در شورای ششم دنبال شود.

دخالت غیرقانونی دیوان محاسبات در مسائل مالی شهرداری‌ها

همچنین آبان ماه سال گذشته بود محمد باقر قالیباف در نامه‌ای به رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که بر اساس قانون و تفسیر شورای نگهبان و همچنین قانون شوراها شهر نظارت مالی از جمله اقدامات و مسئولیت‌های شورای شهر است و در حیطه وظایف دیوان محاسبات به شمار نمی‌رود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به نامه محمدباقر قالیباف گفت: از مدت‌ها قبل و دوره‌های گذشته دیوان محاسبات اعلام کرده بود که حسابرسی شهرداری‌ها را باید انجام دهد ولی سرانجام از معاونت حقوقی مجلس استفسار شد و شورای نگهبان هم اعلام نظر کرده بود که این قضیه ارتباطی به دیوان محاسبات ندارد.

بر اساس قانون و تفسیر شورای نگهبان و همچنین قانون شوراهای شهر نظارت مالی شهرداری‌ها جزو اقدامات و مسؤولیت‌های شوراهای شهر است

چمران بیان کرد: بر اساس این استفسار شوراهای شهر باید حسابرسی در شهرداری‌ها را انجام دهند و برهمین اساس محمدباقر قالیباف ۱۵ آبان امسال در نامه رسمی برای رئیس دیوان محاسبات نوشت بر اساس قانون و تفسیر شورای نگهبان و همچنین قانون شوراهای شهر نظارت مالی شهرداری‌ها جزو اقدامات و مسؤولیت‌های شوراهای شهر است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: دیوان محاسبات تنها بر اساس این نامه می‌تواند حسابرسی‌هایی را انجام دهد که بودجه از سوی دولت به شهرداری ارائه شود و سایر امور مالی شهرداری صلاحیت رسیدگی آن بر عهده دیوان محاسبات نیست.

مهمترین مطالبه جامعه شورایی تشکیل دیوان محاسبات شهری است

پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأسیس دیوان محاسبات شهری گفت: یکی از مهمترین مطالبات جامعه شورایی کشور تشکیل دیوان محاسبات شهری است.

وی ادامه داد :۱۲۶ هزار نماینده شورای شهر در سراسر کشور وجود دارد و تمامی شهرها نیز صاحب شهرداری هستند و عملیات وسیع مالی در شهرداری‌ها صورت می‌گیرد از طرفی مدیریت شهری نهاد عمومی غیر دولتی به شمار می‌رود و روشن است که در حیطه نظارت‌های مالی دیوان محاسبات قرار نمی‌گیرد و خلط موضوعی در این حوزه رخ می‌دهد.

دخالت غیرقانونی دیوان محاسبات در مسائل مالی شهرداری‌ها

مدیریت شهری نهاد عمومی غیر دولتی به شمار می‌رود و روشن است که در حیطه نظارت‌های مالی دیوان محاسبات قرار نمی‌گیرد و خلط موضوعی در این حوزه رخ می‌دهد

سروری با بیان اینکه متأسفانه رؤسای دیوان محاسبات در دوره‌های گذشته و حتی در دوره کنونی به این موضوع توجه نداشته‌اند، اظهار کرد: از دوران قبل معتقد بودیم نظارت مالی و دستگاه‌های مدیریت شهری یک امر قطعی است و بر همین اساس تأسیس دیوان محاسبات شهری یکی از مهمترین مطالبات ما به شمار می‌رود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تأسیس این دیوان که بر جنس مدیریت شهری باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است، موضوعات شهری از موضوعات مالی و دولتی متفاوت است و مدیریت شهری دائماً در پروژه‌های خرد و کلان حرکت می‌کند و بر همین اساس مجموعه دیوان محاسبات باید اشراف کاملی بر مدیریت شهری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تأسیس دیوان محاسبات شهری را دنبال می‌کنیم اظهار کرد: تأسیس دیوان محاسبات یکی از مهمترین مطالبات جامعه شورایی است در شهر اقتضائات خاصی وجود دارد و مسائل مالی آن باید کاملاً متناسب با موضوعات شهری باشد.

سروری درباره اینکه تأسیس این دیوان در حیطه اختیارات کدام یک از نهادها است بیان کرد: این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ما فکر می‌کنیم شورای عالی استان‌ها هنوز در حیطه اختیارات خود قرار ندارد اما اگر این تشکیل دیوان از طریق مجلس پیگیری شود قوام خوبی خواهد داشت و ابهامات را پشت سر می‌گذارد.

همانطور که گفته شد شوراهای سراسر کشور به دنبال تشکیل دیوانی جدید هستند و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیداری که با اعضای شورای عالی سراسر استان‌ها داشت بر ایجاد این دیوان تاکید کرد و گفت: مطابق با قانون دیوان محاسبات وظیفه رسیدگی به مسائل شهری را ندارد و بر همین اساس دیوانی مختص مسائل شهری باید ایجاد شود.

طرح تأسیس دیوان شهری باید به صورت قانون در دستور کار قرار گیرد و به گفته رئیس شورای عالی استان‌ها در صورت تأسیس این دیوان از سوی مجلس شورای اسلامی وجاهت قانونی بیشتری برایش ایجاد می‌شود و باید منتظر ماند و دید در حالی که رئیس مجلس خود موافق ایجاد این دیوان تخصصی است چه زمانی تشکیل خواهد شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.